Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat staat me nog te wachten?

• Guido

Beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik mijn eerste psychose meegemaakt, hoewel dit eigenlijk wel een fantastische ervaring was (klinkt misschien raar) schrok ik hier uiteraard ook enorm van.

Mijn zus, broer en moeder hebben allen schizofrenie, mijn vader heb ik nooit gezien. Verder heb ik last van borderline-kenmerken.

Verder hebben meer mensen last van schizofrenie in mijn familie. Dus ik heb al voorbeelden gezien, maar allemaal bakten ze er niks van in 't leven. Nu vraag ik me af, hoe valt met zoiets om te gaan? Wat voor werk past het best bij me?

Ben ik ooit in staat rust te vinden in dit leven. Hoewel ik weet dat ieder mens wel last heeft van onrust en de vraag er moet toch meer zijn. Bij mij is dit gevoel alleen wat sterker aanwezig.

Ik ben driftig op zoek geweest naar lotgenoten kontakt. Velen zijn mij immers voorgegaan, velen zijn ouder dan ik en hebben wellicht een manier gevonden hier mee om te gaan. Waar vind ik deze mensen?

Wellicht heb jij tips?

Vriendelijke groet,

Guido

28 jaar

• lex

hoi guido,

Misschien heb jij zelf wel het beste idee van wat je te wachten staat omdat je zoveel voorbeelden in de familie hebt.

Verder is er ook niet zo heel veel van te zeggen hoe de ziekte zich bij jou ontwikkeld, ik ben lid van anoiksis, patientenvereniging voor mensen met psychose, en heb daardoor ook wat contacten met mensen met schizofrenie.

Ik merk toch dat de een veel meer hooi op zijn vork kan nemen als de ander.

Ik doe een paar uurtjes vrijwiliggerswerk in de week en dat word me eens in de zoveel tijd al teveel. Dus uitbreiden zit er niet in.

Voor mij is het vooral belangrijk geweest dat ik geaccepteerd heb dat ik vrij zware beperkingen heb en dat ik het daarmee moet doen.

Alles wat lukt op een dag is meegenomen.

Doordat ik geen betaald werk heb heb ik veel vrije tijd, en die probeer ik zo leuk mogelijk in te vullen.

Probeer wat geluk te vinden of tevredenheid in de dingen die ik doe, en dat gaat heel aardig.

Wel merk ik dat concentreren een groot probleem is en dat is wel lastig want ik werk graag achter de pc en dat vergt de nodige concentratie.

Tip: streef ernaar om het voor jezelf leuk te houden en dingen te doen die je niet te veel belasten, dan kun je nog heel wat uit het leven halen

groetjes lex