Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

meisje 14 jaar stem met gezicht

• Elly

Onze dochter van 14 jaar (derde klas vmboT), heeft last van een stem die opdrachten geeft of een verbod oplegt. Sinds kort heeft deze stem een gezicht, een ei overdwars met hele grote uitpuilende prikogen. Ze heeft last van verzameldwang, is vaak en plotseling depressief, en is vaak ‘afwezig’ de laatste twee jaar. Ze loopt stijf met haar armen langs haar lijf en raakt regelmatig in de war tijdens een rijtje van handelingen (naar bed gaan bijvoorbeeld). Daarnaast eist ze dat alles op vaste tijdstippen gebeurt en kan ze niet tegen grotere gezelschappen, ze zit er wel maar is niet in de groep.

Dinsdag heeft ze een gesprek bij de kinderpsychiater.

Ze is al getest op autisme door een autismeteam, maar autisme is niet naar voren gekomen in de testen.

Moet ik nu al denken aan een zich ontwikkelende schizofrenie?

Is zij daar niet te jong voor?

Alle ervaringen en tips van harte welkom.

Elly

• dolf

Geachte Elly,

Dat is helaas het eerste waar ik aan denk als ik dit verhaal lees. Stemmen, het niet willen verkeren ingrote groepen, rigiditeit. Een boek dat ik je kan aanbevelen is:“”Dibs, in search of self".

Sterkte,

dolf

• Dolf

Hallo Elly,

Ik kom nog even terug op je bericht. Je kunt als ouder hetvolgende doen:

1. Laat je dochter eens logeren bij familie of bekenden en dit voor langere tijd (2 a drie weken)

2. Ga wandelen in de natuur.

Met vriendelijke groet,

Dolf.

• Elly

Hoi Dolf, het boek dat je adviseert ga ik meteen reserveren bij de bieb.

Wandelen in de natuur doen we graag.

Maar waarom dat logeren? Om ons als ouders te ontlasten, of om te kijken of de verschijnselen van die stem etc. weggaan?

Het is eigenlijk zo, dat we haar niet goed meer alleen durven te laten.

Elly

• dolf

Hallo Elly,

In antwoord op je vraag: een beetje van beide. Als je dochter weg is, kun je zelf op adem komen. Tegelijkertijd kan je dochter zichzelf een beetje vinden nu ze niet onder het directe oog van haar ouders is. Je dochter zou eigenlijk moeten puberen. Wanneer ze dat gaat doen, zal alles goed komen.

Groeten,

Dolf.

• j postma

hoi elly,ik kan je van alles aan raden om om te gaan met deze ziekte hoewel het bij iedereen weer verschillend is maar er toch altijd overeenkomsten zijn ,ga nooit en te nimmer tegen de beweringen in die je dochter verteld want voor haar is die wereld echt en dan bedoel ik ook echt waar ze ziet het en hoort het en wij dringen nooit door in haar wereld .ik heb zelf een dochter die deze ziekte al vanaf haar achtste jaar heeft al was het toen wat anders maar de grongslag lag er toen al ze is verschillende keren opgenomen geweest heeft gezworven en van alles gedaan maar op dit moment gaat het redelijk ook al hebben wij op medisch verzoek weinig contact met haar ze is nu dertig jaar en wij zijn al ruim twaalf jaar intensief met haar bezig geweest nu woont ze op haar zelf en moeten we maar afwachten of dat ooit goed zal blijven gaan .ik wens je het allerbeste toe en zo zie je maar dat deze ziekte dus ook heel jong kan beginnen sterkte van een moeder.

• Marc Mercuur

Ik zou me niet al te zeer laten verblinden door de diagnose. Uw dochter is duidelijk in de war. Of er nu sprake is van schizofrenie of autisme. Als je een tijdje meedraait in de psychiatrie, bijvoorbeeld activiteitencentra of inloophuizen bezoekt etc. dan ontdek je hoeveel overlap er tussen verschillende diagnoses zit en, tegelijk, hoeveel mensen met eenzelfde diagnose heel verschillende symptomen hebben. Bovendien is het zo dat als je eenmaal de diagnose kent (aan de hand van de symptomen je vervolgens meestal leert dat - met pharmaceutische middelen - alleen de symptomen behandelt kunnen worden. Diagnoses zitten volgens mij meer bij de psychiater tussen de oren dan bij de mensen die door hen behandelt worden. Tegelijk kun je natuurlijk wel informatie vinden bij bijv. een site als van Ypsilon of anoiksis of door onder autisme te zoeken. U kunt ook mijn site www.hersenbries.nl bezoeken. Ik wou dat ik geweten had wat ik nu weet (door de combinatie van ervaring en “studie” via vooral internet) toen ik de leeftijd van uw dochter had.

