Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zorgprogramma

  • jorieke

    hallo,

    wij zijn op school (HBO-V 4e jaar) bezig met het schrijven van een zorgprogramma voor jonge mensen met schizofrenie. wij stellen nu modules samen die in het zorgprogramma op worden genomen. weet iemand nog een aantal modules of activiteiten (vb cursussen of therapieen) waar een jong iemand met schizofrenie behoefte aan heeft?

    graag reaktie mailen naar bovenstaand emailadres.

    bvd

    hester en jorieke

  • Eric

    Beste Jorieke,

    er zijn verschillende modules waar jonge mensen met schizofrenie behoefte aan hebben, zo zijn er diverse zogenaamde Liberman-modules:

    - omgaan met psychotische symptomen (gedaan)

    - omgaan met medicatie

    - omgaan met vrije tijd (ga ik doen)

    - omgaan met werk (in ontwikkeling)

    Deze modules worden in Groningen gegeven door afdelingen van GGz-Groningen (zorgcoördinatie-teams en dagbehandeling)

    Daarnaast zijn er hier in Groningen nog andere cursussen en therapiën:

    - cursus ´zelfstandig wonen´ door afdeling preventie GGz-Groningen (gedaan).

    - cursus ´aan de slag´: over dagbesteding, scholing en werk door Stiel (instelling voor langdurig werkelozen) en GGz-Groningen (ga ik doen)

    Tenslotte waren er in het Academisch Ziekenhuis Groningen nog enkele therapiën en trainingen, waarvan ik de meeste gevolgd heb. Enkele hiervan waren slechts als dagbesteding:

    - sociale vaardigheidstraining (gedaan)

    - cognitieve training

    - psycho-educatie (gevolgd)

    - arbeidstherapie (gevolgd)

    - maatschappij oriëntatie (gevolgd)

    - psychomotorische therapie (dagbesteding) (aan meegedaan)

    - creatieve therapie (dagbesteding) (aan meegedaan)

    - huishoudproject (aan meegedaan).

    Ik ben zelf een fervent volger van cursussen en modules:

    je leert er altijd wat van en kunt er veel sociale contacten mee opdoen.

    Zoals je ziet is er voor elk levensterrein wel een cursus, training, module of therapie. Ik zou er dan ook niet zo snel één weten waar er nog geen voor is.

    Ik hoop dat ik je hiermee voldoende antwoord heb gegeven op je vraag.

    Mocht je nog meer willen weten, mail me dan gerust of schrijf ook een reactie op dit forum.

  • darrel

    Ik ben zelf daar ook mee bezig alleen,wat wel handig zou zijn is een cursus gezond eten,als je dit leest kan je me dan laten weten of er ook cursussen,trainingen zijn in de randstad waar je het over hebt, alvast bedankt.

  • jorieke

    ik heb geen idee wat er in de randstad voor cursussen en trainingen worden gegeven. wij hebben een programma geschreven voor de regio zwolle. dit is echter fictief, het was een opdracht voor de opleiding hbo-v.