Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe ziet een psychose eruit?

• marieke

Beste mensen,

Ik ben Marieke, student grafische vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Op dit moment ben ik bezig met een project dat gaat over schizofrenie en psychose. Ik heb al een hoop onderzoek gedaan. Ben langsgegaan bij het Vincent van Gogh Instituut in Venray waar ik een rondleiding heb gehad en een interview met een schizofreniepatiënt. Heel interessant allemaal, maar ook heel erg ingewikkeld.

De bedoeling is nu dat ik een psychotische toestand van iemand die lijdt aan schizofrenie wil gaan visualiseren. Op deze manier kan ik denk ik aan andere mensen (vrienden en familie, misschien wel de artsen) letterlijk een beeld geven van de toestand waarin iemand zich bevindt. Hoe ziet dit er volgens jullie uit?

Ik wil nu aan iedereen die dit leest vragen om alle beelden en andere dingen die er in je opkomen op te schrijven en naar mij te mailen!!!!!!

Mijn mailadres is purplevl81@hotmail.com

Alvast heel erg bedankt voor jullie medewerking!!!

• dolf

Hallo Marieke,

Ik heb je een mail met twee afbeeldingen gestuurd.

Groeten,

Dolf.

• marieke

Hallo Dolf,

Dank voor dit bericht, ik ga de film kijken en de sites die je me geadviseerd hebt!!!!!

grs marieke

• lexa

kijk eens op mijn website, staat vol met tekeningen

http://www.lexart.net

• marieke

Dank voor de tip, maar ik heb een vraagje… Ik heb net de tekeningen bekeken en ik vroeg me af wat jouw ervaringen met psychoses zijn en of je misschien zelf schizofreen bent?

grs marieke

• lexa

Ik heb een psychotische stoornis met kenmerken van o.a. schizofrenie,

mijn psychoses waren heel verschillend.

In mijn jeugd vooral wanen op het gebied van ziektes, ervan overtuigd zijn dat ik een hersentumor had en dat ik binnen 2 weken zou sterven.

dacht dan dat de hele omgeving dat wist maar dat niemand mij inlichtte.

iedereen speelde een spelletje met me, wat mijn ouders bedacht hadden, om me niet over mijn ziekte in te lichten.

maar ondertussen wist ik er wel van, ik wilde niet meer naar school, ik was tenslotte doodziek, en dat begrepen mijn ouders niet (logisch ze kende mijn wanen niet)

dit was zo tussen mijn 8e en mijn 15e.

ook had ik ideeen dat ik eigenljik een man was, hoewel ik als vrouw geboren ben, dit denk ik nog steeds weleens als ik onder hoge druk sta.

dan knipte ik mijn haar af, en speelde alleen maar met jongens voetballen en in de struiken hangen.

pubertijd was wat dat betreft een ramp.

maar het vreemde was, ik had dit voor 3 maanden en dan was het weer over, was ik weer vrouw of meisje.

later kreeg ik last van halluccinaties, het zien en horen of ruiken van dingen die er niet zijn.

niet heel heftig, maar ik had er wel last van, verder was ik alttijd bang om vermoord te worden.

achtervolgd te worden, dat iemand mijn gedachten kon lezen of iedereen,

dat mijn hersenen door andere bestuurd werden.

dat soort gedachten had ik in mijn eerste lange psychose.

in de 2e ook.

mijn derde psychose was er een van verwarring, helemaal de weg kwijt zijn, verward praten. Heel bizar, had ik nog nooit eerder gehad.

en sinds dien heb ik daar steeds vaker last van, korte periodes van hefige verwarring,

je word gewoon geleefd, heel verevellend voor mijn vriend.

de laatste psychose was ook een korte, toen had ik de overtuiging bij iemand anders kanker veroorzaakt te hebben en daar voelde ik me zo schuldig over dat ik suicidaal werd.

dit zijn mijn ervaringen, hoop dat je er iets aan hebt

groetjes lexa

• waad

psychose patient van shizofreni ziet uit erg moe in all kanten buiten en van binen dat beteken zijn hersenen is niet normal het betekenies van shizofreni is gescheured hersenen hets verschilend tussen patienten hen leven is soms top omhoog en soms om laag dat beteken er is geen miden in hen leven,ze zijn echt intelegent mens en,ze lopen noit gevar voor maatschapij of samenleving ze houden altijd van top in het leven, hen echt problem is wanen denken aan het verleden,hen leven vroeger beteken te veel,patienten van shizofreni zijn verschilend erg ziekt diep en miden punt en omlaag nivuo ze gedragen als kinderen,tussen tijden ze doen heel ardieg tegen en lief geen zin verder voor tien minuten in een stap,voor hen eigen leven ze zijn gevaar,mens begripen niet wat is in de hand met iemand van shizofreni voor eerst moment dat is gevaar moment,altijd langzam praten,gedragen veel herhaling maklijke woorden noiet boosworden tegen hen,zo als kinderen wilen moehied , veel eten veel slapen ,hen bijzonderheden is een stuk van hen leven,en meer , en meer.