Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gebruik van de 4 G's bij hallucinaties

• Lisette

Hallo,

Ik werk zelf op een woonafdeling waar veel mensen met schizofrenie wonen. Sommigen hebben regelmatig last van hallucinaties, b.v. het horen van stemmen. Er wordt hier wel gebruik gemaakt van de techniek van de 4 G's, om beter met deze stemmen om te kunnen gaan. Nu ben ik benieuwd, ook in het kader van een opleiding die ik aan het volgen ben, of er meer mensen zijn met hallucinaties en die baat hebben bij het gebruiken van deze techniek. Ik ben nieuwsgierig naar allerlei soorten meningen, dus zowel positief als negatief.

Ik hoop hier wat reakties op te krijgen.

Groetjes, Lisette

• keighleigh

Wat waren de 4 G's ook alweer?

• Lisette

De 4 g's zijn: gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag. Het is een vorm van cognitieve gedragstherapie en kan gebruikt worden tegen stemmen en andere vormen van hallucinaties, of irreële gedachten. Het owrdt ook wel "gedachten uitpluizen genoemd.

Groetjes, Lisette

• keighleigh

Ik dacht dat ik wist wat het was maar dit herken ik toch niet.

• heleen

Als ze gebruik maken van die Vier G's, merk je dan dat ze beter kunnen omgaan met het horen van stemmen? Werkt dat altijd?

Ze moeten dus omschrijven wat hun gedachten zijn en het gevoel erbij zeg maar.

Ik ben hier wel nieuwsgierig naar, volg zelf de opleiding SPW

• Lisette

Er is onderzoek naar gedaan, waaruit blijkt dat er vaak een afname te zien is van symptomen. Maar dat wil dus niet zeggen dat het voor iedereen geldt. Mensen met een heel vastzittende waan bijvoorbeeld, hebben niet altijd wat aan deze methode. Maar er is wel veel bewijs, dat mensen met hun stemmen kunnen leren omgaan, wat dus niet wil zeggen, dat deze echt verdwijnen.

Lisette

• noix

ik heb inderdaad ook cognitieve gedragstherapie gehad, wij werkte met de 3G's

maar het hielp me niet tegen de wanen. ik waande me meestal ernstig ziek.

het heeft me wel geholpen om het te accepteren, en er zo mee om te gaan

• Lisette

In ieder geval bedankt voor je reaktie; ik geloof ook niet dat iedereen na het gebruik van de G-methode van zijn stemmen afkomt. Ermee om leren gaan is voor velen wel al winst.

Lisette

• Franco

Ik vind het zelf heel moeilijk om de 4 g`s te gebruiken op de momenten als het moet! Ik heb zelf ook cognitieve therapie gehad en werd het 4 g èn programma er echt in gehamerd, als er zich een moeilijke situatie optreed dan ben ik inpulsief en is de angst mij voor! En dan zit de 4 gèn schema in een vergeten hoekje!

Ik vind niet dat het echt helpt!

Kan het ook zijn dat het komt omdat ik nog telkens in een verkeerd leef gebied woon? Waar de spanning is ontstaan? En waar het nog is?

• Lisette

Ik vind het moeilijk om een antwoord te geven op de vraag waarom dat schema niet werkt als de angst je overvalt. Ik kan het me wel goed voorstellen, want angst is natuurlijk een sterke emotie, en dan is het m.i. moeilijk om over te schakelen naar het logische redeneren. Ik hoor van meer mensen, dat het niet altijd lukt. Maar soms lukt het ook weer wel, en hebben sommigen wel baat bij het uitpluizen van gedachten. Maar dat is dan denk ik wel op momenten, dat je je rustig genoeg voelt, om over stemmen/angsten/gedachten na te denken. En soms op te schrijven, want dat kan ook voor sommigen helpen. Maar als je angstig bent, lijkt me dat heel lastig.

Lisette