Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

familie

  • emma

    Kortgeleden is een van mijn familieleden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis in het zuiden van het land.

    De diagnose is schizofrenie. Nu weten wij daar als familie niet veel van. Er is al een tijd niet zoveel contact met de persoon in kwestie, de communicatie gaat heel moeizaam en het is moeilijk haar te bereiken. wat kun je als familie het beste doen?/

  • Cor

    Je kunt je erg alleen en door niemand begrepen voelen. Familie is in elk geval vertrouwd. Een kaartje of een telefoontje maakt je al heel blij. Helemaal fijn is het als er iemand op bezoek komt, maar dat heeft mijn familie nooit gedurfd. Toch zijn psychiatrische ziekenhuizen helemaal niet eng, het is gewoon je zus/dochter die daar in de ellende zit, samen met lotgenoten die missschien wat vreemd overkomen,maar toch meestal best aardig zijn.emma schreef:

    >

    > Kortgeleden is een van mijn familieleden opgenomen in een

    > psychiatrisch ziekenhuis in het zuiden van het land.

    > De diagnose is schizofrenie. Nu weten wij daar als familie

    > niet veel van. Er is al een tijd niet zoveel contact met de

    > persoon in kwestie, de communicatie gaat heel moeizaam en het

    > is moeilijk haar te bereiken. wat kun je als familie het

    > beste doen?/

  • rony berendse

    als je hulp of infomatie zoekt is er ypsilon, dat is en vereniging van ouders met een helpdsk en consulenten per regio. ook geven ze divrse voorlichtingsbrochures uit.

    Zelf heb ik 2 schizofrene zoons en zij hebben veel steun nodig juist omdat ze makkelijk sociale contacten verliezen.

    Als je iets voor je familielid wil betekenen of zij iets voor jou betekent probeer dan toch contact te leggen, maaar ga alleen een diepgaand gesprek aan als zij daar zelf mee begint. er zij is vaak al meer dan voldoende.

    heel veel sterkte want het is heel moeilijk elkaar te begrijpen, verwacht er niet te veel van en zorg dat je informatie krijgt over de ziekte vanuit verschillende invalshoeken.

    groetjes rony

  • Muriel Tjong-A-Hung

    Hallo Emma,

    Ik ben ook een moeder van een zoon die aan schizofrenie lijdt. Ik heb bij de Slegte het boek `Schizofrenie, het begrijpen van en omgaan met de ziekte`, van Dr. John Cutting en Anne Charlish gekocht voor Euro 4,50. Uit dit boek heb ik veel geleerd en begrijp ik het ook allemaal beter.

    Groetjes, Muriel

  • dineke

    Wij kregen februari dit jaar (2002) heel de boodschap dat onze zoon (20 jaar) aan “schizofrenie” lijdt. Ik had zoiets van wat is dit nu weer. Ben toen op Internet gaan “neuzelen”. Heb eigenlijk alles opgezocht, wat maar met “schizofrenie” te maken kon hebben. Ben de bibliotheek ingedoken, heel veel lezen over “schizofrenie”. De film “a beautifull mind” 2x gezien, moet je eigenlijk tich-keer zien. Hoop in ieder geval met “ouders ” in contact te komen (liefst in de buurt van Almelo-Twente"

    Groetjes van DINEKE uut ALMELOOOOOOOOOMuriel Tjong-A-Hung schreef:

    >

    > Hallo Emma,

    >

    > Ik ben ook een moeder van een zoon die aan schizofrenie

    > lijdt. Ik heb bij de Slegte het boek `Schizofrenie, het

    > begrijpen van en omgaan met de ziekte`, van Dr. John Cutting

    > en Anne Charlish gekocht voor Euro 4,50. Uit dit boek heb ik

    > veel geleerd en begrijp ik het ook allemaal beter.

    >

    > Groetjes, Muriel

  • carolien

    Ik vind het onzien om te zeggen “als je familielid je iets betekent” tuurlijk is je familie je heel veel waard en zul je daar ook heel veel voor doen alleen gaat dit soms wat moelijk.

    Je kunt misschien eerst een telefoontje plegen en/ of een brief sturen en daarin ook vragen om even kontact op te nemen voor een bezoek afspraakje.

    Voor informatie zou ik niet naar Ypsilon (beetje opervlakkig, naar mijn mening) gaan maar naar Weeklank, deze organiatie is voor mensen die stemmen horen maar mijn ervaring is dat je daar meer informatie krijgt en ook wat meer te weten komt hoe een persoon die stemmen hoort zich voelt, reageert e.d.

    Gewoon vragen aan je familielid kan ook wat wil je/wat verwacht je van ons/ wil je bezoek en gewoon afwachten wat hij/zij aangeeft wat hij/zij kan hebben.

    Ik wens je heel veel sterkte en denk er aan je moet soms haar op je tanden hebben om verder te kunnen of om iets te bereiken.

