Geen domme vragen.
Liever dat iemand ze vraagt, dan zelf dingen gaat bedenken.
Veel antwoord puf heb ik nu niet.
Maar wil je zeggen dat iedereen met Schizofrenie anders is.
De ene persoon is nog wel aanspreekbaar, de andere niet of minder.
Ook de duur wisselt enorm.
De ene heeft het altijd,anderen zonder medicatie af en toe en weer andere met medicatie haast niet meer.
Wel heb je met Schizofrenie vaak last van de nasleep van het in de war zijn. Deze vervelende dingen, als concentratieproblemen en energieverlies/somberheid kun je heel lang houden.
Maar om positief te eindigen.
Er zijn ook mensen die uiteindelijk een ritme vinden waarin ze gewoon hun plekkie (op wat voor niveau dan ook) in de maatschappij vinden en leren gas terug te nemen als ze aanvoelen dat de spanningen toe nemen (leren omgaan met spanningen door ze te doseren of vermijden wanneer nodig is kan soms een boel schelen)
Verders is het absoluut niet zo (mijn eigen overtuiging en lichtpunt in m'n lijdensweg) dat alle ervaringen tijdens zo'n psychose niet waar zijn.
Deze mensen zijn vaak heel gevoelig en wat je schreef over aanvoelen; Niet alles wat je aanvoelt is irreel (niet de waarheid). Het gevoelsleven van gevoelige mensen is uniek en bijzonder. Daar horen ook ware gevoelens bij een hele boel die je als je ze leert plaatsen waardevol kunnen zijn.
Maar doordat je dingen niet goed herkent, achterdochtig raakt en angstig kan de boel een chaos worden en verwateren, waardoor sommige van je werkelijkheden inderdaad alleen in je eigen realiteit/wereldje zo zijn.
Misschien is mijn antwoord ook wel dom, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verders: Dit is mijn persoonlijke ervaring/gedachtengang en ik wil niemand hierin voor het hoofd stoten.
Zo is iedere persoon met deze (en andere natuurlijk) moeilijke ziekte anders en zijn er veel verschillende meningen.Maar deze heb je nu dus
Succes met verdiepen