Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

symptomen

  • carlijn

    hoi, voor een scriptie ben ik aan het uitzoeken wat de verschillende symptomen zijn bij mensen met schizofrenie. je kunt ze wel in een boek op zoeken maar ik ben zo benieuwd wat de persoonlijke ervaringen zijn. help je me???

  • lenneke

    hoi kijk eens op psychiater.startpagina.nl en dan op het forum

    als je het forum op “alle berichten” zet krijg je genoeg denk ik

    sterkte

  • Eric

    Hallo Carlijn,

    ik wil je wel iets vertellen over het verloop van mijn symptomen.

    Ik had vooral last van betrekkingsideeen, hallucinaties en wanen.

    De eerste weken van mijn ziekte was ik zeer gefascineerd door een onderwerp uit de filosofie en dacht ik dat ik contact had met een geest. Uit dit contact maakte ik op dat ik een belangrijke ontdekking had gedaan in de filosofie en dat ik deze moest gaan verkondigen. Naar mijn indruk had het iets te maken met de verlossing. Ik dacht namelijk dat ik een hele belangrijke wetenschappelijke methode ontdekt had die voor alles een oplossing kon brengen. Zo ontstond mijn eerste waanidee: een zogenaamde messiaswaan.

    Deze waan werd omlijst door allerlei ‘paranormale ervaringen’ die ik dacht te hebben: zo zag ik boodschappen in songteksten van muziek die ik toevallig hoorde als ik de muziek aanzette of als ik mijn kamer binnenkwam. Daarnaast dacht ik dat er boodschappen verborgen zaten in de nummerborden van auto's die ik toevallig tegenkwam, en kon ik ook in het weer en in nieuwsberichten verwijzingen zien naar mijn doen en laten. Als het bijvoorbeeld een stralende dag was, kwam dit doordat ik goed nieuws in petto had voor de mensheid. Als het weer even tegenzat, kon ik hiervoor ook wel een reden in mijn eigen gedrag vinden. Ik betrok dus alles (muziek, weer, nieuwsberichten) op mezelf (dat noemen ze betrekkingsideeen: als je hier eenmaal mee begint is het einde zoek). Deze bijzondere ervaringen gaven dus aanleiding voor een messiaswaan.

    Later sloeg deze messiaswaan om in een schuld- en boetewaan. Ik studeerde namelijk op het moment van bovengenoemde ervaringen psychologie en besloot een afspraak te maken met een hoogleraar om mijn belanghebbende theorie uit de doeken te doen. Ik bereidde dit voor door mijn theorie op papier te zetten: ik huurde een computer, kocht kantoorartikelen en werkte dag en nacht om een mijn ideeen te verwoorden, maar ik kwam er -vanzelfsprekend- niet goed uit.

    Zoals je merkt was ik door mijn messiaswaan (een soort grootheidswaan) ook een beetje manisch: ik dacht niet stuk te kunnen en gaf veel geld uit.

    Vervolgens kwam de afspraak met de hoogleraar en ging ik af als een gieter. Ik wist er alleen aan toe te voegen dat mijn ideeen iets te maken hadden met de verlossing. Omdat ik dacht dat deze hoogleraar met iedereen die het maar wilde horen zou spreken over het gesprek dat hij met mij had gehad, schaamde ik mij vervolgens zo diep voor mijn ‘anti-christelijke’ optreden dat ik mij niet meer durfde te vertonen onder studenten en op mijn werk (daar hadden ze via via vast ook al wel gehoord van mijn afgang), zodat ik beide opzegde: ik had me immer0s voorgedaan als een verlosser, terwijl ik dat niet had kunnen waarmaken (dat noemen ze onder normale omstandigheden een anti-christ).

    Vervolgens besloot ik, tot groot verdriet van mijn ouders, om in afzondering te gaan boeten: ik ging de hele dag lezen in de Bijbel, bidden en vasten. Daarnaast had ik nog het idee opgevat om in een fabriek eenvoudig werk te gaan doen als openlijk nederig excuus voor mijn ‘misdragingen’. Deze boetedoening duurde wel een half jaar en werd steeds zwaarder. De betrekkingsideeen hield ik namelijk en bij elke overtreding van mijn voornemen om boete te doen leidde ik uit alle boodschappen die ik kreeg uit muziek, het boek openbaring, het weer en nieuwberichten af dat ik zwaarder moest gaan boeten. Toevallig kreeg ik mijn messiaswaan namelijk in het jaar 1998, terwijl 3 x 666 (volgens de Bijbel het getal van het beest - de antichrist) 1998 is.

    Tenslotte viel ik erg af en kwam mijn gezondheid volgens artsen in gevaar.

    Daarom gaven ze me een Rechterlijke Machtiging en werd ik opgenomen.

    Vervolgens werd ik heel boos en werd ik knalpsychotisch. Ik dacht namelijk dat hogere machten het op mijn gezondheid hadden voorzien: ik vermoedde bij mezelf allerlei levensbedreigende aandoeningen, terwijl ik in feite slechts hyperventileerde en daarbij allerlei ongewone sensaties in mijn lichaam totaal verkeerd interpreteerde. Zo voelde ik bijvoorbeeld iets bij mijn hartstreek en dacht ik meteen dat ik een hartaanval kreeg. In paniek ben ik meerdere keren naar de eerste hulp gerend. Op het laatst durfde ik niet meer uit de buurt te gaan van mensen die mij zouden kunnen reanimeren.

    Daarnaast dacht ik dat ik zoveel maatschappelijke onrust had gezaaid dat ik zelfs de aandacht had getrokken van de binnenlandse veiligheidsdienst. Zij zouden mij bespioneren met een soort satelietgestuurde camera, waarvan de beelden in elke tv-studio werden uitgezonden (alweer een waanidee: achtervolgingswaan).

    Op een gegeven moment deed ik afstand van deze ideeen. Ik was ervan overtuigd dat ik niets mankeerde en had het idee dat ik niet meer gevolgd werd door de bvd.

    Ik geloofde echter nog wel dat dit ooit gebeurd was.

    Daarna ben ik bijna een jaar klachtenvrij geweest. Tot ik naar de film Nell keek en dacht me hierin te kunnen herkennen. Ik werd ook toen weer knalpsychotisch: ik merkte namelijk dat ik mijn hoofd alleen horizontaal kon houden en dacht dat ik een hersenbloeding zou krijgen als ik mijn hoofd teveel bewoog. Ik dacht dat ik in de afgelopen maanden teveel stress had opgelopen. Vervolgens werd ik per taxi horizontaal van het kamertrainingscentrum naar het ziekenhuis gebracht. Na een paar dagen ging het gelukkig weer iets beter.

    Tot zover mijn verhaal. Dit is nog niet alles, maar als je nog meer zou willen weten (voor zover je nog met je scriptie bezig bent) kun je me altijd mailen: dan kan ik je nog wel wat meer vertellen. Bijvoorbeeld hoe ik vervolgens een In Bewaringstelling (IBS) kreeg en opnieuw een RM.

    veel succes met je scriptie en groeten,

    Eric.