Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belevingswereld schizofrenie daadwerkelijk bekrijpen?

• Sebastiaan

Ik ben met een onderzoek bezig over hoe mensen met of zonder schizofrenie over bepaalde dingen denken en tegen bepaalde dingen aankijken.

Ik heb een vraagstelling opgezet in de hoop hier veel reacties op te krijgen en misschien hier ook een soort discussie mee los te maken.

De vraagstelling luidt!

In hoeverre kunnen wij de belevingswereld van iemand met schizofrenie daadwerkelijk begrijpen?

Met deze vraag wil ik een beeld in kaart brengen van mensen die met deze ziekte direct of indirect te maken hebben, en een beeld krijgen van hoe behandelaars over bepaalde dingen denken. Ook hoop ik dat het mensen aan het denken zet wat de eventuele (ervarings) belevingswereld kan zijn van iemand met schizofrenie is.

Alvast bedankt voor je reactie..

groetjes Sebastiaan

• dolf

Hallo Sebastiaan,

Ik heb je wat gemaild.

Groeten,

Dolf

• yeroen

Als al het kadopapier van de werkelijkheid is afgevallen, en de kale grauwe kern overblijft. Begin is bij te bedenken dat je een hele groep mensen ziek hebt verklaart, samen met al hun denkbeelden, emoties en gedragingen. Misschien ben je dan goed op weg :)

groeten,

jeroen

• anthony68

lees mijn psychoseverhaal op http://www.anthony68.web-log.nl en kijk dan of je het nog begrijpt. Ten eerste trekken we ik onze conclusies uit feiten die deels gebaseerd zijn op de werkelijkheid en deels op de fantasie. Je moet als psychiater veel fantasie hebben om mee te kunnen denken met dit patroon. En in die fantasie trekken we verbanden met de werkelijkheid deels gebaseerd op ervaringen uit ons verleden. En ook ernstige trauma's spelen mee in onze conclusies. dus ze daadwerkelijk begrijpen lukt bijna niet. Teveel factoren spelen mee. Hopelijk je vraag beantwoord.