ik weet nu een psychose een onderdeel is van schizofrenie. Maar als je een psychose hebt ben je toch niet schizofreen?
Kan iemand mij vertellen wat nu het verschil is tussen deze 2 ziektes?
groet Demi
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsIk kan het proberen uit te leggen, vanuit mijn eigen ervaring.
Schizofrenie is een ziekte, waar je medicijnen voor moet slikken. Net zoals suikerziekte een ziekte is.
Een psychose is een verschijnsel, waarin je de wereld helemaal anders ervaart, vol bedoelingen, geuren, kleuren, angsten, beelden en verschijningen, zo overweldigend dat je er geen vat meer op hebt en je je niet meer normaal (in andermans ogen, maar wat moet je) gedraagt.
Schizofrene mensen hebben psychoses. Maar niet iedereen die een psychose heeft, hoeft ook schizofreen te zijn.
Hallo Demi,
Psychose is een woord dat een dokter op bepaalde verschijnselen plakt die hij of zij dan - daar ben je dokter voor nietwaar - aan een bepaalde ziekte moet toeschrijven. De ziekte is een categorie, net als dat je popmuziek hebt en Tango en Disco en punk, het zijn etiketjes die heel betrekkelijk zijn. Er is veel overlap tussen verschillende “ziektes” waarbij de symptomen van een psychose voorkomen. Ook tussen manie en psychose is veel overlap. De symptomen zeggen vaak meer over de persoon en hoe die reageert op wat er gebeurt in zijn hoofd dan over de ziekte. Ik ken mensen met manische depressie die heel blij zijn dat ze “in ieder geval niet schizofreen” zijn terwijl ze in alle opzichten veel minder funktioneren dan veel schizofrene mensen.
Groeten,
Marc (www.hersenbries.nl)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?