Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stemmen horen

• Maurice verburg

sinds kort woon ik Begeleid in BW Meerwijk samen met nog 3 andere

mensen van mijn leeftijd (23) die ook schizofreen zijn / nog iemand anders

hier heeft ook een psychose gehad - maar is niet schizofreen.

nu vragen wij ons af: als je al 1 of meerdere psychoses hebt gehad

& al de diagnose schizofrenie hebt / maar je nog geen stemmen hoort!

kan je die dan wel nog krijgen in de toekomst?

Tom & Maurice,

• dolf

Hallo Maurice,

Geen stemmen horen en wel schizofrenie hebben? Heeft deze persoon soms in het verleden drugs gebruikt? Het is mogelijk maar onwaarschijnlijk dat deze persoon last van stemmen zal krijgen.

Groeten,

Dolf.

• Marc Mercuur

Hallo,

Ik hoor geen stemmen nog nooit gehoord ook maar wel diagnose schizofrenie. Voor schizofrenie moet je van een stuk of tien symptomen er een aantal (7 ?) hebben. Het is niet zo dat als je er een aantal hebt de rest later nog wel komt. Als je over een bepaalde leeftijd bent lijkt mij de kans klein dat je ze nog krijgt. Het is ook niet zo dat je symptomen het gevolg van de ziekte schizofrenie zijn. Schizofrenie is namelijk een syndroom (een verzameling symptomen) waarvan men de oorzaak niet kent. De aard van symptomen is een gevolg van een ontregeling van de stofwisseling in de hersenen door waarschijnlijk een combinatie van verschillende oorzaken (factoren). Daarnaast speelt gewoon een soort aanleg voor een bepaald type symptomen ook een rol. Deze aanleg kan misschien deels erfelijk zijn maar ik denk dat vooral de ontwikkeling en gebeurtenissen(dus alle factoren die hiervoor bepalend zijn geweest, inclusief erfelijke factoren) voorafgaand aan het ontstaan van de problemen een grote rol speelt.

Groet,

Marc