Landelijk beleid? Dat zou dan in handen moeten zijn van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: http://www.minvws.nl/
Ik weet niet het fijne van het beleid van dit ministerie maar ik weet wel dat het beleid door de jaren heen veranderd is. Voor de jaren ‘ 60 was er een beleid om de mensen op te vangen in tehuizen welke gelegen waren in de natuur. Door het emancipatiedenken van de jaren ’ 60 werden de mensen opgevangen door instituties welke gelegen waren in het woon- en werkverkeer. Nu zijn er weer stemmen om de mensen weer op te vangen in tehuizen in de natuur.
Verder, schizofrenie wordt in brede kring als medische ziekte gezien en als zodanig behandeld. Deze opvatting wordt echter niet door iedereen gedragen (ik ook niet). Maar het toedienen van pillen is goedkoper en voor de overheid daarom veel aantrekkelijker. Dus het aantal behandelingen met pillen is met de jaren toegenomen.
Dit lijkt me voldoende voor jullie om mee aan de slag te kunnen. Informeer ook eens bij het ministerie.