Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

psychoses

• nn

Hallo,

als ik het goed heb begrepen (heb me nog niet erg verdiept) hebben mensen met schizofrenie last van psychoses. In die psychoses ben je niet aanspraakbaar? en hoe lang duurt dat dan? En weet je dan achteraf niet meer wat je hebt gedaan? en klopt het dat iemand in een psychose ook dingen kan voelen die er helemaal niet zijn? Ik kom mischien wel met domme vragen maar misschien heeft iemand antwoord?

met dank

m

• voor je

Geen domme vragen.

Liever dat iemand ze vraagt, dan zelf dingen gaat bedenken.

Veel antwoord puf heb ik nu niet.

Maar wil je zeggen dat iedereen met Schizofrenie anders is.

De ene persoon is nog wel aanspreekbaar, de andere niet of minder.

Ook de duur wisselt enorm.

De ene heeft het altijd,anderen zonder medicatie af en toe en weer andere met medicatie haast niet meer.

Wel heb je met Schizofrenie vaak last van de nasleep van het in de war zijn. Deze vervelende dingen, als concentratieproblemen en energieverlies/somberheid kun je heel lang houden.

Maar om positief te eindigen.

Er zijn ook mensen die uiteindelijk een ritme vinden waarin ze gewoon hun plekkie (op wat voor niveau dan ook) in de maatschappij vinden en leren gas terug te nemen als ze aanvoelen dat de spanningen toe nemen (leren omgaan met spanningen door ze te doseren of vermijden wanneer nodig is kan soms een boel schelen)

Verders is het absoluut niet zo (mijn eigen overtuiging en lichtpunt in m'n lijdensweg) dat alle ervaringen tijdens zo'n psychose niet waar zijn.

Deze mensen zijn vaak heel gevoelig en wat je schreef over aanvoelen; Niet alles wat je aanvoelt is irreel (niet de waarheid). Het gevoelsleven van gevoelige mensen is uniek en bijzonder. Daar horen ook ware gevoelens bij een hele boel die je als je ze leert plaatsen waardevol kunnen zijn.

Maar doordat je dingen niet goed herkent, achterdochtig raakt en angstig kan de boel een chaos worden en verwateren, waardoor sommige van je werkelijkheden inderdaad alleen in je eigen realiteit/wereldje zo zijn.

Misschien is mijn antwoord ook wel dom, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verders: Dit is mijn persoonlijke ervaring/gedachtengang en ik wil niemand hierin voor het hoofd stoten.

Zo is iedere persoon met deze (en andere natuurlijk) moeilijke ziekte anders en zijn er veel verschillende meningen.Maar deze heb je nu dus

Succes met verdiepen

• m.p

beste nn,

inderdaad ben je als je een zware psychose heb niet aanspreekbaar, alles wat jij zegt is waar en wat een ander zegt is dus niet zo,is voor omstanders best moeilijk.mijn dochter wist later van niets meer en verweet ons zelfs nog dingen .de ene psychose of de andere zit ook nog verschil soms duren ze lang en soms wat korter ,de een is wat heftiger dan de andere.hele goede medicijnen kunnen nog een hoop doen en ook dat is bij iedereen verschillend.mijn dochter is nu na jaren van uitproberen van medicijnen gezet op een depot die zo ongeveer drie weken werkt maar na die drie weken moet ze ook echt weer hebben want dan gaat het niet goed ,heb je hier wat aan?

• Kim

Ik heb de rest even niet gelezen omdat ik momenteel moeilijk kan lezen (vreemd genoeg kan ik altijd prima schrijven raar is dat he?) omdat ik even vandaag op het randje van een psychose zit.

In mijn geval ben ik altijd nog aanspreekbaar, zelfs als ik een psychose heb, ben me er meestal van bewust dat ik het heb, weet dat ik dingen zie die raar zijn en weet dat ik dingen ervaar die niet kloppen, los van dat lijkt alles toch echt te zijn. Een psychose kan langer en korter duren, in mijn geval ben ik meestal na ongeveer 4 dagen van de ergste piek af en functioneer ik weer naar behoren, ik zie echter permanent kleurtjes en zou dus best chronisch psychotisch kunnen zijn maar weet ondertussen hoe ik ermee om moet gaan.

Soms weet je inderdaad niet meer wat je doet of hebt gedaan. (ik dus soms ook). Ja de dingen die je soms voelt en ervaart kunnen heel erg vreemd zijn en dus inderdaad: soms bestaan ze niet eens.

Jouw vragen zijn absoluut niet dom. Ik hoop dat ik hiermee iets heb kunnen bijdragen.

• nn

bedankt voor de reacties. Ik merk dat er veel mensen uit ervaring spreken. Ik vind het heel fijn dat jullie allen zo open staan voor vragen.

vriendelijk groeten

• Kim B

De kleurtjes die ik zie schijnen te komen door m'n oogafwijking, ik heb het uitgebreid laten onderzoeken omdat ik vaak niet goed genoeg zie, de kleurtjes zijn een bijproduct van de afwijking die ik heb en gaan tot nu toe niet weg met of zonder bril.