Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schizofrenie en alcohol

  • Bachus

    Als ik ‘s avonds onrustig word drink ik vaak zo’n 10 flesjes bier. Hier word ik rustig van (hier kan risperdal niet tegen op), ik slaap rustiger en langer door en ben de volgende dag gelijk weer een stuk de dag door. Nou heb ik gelezen dat alcohol voor mensen die aan schizofrenie lijden geen goed idee is. Is dit wel zo? Ik durf dit niet met mijn psychiater te bespreken, gezien gezeik/consequenties voor behandeling. Wie kan mij hier meer over vertellen.

    Grtz. Bachus

  • Brian

    Als je met bier zonder risperdal kan, is het een prima oplossing. Nadeel van bier is voor mij dat je echt drinken moet, 10 flessen dat is 3 liter vocht, das nogal een hoeveelheid. Destillaat drinkt prettiger en je moet er snachts niet uit om te pissen. Alcohol is voor mensen met schizofrenie ok want je wordt er loslippig van en soepeler in de omgang.

  • marieke

    alcohol is helemaal geen goed idee als je schizofrenie hebt. je gevoelens worden alleen maar versterkt, het kan ook een psychose veroorzaken. (is mijn ervaring)

  • noix

    Alcohol kan de werking van de antipsychotica teniet doen , dat staat ook op de verpakeng van de AP, een waarschuwings stickertje, het is dus niet zozeer de werking met schizofrenie die kwalijk is als wel die met de medicatie

  • karel

    Bij mij werkt alcohol over het algemeen wel positief.

    Ik heb wel een flinke hoeveelheid nodig(1,5tot3 liter) want me anti psychotica onderdrukken de werking van alcohol.

    Ik heb minder last van angsten, depressies en ben ook minder psychotich.

    Wel is het zo als ik zeg maar vaker dan twee keer per week flink drink dat de werking dan medicijnen minder goe gaat werken, dus psychotischer..

    gr

    karel

  • Cartman

    sinds ik leponex gebruik, heb ik nog geen psychose weer gehad.

    ik ben zowieso al redelijk rustig maar word nog wat rustiger na een aantal flesjes bier op een dag.

  • Brian

    Wat is er tegen de gevoelens van de schizofreen? Alcohol versterkt gevoelens algemeen. Ook van mensen zonder schizoiteiten. Als je de gevoelens gecontroleerd versterkt, dus beheerst alcohol drinken (litertje bier, enkele jenevers b.v.) is dat helemaal geen slechte daad voor ons soort mensen, als je begrijpt wat ik bedoel. Door van je hart geen schizofrenische moordkuil te maken, ontstaat er interactie er gebeuren dan misschien leuke of onverhoopt minder leuke dingen maar er treed iets op wat leven te noemen is. Je spirit op nonactief zetten of compleet uitschakelen met risperdallen raad ik je af. Helaas staan wij schzofrenen er nogal om bekend dat we graag met drugs, alcohol en pillen docteren en dus graag op de hoogte willen zijn van de cross-over tussen alcohol en AD. Ik wil dus ook iedereen motiveren zelf zijn lering te trekken, maar weet uit boerenverstand dat iedereen hetzelfde reageerd, gemiddeld genomen. H.D.

  • Sikki Nixx

    als dat zo was was ik al lang opgenomen.

  • Bachus

    H.D.?

    Ik moet zeggen dat ik het liever bij bier hou; is voor mij beter controleerbaar dan gedestilleerd. Dan maar 's nachts een keer mijn bed uit. Gedestilleerd kan bij mij nog wel eens vreemde effecten hebben. Ik vertrouw er maar op dat ik signalen op tijd herken. Ik word er in inderdaad soepeler van (zowel fysiek als in de omgang) en voel me er prettig bij.

    Bachus

  • steven

    Ik durf dit niet te zeggen tegen ggz maar ik krijg meer rust in mijn hoofd als ik aardig wat bier gedronken heb!