Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

landelijk beleid schizofrenie???

• marieke

Hallo,

Wij zijn 6 studenten sph die een onderzoek doen naar schizofrenie. Nu hebben een vraag in ons onderzoek waar we niet echt verder mee komen. Het gaat om de volgende vraag: Is er een landelijk beleid ten aanzien van schizofrenie?

We weten al welke wetten er gelden, maar is er ook een specifiek landelijk beleid?

Kan iemand ons misschien verder helpen!

Alvast bedankt!

Groetjes

• dolf

Landelijk beleid? Dat zou dan in handen moeten zijn van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: http://www.minvws.nl/

Ik weet niet het fijne van het beleid van dit ministerie maar ik weet wel dat het beleid door de jaren heen veranderd is. Voor de jaren ‘ 60 was er een beleid om de mensen op te vangen in tehuizen welke gelegen waren in de natuur. Door het emancipatiedenken van de jaren ’ 60 werden de mensen opgevangen door instituties welke gelegen waren in het woon- en werkverkeer. Nu zijn er weer stemmen om de mensen weer op te vangen in tehuizen in de natuur.

Verder, schizofrenie wordt in brede kring als medische ziekte gezien en als zodanig behandeld. Deze opvatting wordt echter niet door iedereen gedragen (ik ook niet). Maar het toedienen van pillen is goedkoper en voor de overheid daarom veel aantrekkelijker. Dus het aantal behandelingen met pillen is met de jaren toegenomen.

Dit lijkt me voldoende voor jullie om mee aan de slag te kunnen. Informeer ook eens bij het ministerie.

• Lisette

Hoi,

Er is een nieuwe richtlijn in de maak voor schizofrenie. de bedoeling is dat deze voorjaar 2005 klaar is. Er is al wel een concept versie van, maar deze staat nog niet (niet meer) op internet. Ik heb hem wel gezien, veel papier, maar zeker al bruikbaar. Ik hoor het wel als er interesse is.

groetjes, Lisette

• Brian

Een beleid anno 2005 versterkt het probleem. De politiek moet eens leren dat in sommige gevallen het doodzwijgen de beste (en goedkoopste) oplossing is. Hartstikke leuk hoor die sire spotjes op TV maar het versterkt het gewaarwoordingsproces bij niet patienten. Patienten met de grote P zijn niet gebaad bij aandacht, want aandacht is passief toekijken, zoals naar one flew over de koekoenest en dan later denken, o ja dat is jack nicholson hij is schizofreen en niets meer.