Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

woningen voor mensen met Scizofrenie

• cora

Uit Almere vandaag (2 maart 2005)

Nu al wachtlijst voor Acomplex

Het huizenblok van veertig woningen voor mensen die al lange tijd lijden aan schizofrenie wordt volgende week in de Stripheldenbuurt opgeleverd. Anna Zanstra, grondlegster van deze woonvoorziening, genoemd het Acomplex, heeft hier vijf jaar lang voor geknokt. De behoefte aan haar initiatief is groot. De veertig woningen waren in mum van tijd verhuurd, er is zelfs al een wachtlijst.

De meeste mensen met schizofrenie wonen bij familie, in een psychiatrisch ziekenhuis, in een beschermd woonproject of zelfstandig. Het grote voordeel van het Acomplex is dat het voor de bewoner veilig voelt. ,,We hebben een grote binnentuin die door de huizen wordt omsloten. Er kan een alarm worden geïnstal

leerd en er is speciaal opgeleid personeel van Triade aanwezig. Een ander groot voordeel is de herkenning. De bewoners hoeven elkaar niets meer uit te leggen'', stelt Zanstra.

De woningen werden gebouwd door Ymere. Directeur Ron de Haas was vijf jaar geleden direct enthousiast. ,,Ik vind het belangrijk dit soort initiatieven te steunen. En als het ergens kan, is het hier in Almere.''

De woningen zijn samen met de initiatiefnemers ontwikkeld. ,,Die samenwerking is erg prettig verlopen. Er komt best wel wat bij kijken. Ik dacht in eerste instantie aan appartementen, maar het moest laag

bouw zijn, anders kunnen ze eventueel uit het raam springen'', aldus De Haas.

Het project is uniek in Nederland. De bewoners worden de eerstkomende vijf jaar gevolgd door onder

zoekers van de Universiteit van Groningen.

Door middel van twee controlegroepen bekijken zij hoe de bewoners zich ontwikkelen en of er wijzigingen bij een mogelijk vervolg moeten plaatsvinden.

Anna Zanstra tot besluit: ,,We hebben hard gewerkt, maar het is het allemaal waard. De bewoners hebben er allemaal vreselijk veel zin in.

Jossie van Puijenbroek

• heleen

weet iemand misschien ook een telefoonnummer van het a-complex? ik zou hun graag wat vragen willen stellen over deze nieuwe woningen voor mijn vakblad over schizofrenie.

reageren kan ook op mijn email heleen301@hotmail.com

in ieder geval bedankt

gr. heleen

• Pzeciessino

ik vind het zo oer stom om allerlei schizo's op een hoopje te gooien, je kan ze beter onder de mensen voegen hiervan worden ze gewoon wijzer, zijn nog wel meer dingen in het leven om voor te vechten. Neem alleen al liefde, je vrouw, je werk je hobby's enz enz

• keighleigh

Ja ik ben het met je eens, alles op 1 hoop dan kan iedereen nog Schizofrener zijn dan ze al waren, ik geloof daarom dus ook dat een inrichting voor langere tijd niet goed kan zijn, heb een tijdje op een open afdeling gezeten waar ik alleen overdag kwam voor sociale bezigheden, nou ik ben nog nooit van m'n leven zo maf geweest als toen. Ik ben zelfs opgegeven terwijl ik nu goed functioneer.