Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizofrenie of rijke fantasie ?

• adriana

ik heb een geestelijk gehandicapte dochter van 16 jaar die veel videoos en tv kijkt.

alle figuren die in de videoos voorkomen betrekt zij in het dagelijkse leven.

het worden fantasievriendjes van haar die een eigen leven gaan leiden.

nu wordt het steeds erger, die fantasievriendjes die ze heeft uit de videoos laten haar opdrachten uitvoeren en ze heeft ruzie met hen.

ze slaat en spuugt tegen onzichtbare vriendjes, loopt buiten langs de huizen bij mensen aan te bellen en vraagt of die vriendjes daar wonen, en slaat zichzelf op de wang als ze haar bord niet leeg eet en roept dan uit naam van een fantasievriendje dat ze haar bord leeg moet eten.

verder is het een vrolijk meisje dat goed eet en drinkt, plezier heeft in alles en graag leuke dingen doet.

ik heb al gezegd dat die vriendjes niet bestaan en dat ze fantaseert, maar voor haar is alles echt. zij ziet en hoort ze zegt ze zelf.

nu is mijn vraag : heeft zij gewoon een rijke fantasie en draaft zij hierin te ver door, of vertoont zij tekenen van schizofrenie?

ik dacht nl. zelf dat als je schizofreen bent, je last hebt van onbekende stemmen en hallucinaties die je overvallen, en onze dochter roept zelf die vriendjes op.

wie o wie geeft een hulpeloze moeder raad, hoe ik moet reageren op mijn kind of waar ik hulp kan krijgen?

• Dolf

Hallo Adriana,

Voordat je ook maar aan schizofrenie begint te denken, doe dan eerst iets anders: zet die televisie uit en betrek haar in het echte leven. Wandel met haar in de natuur, ga langs andere mensen. Betrek haar met andere mensen. Dan worden die fantasievriendjes vanzelf minder belangrijk voor haar.

Als dit niet helpt, kun je naar een psychiater stappen voor advies.

Sterkte,

Dolf.

• Brian

Precies deze invloed heeft de tv ook op normale mensen. Daarvoor hoef je niet down te zijn of szchiz.Ik voel met je mee. Doe de tv weg, de duivel huist erin. Ik bid voor jou.