Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizotypische persoonlijkheidsstoornis

  • chiyo

    Dag mensen, Leest er toevallig iemand mee die deze stoornis ook heeft? Bij mij is de diagnose nog maar pas gesteld (ipv de 10jr eerder gestelde diagnose ontwijkende pers.heidsstoornis). Ik herken me er een beetje in. Ik hecht me nauwelijks aan mensen, ben het liefst alleen en heb soms misschien wat extreme overtuigingen. Maar ik ben bijvoorbeeld niet kil, maar heel vriendelijk (op een misschien wat gereserveerde manier), heb nog nooit spontaan een psychose gehad (wel door te blowen) en ben geen opvallende verschijning. Zelf heb ik heel lang gedacht dat ik een vorm van autisme had, maar ook daarin herken ik maar beetjes. Nou is een diagnose natuurlijk niets anders dan een labeltje, maar het zou me toch wat rust geven als ik zeker wist dat het labeltje past. Vooral zoals de hulpverlening in elkaar zit. Daar lijkt het labeltje belangrijker dan de persoon op wie het is geplakt. Reacties zijn meer dan welkom en zullen zeker worden beantwoord. Groetjes

  • ab

    wat een herkenning

  • cyclops

    ik heb dit ook al denkt mijn psych aan lichte schizofrenie. ik hoor alleen geen stemmen en heb geen hallucinaties. ik ben hsp vind ik zelf en sta erg emotioneel in het leven ik heb veel last gehad van delusions en psyhoses. ik heb bizarre wanen hoewel ik geloof dat ze echt zijn en dat er meer is maar de preoccupatie maakt het psychotisch sorry voor myn desorganisatie :)

    ik reageer eigenlijk omdat ze vroeger ook dachten aan autisme dit is juist niet het geval autisten hebben geen gevoel wij zijn juist hsp en empatisch alleen bij stps vervormen onze gedachten waardoor emoties en bedoelingen van anderen onherkenbaar worden en of verkeerd gelezen worden. ikzelf kan zonder abilify helemaal gek worden en geen onderscheid maken tussen echt en niet echt. want wie geenft mij een antw op wat is de werkelijkeheid. het is een gave maar tegelijk een ernstige handicap geloof ik.

  • Marc

    Marc schreef:

    hoezo autisten hebben geen gevoel, dan weet je niet goed wat autisme is!!!

    Ik heb het (autisme) en we kennen wel degelik een teveel aan emotionaliteit en gevoelens. Alleen we kunnen situaties niet goed peilen en er geen samenhangend geheel van maken.

    Maar autisme heeft juist een overlap met emotionele stoornissen door de overprikkeling.

    Ik denk dat je dan in de war bent met psychopathie, die kennen geen gevoelens en hebben geen geweten

  • cyclops

    er werd bedoeld dat autisten niet empatisch zijn, niet dat ze geen gevoelens kunnen ervaren, ze zijn erg star en reageren op elk detail zoals het is en stps reageren in hun spraak juist heel uitgeweid en vaag, ook denken ze metaforisch wat mensen met autisme niet kunnen juist. dat is interessant daar stps en schizofrenie verwant zijn genetisch gezien aan autisme. ook word antipsychotica aan autisten voorgeschreven ivm de overprikkeling en het verdwalen tussen binnen en buitenwereld.

  • patrick

    ps. ook mensen die psychopatisch of sociopathisch zijn hebben gevoelens,alleen zijn ze vaak op sociaal niveau onderontwikkeld of vervlakt,

    kunnen zich dus slecht inleven in andermans gevoelens. P.