Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

HELP!!! schizofreen of niet?

  • Joycejoyce

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje samen met mijn lief en begin te vermoeden dat er ‘iets’ niet juist is, maar ik kan niet goed onder woorden brengen wat er nu precies aan de hand is. Hij is ontzettend lief, maar ik voel toch dat er altijd een zekere afstand is. Het lijkt alsof ik hem niet kan ‘bereiken’. Hij verzwijgt vaak (doodgewone) dingen, en ik betrap hem regelmatig op leugens. Het gaat dan altijd om flauwe leugens, ik zie de reden niet in waarom hij over zo'n kleine onbenulligheden zou moeten liegen.

    Hij vertrouwd niemand en is steeds bang dat bepaalde mensen hem zouden controleren of tegen hem zouden keren of zelfs samenspannen. Ik heb het gevoel dat hij zich afzondert en hij zegt ook van zichzelf dat hij raar of ‘anders’ is ten opzichte van anderen.

    Hij heeft vreemde gedachten over het leven, net alsof hij zijn eigen regels heeft gemaakt waarvan hij nooit zal afwijken. Het zijn niet het soort waanideeën dat ik vind op internet (zoals buitengewone krachten), maar zijn ideeën wijken wel degelijk af aan die van de gemiddelde mens en zijn soms onrealistisch. Als ik mijn eigen mening erover wil uiten, wordt hij boos of laat hij geen ruimte voor discussie. Enkel hij kent de waarheid en al de rest is bullshit.

    Als ik emotioneel ben dan reageert hij bijna niet. Hij lijkt dan emotieloos en kan zich niet inleven. Verder verlopen de gesprekken erg rationeel en theoretisch. Intuïtie/spontaniteit ontbreekt.

    Ik snap zijn denkpatroon soms niet. Op vlak van werk gaat het moeilijk, hij krijgt nooit iets afgewerkt. Heeft weinig sociale contacten maar verlangt daar wel naar. Kort contact met anderen verloopt wel aangenaam en zonder problemen.

    Ik weet écht niet of dit schizofrene kenmerken zijn - misschien is het allemaal een beetje vaag - maar heb echt het gevoel dat er ‘iets’ mis is. Ik weet niet of hij psychoses heeft gehad, maar hij vertelt wel soms over een andere ik (een droom waarin hij 2 mensen tegelijk is) maar ik weet niet of ik dit wel serieus moet nemen.

    Verder heb ik veel informatie gezocht over schizofrenie en er zijn wel erg veel kleine herkenbare details, maar ook veel waarvan ik het niet zeker weet of niet herken. Hij zegt niets over stemmetjes of hallucinaties ofzo, dus het kan zijn (en ik hoop) dat ik er helemaal naast zit.

    DUS: heb ik nu gewoon een moeilijk lief of moet ik mij zorgen beginnen maken over schizofrenie? En zoja wat dan?

    Ik ben wel ontzettend graag bij hem en zie hem graag, maar maak me zorgen.

    Herkenbaar? Iemand goede raad?

    Alvast bedankt

    Liefs Joyce

  • matthijs

    Hey joyce,

    Ik heb zelf 7 jaar geleden de diagnose schizofrenie gekregen en wat je hierboven beschrijft lijkt heel veel op wat ik heb meegemaakt. Ik had ook geen last van stemmen of hallucinaties, maar wel heel erg verwarde gedachtes die niet klopte met de realiteit. Inmiddels ben ik 7 jaar psychosevrij en sinds 3 maanden heb ik ook geen medicijnen meer. Als ik jou was zou ik goed in de gaten houden of het erger wordt. Wat ik me nog kan herinneren van m'n psychose was dat ik op het laatst niemand meer vertrouwde. Hoop dat je hier iets aan hebt, groetjes thijs

  • Arie

    hoi Joyce

    Wat je beschrijft lijkt wel op een begin van een psychose, de aanloop ernaar. Als het erger wordt gaat hij niet alleen liegen maar ook volkomen onrealistische verklaringen geven om zijn afwijkende ideeen toch een soort van logisch te laten lijken (voorbeeld, iemand zegt dat hij ergens geweest is waarvan jij zeker weet dat het niet zo is, vervolgens ga je hem tegenspreken waarna hij erbij verzint dat hij daar geweest is toen jij sliep of zo, iets waarvan jij ook zeker weet dat het niet mogelijk is omdat de afstand die hij moest afleggen bijv. niet realistisch is, het gekke is dat hij dit vervolgens zelf geloven gaat, de vreemde ideeen worden dus erger doordat jij het tegenspreekt, en als je hetnieuwe feit ook weer tegen gaat spreken wordt het nog gekker). Als je zoiets mee gaat maken moet je niet meer wachten met hulp zoeken, belangrijk hierbij is onderstaande zelfinzicht van je vriend, dat vergroot de kans dat hij werkelijk geholpen kan worden.

    Het belangrijkste voor nu is dus dat je vriend zelf inzicht krijgt in zijn mogelijke ziektebeeld. Dit kun je alleen bereiken door liefdevol en vol vertrouwen met hem om te gaan en rustig-aan proberen te praten over wat er in hem omgaat. Vooral heel rustig aan, geen grote stappen, maar vanuit hele liefdevolle interresse in hem, vergezeld van het duidelijk maken van jou diepe vertrouwen in hem langzaam proberen te praten over zijn denkbeelden. Het is heel moeilijk maar als je een goede band hebt heb je een grote kans dat je uiteindelijk samen kunt praten. Maak hem ook duidelijk dat jij dit geheim wilt houden als hij dat graag wil, maar dat je er graag over wilt praten omdat je zo van hem houdt en je graag wilt dat hij verteld wat er in hem om gaat zodat je hem misschien kunt helpen met zijn moeilijke gedachtengang. Dat kan heel belangrijk zijn omdat deze mensen al heel achterdochtig zijn. Wat ook een probleem kan zijn is dat hij zelf niet inziet hoe jij hem kan helpen en daarom niets verteld, of ook deels doordat hij zich schaamt en bang is dat je denkt dat hij gek is. Vandaar vertrouwen, liefde, en voorzichtigheid.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Joyce, veel succes hiermee en ik hoop dat het goed komt allemaal.

  • Brian

    niet schizofreen. nederland syndroom

  • arzubel

    En op tijd aan de medikatie en elkedag kijken of hij die medikatie wel degelijk inneemt.

  • Cyclops

    kun je schizofrenie hebben zonder hallucinaties en alleen wanen? dan heb ik het ook ze zeggen dat ik psychotisch later ga worden, maar geloof dat niet want ben altijd als op het randje het slaat bij mij niet door! ben 25

  • Titia

    Ah, i see. Well that's not too tirkcy at all!"

  • Cyclops

    “Ik had ook geen last van stemmen of hallucinaties, maar wel heel erg verwarde gedachtes die niet klopte met de realiteit.”

    mag ik vragen in wat voor mate je deze had??