Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

heb ik echt schizofrenie?

• Eline

in 1991 ben ik eens psychotisch geweest, 9 maanden opname in psychiatrisch ziekenhuis waar ik de eerste 3 maanden nog wat kleine psychoses had. Ik had veel hasj gerookt, dus dat leek de oorzaak. Er is toen geen duidelijke diagnose gesteld, manische psychose dus waarschijnlijk manisch depressief.

De tijd erna ben ik erg lusteloos geweest, snel moe, concentratie problemen, depressief en soms weer erg opgewekt, maar niet zo erg dat ik het niet helemaal meer in hand had. Het werd steeds erger, lag zelfs hele dag in bed en kwam er uur of 6 eens uit. Leefde in de nacht. Ik slik sinds 5 jaar 1mg orap per dag,ik had op gegeven moment het gevoel dat ik door zou draaien in een opgewekte fase. Soms probeerde ik te stoppen maar kreeg dan gevoel dat ik gek werd, begon ontzettend te malen, dus ik heb het wel nodig.

Ik heb nu 3 maanden therapie gehad en een paar testen. Mijn iq zou 122 zijn en daar twijfel ten zeerste aan ( ik heb net aan vmbo gehaald). Op de persoonlijkheidstoornissenschaal vallen 3 pieken op: 50% scoor ik op borderline, 70% op vermijdende ps en 100% op schizofrenie. Wat ik lees over schizofrenie is dat iemand daarmee meerdere psychoses heeft. Ik slik maar heel weinig anti-psychotica en heb het 8 jaar zonder gekund zonder psychotisch te worden, ik kon het zle fin de hand houden. Nu vraag ik me af, is het dan wel echt schizofrenie wat ik heb?

• dolf

Hallo Eline,

8 jaar zonder medicijnen? Dan is het geen schizofrenie. Het is nu veel belangrijker wat je besluit met je leven te gaan doen.

Groeten en succes,

Dolf.

• Dimension

Dolf er komt niet voor niks 100% schizofrenie voor. Zelf heb ik ook een hoog iq, terwijl ik net als Eline maar vmbo heb gedaan. Ik kon altijd met gemak leren, maar ik had de energie er niet voor. MIsschien is dat het probleem bij jou Eline. Verder kan het idd door de Hash komen, maar dat hoeft zeker niet.

• Ceciel

Mijn vriend is al ruim 20 jaar zonder medicatie maar is wel schizofreen.

Echte psychoses heb ik bij hem nog niet meegemaakt, wel ‘ertegenaan’.

Mijn broer is ook schizofreen en weigert ook medicijnen te nemen. Zelfde verhaal als mijn vriend (overigens totaal ander karakter!)

Er schijnen 4 typen schizofrenie te zijn, of je het ‘bent’ wordt volgens mij niet alleen maar bepaald naar aantal psychoses (of frequentie daarvan), maar ook naar de negatieve symptomen en de symptomen in het algemeen.

Ik vond goede info hierover op: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32928

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

\

groetjes, Ceciel