Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraagje

• Isaura

hallo allemaal,

ik ben Isaura en ik ben op dit moment bezig met een opleiding tot verpleegkundige. Op dit moment hebben wij het op school over schizofrenie en alles wat daarbij hoort. We hebben het onder andere over separeren gehad en nu weet ik wel hoe dat gebeurt vanuit het verpleegkundige oogpunt maar niet vanuit die van de patient en ik vroeg me af of jullie me daar een beetje duidelijkheid over wilden geven. Wat ik me af vraag is dus wat jullie van dat separeren vinden? goed, slecht of iets anders ik wil het graag van jullie horen. Ook vroeg ik me af of het nog gevolgen voor jullie heeft, misschien dat het vertrouwen in iemand ofzoiets weggaat. Als jullie mij hierbij zouden kunnen helpen zou ik dat erg op prijs stellen

alvast bedankt

groetjes Isaura

• Lotte

separeren?

zou graag helpen maar wat is separeren?

sorry ben niet goe din woorden onthouden…

*lotte*

• Isaura

hey lotte,

separeren is het apart zetten van mensen in een separeer/isoleer cel.

groetjes isaura

• Dolf

Hallo Isaura,

Interessante vraag. Separeren is een noodmaatregel. Voor de veiligheid van iemand zelf en voor zijn omgeving. Niets meer en niets minder.

Het betekent niet dat hij/zij daarmee geholpen wordt. De schizofreen kent geen liefde en deze zal hij ook niet ervaren in een isoleercel!

Groeten,

Dolf.

• kim

Het verschilt van patient tot patient. Van de meeste patienten die bij ons op de afdeling gesepareerd worden hoor ik vaak dat ze het niet nodig vonden en `gemeen` van de verpleging. Wij zien als reden tot separatie bijvoorbeeld op dat moment iemand die anderen wat aan wil doen, of die mij heeft aangevallen, en de patient beleeft het zelf niet zo. Ik ken een uitzondering, een man bij mij op de afdeling die zelf aangeeft dat hij gesepareerd wil worden, omdat anders de spanning te hoog oploopt en hij dan mensen gaat beschadigen, en flink ook. Hij zegt zelf achteraf blij te zijn dat het is gebeurt, zodat het `niet slechter met hem zou gaan`(zijn eigen woorden).