    Je mag me altijd mailen op carolien@niemeijer.nu

    groetjes

    Carolien (heb zelf een broertje die ernstig ziek is en niet geholpen wil worden.)

    rony berendse schreef:

    >

    > als je hulp of infomatie zoekt is er ypsilon, dat is en

    > vereniging van ouders met een helpdsk en consulenten per

    > regio. ook geven ze divrse voorlichtingsbrochures uit.

    > Zelf heb ik 2 schizofrene zoons en zij hebben veel steun

    > nodig juist omdat ze makkelijk sociale contacten verliezen.

    >

    > Als je iets voor je familielid wil betekenen of zij iets voor

    > jou betekent probeer dan toch contact te leggen, maaar ga

    > alleen een diepgaand gesprek aan als zij daar zelf mee

    > begint. er zij is vaak al meer dan voldoende.

    >

    > heel veel sterkte want het is heel moeilijk elkaar te

    > begrijpen, verwacht er niet te veel van en zorg dat je

    > informatie krijgt over de ziekte vanuit verschillende

    > invalshoeken.

    > groetjes rony

  • Jeroen

    Hoi Emma,

    Ik ben 6 jaar geleden opgenomen geweest voor een psychose en ben er nu dankzij mijn familie weer bovenop. Studeer aan de Universiteit en werk daarnaast nog 10 dagen in de maand en het gaat hartstikke goed met mij, maar heb dit alles wel te danken aan mijn lieve familie….Zonder hun was ik niet waar ik nu ben. Het is wel een tijdje zwaar geweest voor mijn ouders, maar het heeft resultaat gehad. Het belangrijkste is gewoon dat je er bent voor je dochter, je hoeft niet met haar te praten als je maar regelmatig langs gaat. En wees ook heel duidelijk tegen je dochter, je hoeft haar niet blij te maken als je maar de juiste keuzes voor haar maakt en rechtlijnig bent….ik hoop dat je dochter er samen met jullie weer bovenop komen. Je kan heel veel info op het internet vinden, meestal in het engels maar ook in het nederlands. Ga gewoon naar startpagina.nl en vul in het witte balkje boven aan de site je te zoeken onderwerp in bijvoorbeeld schizofrenie en selecteer een zoekmachine zoals bijvoorbeeld “ilse” een hele goed zoekmachine is ixquick.com die staat onder “alle zoekmachines” bij startpagina, de resultaten die krijgt zijn dan wel in het engels, maar dat moet denk ik geen probleem zijn.

    Veel succes en sterkte

  • natasja straatman

    beste emma, ik ben nu voor het eerst op internet en las je stukje. mijn vader heeft ook schizofrenie. wat ik je als tip wil geven, is dat je je niet af moet sluiten. verwacht niets van je zieke familielid, maar eis ook niet teveel van jezelf. het c

    cony

  • natasja straatman

    beste emma, ik ben nu voor het eerst op internet en las je stukje. mijn vader heeft ook schizofrenie. wat ik je als tip wil geven, is dat je je niet af moet sluiten. verwacht niets van je zieke familielid, maar eis ook niet teveel van jezelf. het c

    cony

  • Iemand

    Alsjeblieft, Reageer normaal op iemand die Schizofreen is als ie familie is en Luister Minstens Een Maal per Week of Al is het Maar een Paar uur naar zijn Wartaal. En probeer dan Informatie te Zoeken waar zijn psychoses over gaan. Dan Pas kan je de Volgende Psychose Voorkomen en In Depressieve Tijden Hem er Van Overtuigen Dat Medicijnen In Psychoses Belangrijk Zijn. Ik weet dat Want Ik leef er Al Bijna 20 Jaar MEE.

    En echt Geloof MIJ Praten en Meebeleven Als Familie is het Beste Wat de Familie Kan doen.

    En voor de Persoon Zelf zijn Medicijnen het Belangrijkste(EEN PSYCHOSE is EEN HELL).

    Heb er zelf al 5 Gehad in Meerdere vormen, En elke is steeds weer Anders maar Praten erover is Altijd het belangrijkste+ MEDICIJNEN!!!!!Cor schreef:

    >

    > Je kunt je erg alleen en door niemand begrepen voelen.

    > Familie is in elk geval vertrouwd. Een kaartje of een

    > telefoontje maakt je al heel blij. Helemaal fijn is het als

    > er iemand op bezoek komt, maar dat heeft mijn familie nooit

    > gedurfd. Toch zijn psychiatrische ziekenhuizen helemaal niet

    > eng, het is gewoon je zus/dochter die daar in de ellende zit,

    > samen met lotgenoten die missschien wat vreemd overkomen,maar

    > toch meestal best aardig zijn.emma schreef:

    > >

    > > Kortgeleden is een van mijn familieleden opgenomen in een

    > > psychiatrisch ziekenhuis in het zuiden van het land.

    > > De diagnose is schizofrenie. Nu weten wij daar als familie

    > > niet veel van. Er is al een tijd niet zoveel contact met de

    > > persoon in kwestie, de communicatie gaat heel moeizaam en het

    > > is moeilijk haar te bereiken. wat kun je als familie het

    > > beste doen?/