• j postma

beste ouders van elly,

ik wil even reageren op jullie vraag. zeer zeker kan het nu al de voor tekenen zijn van schizofrenie,ik wil niemand ongerust maken maar onze dochter was acht toen zij ons vertelde dat zij een hele goede vriendin had die zij kitty noemde ,ik zei;breng haar dan eens mee naar huis ,nee dat kon niet had zij net gehoord ,nou ik begreep er geen snars van maar dat veranderde al gauw,want er kwamen steeds meer stemmen bij goede en minder goede en zelfs hele kwade ,maar het moet worden gezegd toen kon ze ze nog in bedwang houden dat veranderde jaren later wel.

onze dochter heeft alles gedaan wat je maar kunt bedenken je kunt het zo gek niet opnoemen of ze heeft het wel gedaan,is daarom ook heel veel keren opgenomen geweest geen behandeling sloeg aan ze liep steeds weg uit de tehuizen waar ze met heel veel moeite geplaatst was,heeft toen een hele periode in amsterdam gezworven,alcohol was een geliefde drank ook drugs heeft ze gebruikt.agressie was haar niet vreemd ,uiteraard medicijnen geslikt depo'sgehaden de isoleercel die kent ze van binnen en van buiten.er is veel gebeurd van af haar jeugd al maar wij konden toen nog niet vermoeden wat er jaren later over ons heen zou komen .de uitbarsting kwam van het ene moment op het andere ze was toen 17 jaar en zou bijna 18 worden en toen ze eenmaal 18 was visten wij als ouders overal naast want ze was volwassen,daar sta je dan met je goede gedrag.dus beste ouders als u het niet vertrouwd zoek hulp ga naar de huisarts en als die niet kan helpen je er niet bij neerleggen maar ga aub opzoek naar hulp ze is nu nog jong,heel veel sterkte en ik hoop dat u beiden hier iets aan heeft gehad.

groeten van een door gewinterde moeder.

• Elly

Heel erg bedankt voor jullie meelevende reacties. Onze dochter wordt ‘bekeken’ door de kinderpsychiater. Wij houden de vinger aan de pols, en laten ons nergens zomaar wegsturen. Gelukkig betreft het steeds nog maar 1 enkele stem.

Wij zijn inmiddels ook aardig ‘doorgewinterd’ aangezien we een zoon hebben van bijna 18 met een autismespectrumstoornis. Hij komt binnenkort onder bewind en wij krijgen het mentorschap. Dan blijven wij ten alle tijde recht hebben op inspraak wat betreft behandeling etc.

Groeten van Elly, en voor iedereen veel sterkte

• IK

heeft last van een stem die opdrachten geeft of een verbod oplegt. Sinds kort heeft deze stem een gezicht, een ei overdwars met hele grote uitpuilende prikogen.

Uw schrijft dit

Ik ben zelf een persoon met schizofrenie en heb dit zelf ook ooit gehad toen ik een jaar of 16 was.

Schrik niet maar dit kan heel ernstige vormen aan nemen, Zoals ik dat zelf heb gezien in de psychiatrische kliniek waar ik heb gezeten, Bij mij heeft het altijd heel erg geholpen door te zeggen tegen deze stemmetjes.

Let goed op!!!!

Gewoon in je gedachte zeggen “Ik wil dit niet”

Waarom heb ik ook nooit geweten maar als je dit elke keer vol houdt wordt dit een gewoonte in de hersenen en eigenlijk geef je dan niet meer toe aan de stemmen en zullen alle andere problemen gewoon verdwijnen.

Dit is alleenmaar een berichtje voor als het mocht zijn dat de stemmen echt de overhand gaan nemen. Wat ik zelf een gezien heb bij iemand die dus gewoon op een gegeven ogenblik niet meer wist wat ze deed.

En ik eigenlijk zeer sterk het gevoel heb dat het om een soort van Schizofrenie gaat en ik eigenlijk veel sterkte wens als dit het zou zijn!

Want vooral in het eerste jaar van Schizofrenie, Bij mij wist ik ook zelf niet wat er gebeurde, en dan moet je nog eens naar de psychiater terwijl het waarschijnlijk al een jaartje speelt.Elly schreef:

>

> Onze dochter van 14 jaar (derde klas vmboT), heeft last van

> een stem die opdrachten geeft of een verbod oplegt. Sinds

> kort heeft deze stem een gezicht, een ei overdwars met hele

> grote uitpuilende prikogen. Ze heeft last van verzameldwang,

> is vaak en plotseling depressief, en is vaak ‘afwezig’ de

> laatste twee jaar. Ze loopt stijf met haar armen langs haar

> lijf en raakt regelmatig in de war tijdens een rijtje van

> handelingen (naar bed gaan bijvoorbeeld). Daarnaast eist ze

> dat alles op vaste tijdstippen gebeurt en kan ze niet tegen

> grotere gezelschappen, ze zit er wel maar is niet in de groep.

> Dinsdag heeft ze een gesprek bij de kinderpsychiater.

> Ze is al getest op autisme door een autismeteam, maar

> autisme is niet naar voren gekomen in de testen.

> Moet ik nu al denken aan een zich ontwikkelende schizofrenie?

> Is zij daar niet te jong voor?

> Alle ervaringen en tips van harte welkom.

> Elly