Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

psycho-educatie

  • Marinus

    Hallo,

    Ik wil hier, in verband met mijn opleiding tot SPV, een paar vragen stellen aan mensen die schizofrenie hebben en ooit psycho-educatie gehad hebben.

    Wat was voor jou het motief om te gaan deelnemen aan de psycho-educatie?

    Wat waren jou verwachtingen bij de aanvang van de training?

    In welke mate zijn die verwachtingen uitgekomen?

    Welk advies zou jij aan hulpverleners geven om potentiële deelnemers voor psycho-educatie te motiveren?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Gerard van der Wouden

  • Eric

    Hallo Marinus,

    vanwege mijn schizofrenie heb ik meerdere malen psycho-educatie gevolgd in het

    Academisch Ziekenhuis Groningen, waar ik verbleef voor enkele opnames. Meestal nam ik hieraan deel uit verveling. Het was namelijk één van de weinige verzetjes die we op een dag hadden (zoals je waarschijnlijk wel weet is er veel verveling in de psychiatrie, zie het rapport ´Een keten van lege zondagen´.)

    In het Academisch Ziekenhuis Groningen is er een cyclus van vier bijeenkomsten van elk een uur, die steeds herhaald wordt. Je mag deze cyclussen zo vaak volgen als je maar wilt. In het begin ging ik hier heen uit interesse voor mijn ziektebeeld, de medicatie en therapieën, maar vooral ook om ervaringen van andere patiënten te horen. Zo kon ik mij vaak herkennen in de verhalen van anderen en was dit een eerste stap naar ziekte-inzicht. Om je een voorbeeld te geven: als ik onderweg was in de stad keek ik regelmatig naar nummerborden en kleuren van auto´s, hieruit las ik dan boodschappen en bepaalde aan de hand daarvan soms zelfs mijn richting. Toeval bestond in mijn ogen niet, bijna alles had een betekenis. Deze gewoonte sloop er bij mij heel langzaam in en ik werd er me pas goed bewust van hoe ongewoon dit is, toen ik ook een mede-patiënt hierover hoorde vertellen. De arts-assistent kon hier in het volgende gesprek op inhaken, en zo kreeg ik beetje bij beetje wat meer ziekte-inzicht.

    Ik verwacht van een goede psycho-educatie dat hij heel informatief is en ruimte biedt aan de deelnemers om ervaringen uit te wisselen. Dit gebeurde op de afdeling namelijk niet zo veel. Daarnaast is herhaling erg belangrijk: op die manier wordt je zo vaak geconfronteerd met ziekte-inzichten, dat je ze op een gegeven moment zelf wel gaat overnemen. Deze verwachtingen zijn bij mij zeker uitgekomen.

    Ik vind alleen dat mijn hulpverleners nog wel wat meer in hadden mogen spelen op de kansen om mij de ogen te openen voor mijn eigen psychotische belevingen. Als je deze namelijk vaak naast algemene kennis over bijv. soorten psychosen legt, was ik er misschien wel eerder uit gekomen.

    Tenslotte antwoord op je vraag hoe je mensen kunt motiveren om de psycho-educatie te volgen:

    - baat het niet dan schaadt het niet

    - psycho-educatie is naast medicatie het enige wetenschappelijk bewezen geneesmiddel

    Ik hoop dat ik je voldoende geholpen heb,

    als je nog vragen hebt, mail me gerust of plaats nog een berichtje op het prikbord.

    Veel succes met je opleiding,

    groeten,

    Eric.

  • marc mercuur

    Ik heb mijn psycho-educatie van internet, Ypsilon, anoiksis. Ik zou hulpverleners allereerst adviseren eens iets aan hun eigen psycho-educatie te doen door te luisteren naar de ervaringen van mensen met medicijnen, mensen die soms de vrijheid namen zelf wat te experimenteren. Het gebruik van drugs (stoffen die in de hersenen ingrijpen) is levensgevaarlijk als dit puur op basis van theoretische kennis gebeurt. De menselijke intuitie is het beste onderzoeksinstrument (kijk naar jongeren die in veel gevallen precies weten wat je met wiet wel kan doen en wat gevaarlijk is, zij leren van elkaars ervaringen die ze opdoen door te experimenteren). In ieder geval goed dat je langs deze weg mensen benadert maar je invalshoek ligt merk ik al vast door het feit dat je in de toekoms professioneel hulpverlener wil worden, dat kan jammer zijn als het daar bij blijft.

    Op mijn website http://www.hersenbries.nl/ kun je in ieder geval terecht voor wat psycho-educatie vanuit clientperspectief.

    Groet,

    Marc