Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mijn schoonmoeder

  • Lies

    Mijn schoonmoeder was schizofreen. Zij is ongeveer 15 jaar geleden overleden (van een flat afgesprongen). Ik ken mijn man al ongeveer 12 jaar, maar hij heeft er nooit over willen praten. Hij komt uit Zuid Amerika, dus ik kan ook niet met mensen praten die haar gekend hebben.

    Ik ben altijd een beetje nieuwsgierig naar dit stukje van mijn man's verleden. Het enige dat hij over haar kwijt wil is dat ze een fantastische lieve moeder was. Zijn ouders zijn gescheiden toen mijn man ongeveer 9 was. Een jaar of wat later begonnen de ziekteverschijselen bij mijn schoonmoeder. Ze moest regelmatig opgenomen worden. Mijn man moest dan gewoon voor zichzelf zorgen op ongeveer 13-jarige leeftijd omdat de familie verder niet hielp. Mijn man is op zijn 17-de geemigreerd. Hij heeft wel een keer verteld dat hij zich heel schuldig voelt over zijn moeder's dood: hij heeft het gevoel dat hij medeverantwoordelijk is omdat hij haar in de steek zou hebben gelaten. Hij denkt dat de schizofrenie door de echtscheiding is ontstaan. Dit is alle info die ik heb over de situatie.

    Ik heb een paar vragen aan jullie. Hoe kan het zijn om een schizofrene moeder te hebben? Wordt het inderdaad veroorzaakt door traumatische gebeurtenissen of is het een ziekte? In hoeverre is het erfelijk? Wat is de kans dat mijn man of ons dochtertje het ook ooit krijgen? Mijn man lijkt een psychisch heel sterk persoon. Hij is wel een ontzettende binnenvetter, maar verder is hij altijd erg lief en vrolijk.

    Alvast bedankt voor jullie reacties,

    Lies

  • sharesca douglas

    Mijn moeder is schiezofreen, wij komen uit Curacao een eiland vlak bij de kust van Venezuela, ik wil snel schrijven daarom misschien een paar fouten want ik zit op mijn werk maar ik ben zo blij om met iemand over dit te kunnen praten het is zo onmogelijk om met mensen te kunnen praten.Ik wil je veel vertellen, maar ik zal kort zijn.Ik kan je wel een beetje vertellen over de cultuur en situatie van mensen van zuidamerika.

    Het was een hel om met mijn moeder te wonen je kunt je niet voorstellen, ik kan het soms niet beschrijven.

    Mijnmoeder kreeg 8 kinderen dus een vrouw niet goed aan haar hoofd die 8 kinderen kreeg.4 broeders en 4 zussen.

    Wij zijn allemaal later weggevlucht van het huis, na een hoop elende.

    Ik had een zus marvis is helemaal gek geworden van de toestanden. die is door haar man vermoord doordat zij, haar man en familie te veel elende veroorzaak.

    dat gebeurde op 30-04-2001 dus al een jaar geleden maar ik zit nu te kampen met problemen alles tegelijk, met ons was het moeliker want op curacaou weet niemand wat er aan de hand is met zo iemand je krijgt geen steun, al het woede, angst vooraal schaamte.

    misschien kun je me weer mailen als je meer wil weten of bellen

    Sharesca douglas

    Hilversumsestraat 117

    2574 XC Den Haag

    0623597708

    0703805122

  • Britt

    Je wordt niet schizofreen van een traumatische ervaring.

    Daarvan kan je psychologische problemen hebben of depressie maar geen

    schizofrenie.

    Dat is heel dikwijls erfelijk of je krijgt het, zo.