Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mijn moeder

• selina

hallo ik ben een meid van 16 jaar Toen ik nog klein was zijn mijn ouders gescheiden. Ik woon bij mijn vader maar ik heb een goed contact met mijn moeder. Pas geleden heeft mijn vader mij verteld dat ze schizofrenie heeft. Ik heb er eigenlijk weinig van gemerkt, ja dat ze wel eens opgenomen werd en ik er dan niet heen mocht.

Ze had een persoonlijkheidsstoornis maar het was niet ernstig werd me verteld zolang ze haar medicijnen maar in nam.

Ik heb wel een beetje informatie gezocht over schizofrenie maar niemand kan mij vertellen wat ik ermee moet doen. Moet ik nu anders met haar omgaan. Ik bedoel, ik word ouder en een beetje volwassen dan moet je er toch rekening mee houden. Maar hoe dan? En wat voor troep slikt ze dan allemaal en waarom kan ze ondanks ze haar medicijnen inneemt toch af en toe doorslaan?. Ik weet echt hoe ik ermee om moet gaan. Het is toch m'n moeder! Als ik bij haar ben vind ik het wel moeilijk om vrienden mee te nemen omdat ik dan denk dat ze haar gek vinden.Moet ik het er met iemand over hebben of moet het binnen de familie blijven?

En kan schizofrenie erger worden? zo ja hoe erg dan? kun je er aan overlijden?

Ik heb gelezen dat het kan komen door problemen tijdens of na de zwangerschap als een vrouw nog heel jong is. Mijn moeder was nog heel jong toen ze mij kreeg. Is ze door mij ziek geworden?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe het allemaal werkt en wat ik moet doen, bedankt!

• Katrien

Lieve meid,

Je hoeft absoluut niet te denken dat het jouw schuld is dat je moeder schizofreen is geworden. Iedereen kan immers schizofreen worden. Meestal is er geen duidelijke oorzaak te vinden. Het ontstaan van een psychose hangt af van de kwetsbaarheid om een psychose te krijgen en van de stress die iemand ondervindt. Hoe groter de kwetsbaarheid is om een psychose te krijgen, des te sneller kan er bij (lichte) stress een psychose optreden. Iemand krijgt dan meer emotioneel geladen informatie te verwerken dan hij aankan; de informatieverwerking is ontregeld. Hierdoor kunnen de typische verschijnselen van een psychose optreden.

Schizofrenie is deels erfelijk. Verder spelen bij het onstaan ook vaak ingrijpende gebeurtenissen of druggebuik een rol. De aandoening begint vaak tussen 16 en 30 jaar.

Wat doen medicijnen?

Bij de behandeling van een psychose kunnen verschillende medicijnen worden gebruikt. De belangrijkste groep medicijnen vormen de zogenaamde antipsychotica. Dat zijn middelen die de psychose tegengaan. Ze reguleren de informatie-overdracht tussen de hersencellen en zorgen ervoor dat de psychotische verschijnselen afnemen. Daarnaast hebben ze een algemeen kalmerende werking (opwinding en agressie kunnen verminderen). De antipsychotica beïnvloeden in de hersenen de werking van verschillende overdrachtstoffen (neurotransmitters).

Antipsychotica helpen niet alleen tijdens een acute psychose, maar ook om het optreden van een nieuwe psychose te voorkomen. De medicijnen zijn behoorlijk effectief, maar gaan gepaard met soms lastige bijwerkingen. De mate waarin mensen last hebben van bijwerkingen, verschilt sterk.

Op de pagina http://www.ypsilon.org/ypsilon/psycho6.htm#patient vind je nog meer informatie en krijg je ook tips hoe je moet omgaan met iemand die schizofreen is.

Als de informatie op die pagina niet volstaat kan je altijd zelf vragen stellen

op de pagina http://www.schizofrenieplein.nl/hulp/vraag.htm

Ik vind wel dat je er met anderen over mag praten. Het zou goed zijn als je beste vrienden iets weten. Op die manier kunnen ze jou ook steunen wanneer het eventjes moeilijk gaat met je moeder. Het beste dat je kunt doen is er ook eerst goed over praten in de familie en luisteren wat zij ervan vinden.

Schizofrenie kan erger worden (door druggebruik of door de medicatie niet of niet strict te nemen), maar bij mijn weten kan je van de ziekte zelf niet sterven. Wel is er bij schizofreniepatiënten een grote kans dat ze zelfmoord plegen of zin hebben om zelfmoord te plegen. Ik zeg dit nu niet om je ongerust te maken of zo, maar gewoon zodat je weet wat er allemaal kan gebeuren als het uit de hand loopt.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje op je vragen geantwoord heb. Als je verder nog zin hebt in een babbel of zo, kun je altijd bij mij terecht KLabaere@hotmail.com, of kom eens een kijkje nemen op mijn community http://groups.msn.com/XmisunderstoodXhieriseenplaatsvoorjou

Liefs,

Katrien

• Niek

Als je MSN hebt, wil ik wel is met je praten, Ik zelf ben 19 en lijd ook aan Schizofrenie

• Brian Theunissen

Laat je maar niet meteen alles wijsmaken! Het huidige westerse leven is zo eentonig dat een beetje schizo helemaal geen kwaad kan. Met juist gebruik van drugs is het zo bereikt….