Mijn schoonmoeder was schizofreen. Zij is ongeveer 15 jaar geleden overleden (van een flat afgesprongen). Ik ken mijn man al ongeveer 12 jaar, maar hij heeft er nooit over willen praten. Hij komt uit Zuid Amerika, dus ik kan ook niet met mensen praten die haar gekend hebben.
Ik ben altijd een beetje nieuwsgierig naar dit stukje van mijn man's verleden. Het enige dat hij over haar kwijt wil is dat ze een fantastische lieve moeder was. Zijn ouders zijn gescheiden toen mijn man ongeveer 9 was. Een jaar of wat later begonnen de ziekteverschijselen bij mijn schoonmoeder. Ze moest regelmatig opgenomen worden. Mijn man moest dan gewoon voor zichzelf zorgen op ongeveer 13-jarige leeftijd omdat de familie verder niet hielp. Mijn man is op zijn 17-de geemigreerd. Hij heeft wel een keer verteld dat hij zich heel schuldig voelt over zijn moeder's dood: hij heeft het gevoel dat hij medeverantwoordelijk is omdat hij haar in de steek zou hebben gelaten. Hij denkt dat de schizofrenie door de echtscheiding is ontstaan. Dit is alle info die ik heb over de situatie.
Ik heb een paar vragen aan jullie. Hoe kan het zijn om een schizofrene moeder te hebben? Wordt het inderdaad veroorzaakt door traumatische gebeurtenissen of is het een ziekte? In hoeverre is het erfelijk? Wat is de kans dat mijn man of ons dochtertje het ook ooit krijgen? Mijn man lijkt een psychisch heel sterk persoon. Hij is wel een ontzettende binnenvetter, maar verder is hij altijd erg lief en vrolijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Lies