Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een brein/geest complexer voor iedereen.

• Dromer.

Hallo allemaal,

Ik ben dan wel hier aan het schrijven, maar heb niet de diagnose Schizofrenie. Wel hebben ze bij mij de diagnose manisch depressiviteit gesteld 4 jaar geleden.

2 psychoses heb ik achter de rug. Ondertussen al 3 jaar geen gekke dingen meegemaakt.

Ik weet alles van psychose af. Omdat het in mijn geval een periode was, die ik nooit en te nimmer zal vergeten. Het was een fantasiewereld waar ik me in begaf. Een wereld die ik zelf met mijn geest gecreeerd had, ik kon me ook alles herinneren ervan.

Mooie momenten gekend en slechte momenten gekend, waar ik bang was voor alles.

Tegenwoordig is het zo, dat ik nergens last van heb. Omdat ik anders omga met mijn geloofsbelevenis en de wereld die ik meemaak. Stemmen heb ik nooit echt last van gehad. Af en toe had en heb ik het idee dat ik praat met God, maar dat contact breek ik zelf af.

Ik vraag me dan ook af, of mensen die last hebben van stemmen, niet op de een of andere manier, die stemmen kunnen bannen uit hun leven. Mij lukt dat redelijk goed. Ik praat wel eens met iemand, maar als het gesprek niet boeiend is, dan zeg ik al snel, zoek maar iemand anders op.

Er zijn tuurlijk nog veel vraagtekens over het femoneem Schizofrenie en alles dat te maken heeft met het menselijke brein. Tis niet 1+1=2. Dat is voor niemand zo. Zelfs de mensen die oh zo gezond blijken te zijn op geestelijk gebied, die hebben vast en zeker te maken met een of andere angst of belemmering.

Alleen praten die mensen daar niet over, en ook is het zo, dat het bij die mensen niet leidt tot opname, ernstig belemmerd worden in dagelijks functioneren en nog meer.

Ik vind het boeiend om hier over te lezen en over na te denken.

Ontspanning lijkt me nog de beste oplossing vaak. Maar dat zeg ik nu, omdat het mij wel lukt, om rustig muziek te luisteren of film te kijken of iets anders te doen.

Kan nog wel langer doorschrijven erover.

Ik zal hier vaker lezen, en indien ik iets tegen kom dat me aanspreekt en waarover ik kan meepraten zal ik reageren.

Voor iedereen die geen rust kan vinden in het hoofd. Sterkte en succes ermee. Een kant en klare oplossing heb ik niet, en de dokter waarschijnlijk ook niet. Alleen wil ik dan nog ff zeggen, maak er het beste van. En dood ga je pas wanneer het hart stopt met kloppen.

Al het andere enge dat wordt ingebeeld, is een soort van illusie?

Nou ja, ik wil geen betweter zijn.

In ieder geval, prettige feestdagen en een gezond 2004.

Van een lotgenoot, die zich nu stukken beter voelt.

Groeten,

Van mij.

• dolf

Hallo Dromer,

Interessant stukje heb je geschreven. Ik geef je een overdenking mee voor de feestdagen. Als men het over schizofrenie heeft, heeft men het altijd over een hersenziekte. Maar hoe zit het met het lichaam? Functioneert dat dan goed?

Goed, denk er eens over na en laat me weten wat je ervan vindt. Verder, prettige feestdagen.

Groeten,

Dolf

• anneke

ik wou dat mijn zus dat kon ze is chronisch schizofreen

en zo verdoofd als maar kan door de medicijnen, zou ze ze niet nemen is ze een paar dagen de oude gea en daarna barst de hel los tenminste in háár hoofd

en belandt meteen in een psychose, met medicijnen is het snel weer over en is ze weer verdoofd

ik ben op deze site beland omdat ik al een tijdje alleen maar donder op van haar te horen krijg dat is sinds het laatste jaar, vraag ik wil je me mn dochtertje even zien

(ik heb net een kindje gekregen) nee! is het dan

een tijdje hiervoor was nog wel aardig, ze heeft een “bijna” te zacht karakter:)

een gesprek van een paar zinnetjes lukte nog net ivm haar concentratie

vroeger hield ik haar nog wel bij de les, ze is mn zus ze moet wel een beetje reageren:) nu durf ik dat niet meer, bang dat ik een knal voor mn kop krijg

ze was altijd zo wijs met mij , en zelfs toen ze ziek werd voelde ze zich altijd nog wel op haar gemak bij mij, als ik haar zie soms kijkt ze me aan alsof ik een vreemde ben, misschien wel omdat ik steeds ouder word (24) en al 2 kinderen heb

dat snapt zij niet, normaal gesproken blijven de verhoudingen hetzelfde, zij grote zus ik kleine zus, we hebben altijd wel een bijzondere band gehad ook toen ze ziek is, ze werd 16 jaar geleden ziek, ik kan haar niet afschrijven dat was mn kwestie eigenlijk maar nu ik er es over schrijf (we praten er in het gezin niet echt over) moet ik binnenkort maar weer es bij haar langs gaan en maar zien of ik donder op hoor:( waarom ze het laatste jaar zo raar doet!?! ik heb wel door dat ik op deze site dat antwoord ook niet krijg

ik heb wel een vraag ik dacht dit word gewoon een leesberichtje voor je

niet interressant om op te reageren:)

kan je iemand die dit heeft ff shaken in de werkelijkheid en dan bedoel ik natuurlijk gevoelsmatig, of moet je zo iemand aan zn lot overlaten, zou ze het waarderen of juist niet

kussies anneke

• Dromer

Hoi Anneke,

Moeilijke situatie lijkt me dat met je zus. Zelf ben ik weliswaar niet schizofreen, maar toch heb ik 2 psychoses gehad en een hele tijd ben ik van de aardbodem afgeweest als het ware.

Op een gegeven moment ben ik begonnen om mijn hoofd te legen van al die zooi dat erin zat. Mijn hoofd was te vol waardoor ik niet meer kon ontspannen en ook niet meer luchtig kon kijken naar de wereld.

Anti-psychotica maakte het soms nog erger dan het was en ook daardoor kon ik niet aan de situatie werken.

In totaal heeft het hier een paar jaar geduurd voordat ik me weer enigszins beter begon te voelen. Ook anti depressiva gehad en langzaam kreeg ik dus weer orde op zaken.

Ik ben van mening dat je in een aantal gevallen een persoon van foute gedachtes kan afpraten, van achterdocht en al die zooi. Maar dan moet men je wel vertrouwen en dat vertrouwen is juist het moeilijke.

Van drukke chaos en gedachtes afkomen is wat moeilijker. Ik ben aan de slag gegaan met meditatie en innerlijke rust opzoeken. En mij heeft dat geholpen.

Veel sterkte met de situatie en hopelijk gaat het weer eens wat beter met je zus.

Groeten,

Dromer.