Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wie kan mij helpen?

• Suus

Wie kan mij helpen?

Ik heb iemand in de omgeving en die heeft schizofrenie. Ze heeft periodes op de dag dat ze in zich zelf aan het praten is of heel hard zingen (met zelfgemaakte teksten), dit gaat daan meestal over in heel hard schreeuwen.

Ze is getrouwd maar de man is nooit thuis. En ze heeft nog een dochter thuis wonen en die wordt er af en toe niet goed van.

Nou hebben we door de jaren heen een slechte relatie met die persoon gekregen en weten eigenlijk niet goed wat we moeten doen. Bouwvereniging en politie weet er van, maar er komt geen schot in de zaak. En de ziekte verergerd zich met de tijd.

Zelf vind ze zich niet ziek, dus laat ze zich niet behandelen of opnemen. De man hebben we 2 keer aangesproken zeg er niets aan te kunnen doen.

Is er iemand die dit herkent en mij suggesties kan geven.

BVD Suus*

• mai

hoi,

ik zeg dit liever niet omdat ik er niet helemaal voor ben. Maar hier in België is gedwongen opname mogelijk.

Maar je moet dan uiteindelijk wel kunnen aantonen waarom.

Ik hoop wel dat er minder drastisch oplossingen mogelijk zijn.Suus schreef:

• noix

ja dat is in Nederland ook mogelijk, alleen gedwongen behandeling nog niet, dus wat schiet je er mee op.

meestal niks.

plus dat de betreffende persoon een gevaar voor zichzelf of voor een ander moet zijn, om in te kunnnen grijpen

groetjes noix

• Suus

Een gevaar voor zichzelf of een ander is ze nog niet, al begint ze het huis aardig te verwaarlozen. Maar dat is geen reden voor opname. Het blijft een moeilijke zaak. In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Suus*

• Ankido

Hoi suus:ik wil graag antal dingen tegen youw duidelijk maken om iets te stunen met de problem ten eerst je moet weten dat er is te veel problem di zijn oorzaak tot het ziekt,er is nog kans om de person om te help van weg de reden dat de gedrag van haar ,ze hoor stemen of niet,heeft ze nog ander problem thuis met haar man of in de werk met colegas,er is nog kans om te weten dat ze heeft lang geleden een problem en nu wordt erger daarom ze zingen te haard,darna als het negetiev symptomen wordt erger dan is de signalen van schizofrenie,darna ze moet zelf een beslesing maken dat ze wil opgenomen worden met haar man bij huisarts of iemand met begelieding,nu ze is in manier dat het weg kwijt en ze kan niet meer consetreeren er is geen control op dingen omdat de scherm voor haar is witte en ze weet niet precies wat moet ze doen,en de dochter van haar moet gelogeerd naar ander plats,mag niet blijven tegen haar moeder met dit sitautie,in ieder geval komt tijd tot hoogst nivue van symptomen dan ze gaat zegen (ik wil graag opgenomen worden) en sterekt .

• Jeremy

Beste Suus,

Aan de ene kant vind ik het best wel eng maar toch bewonderingswaardig dat je je bekommert over iemand ander zijn problemen.

Ik weet dat het heel moeilijk is hulp aan te bieden aan mensen die het niet willen. Vaak weten we niet hoe we dat moeten doen, zonder een gevoel van schaamte over onszelf af te roepen.

Wat je allicht kunt proberen is haar in contact te brengen met instanties. Dat kun je doen d.m.v. folders of links aan te bieden, zodat ze in ieder geval contacten kan opdoen met mensen die ervaring hebben met soortgelijke problemen.

• Suus

Jeremy en Ankido…

…Bedankt voor jullie reacties over dit onderwerp.

Zelf ben ik verzorgende en doe nu een opleiding tot verpleegkundige. Dus weet hoe ik mensen moet voorlichten, en hoe belangrijk dat is. Het grootste probleem is dat ik een slechte band heb met deze vrouw. Dat is gekomen, omdat ze nooit rekening met een ander kon houden (toen was het ziektebeeld nog niet zo duidelijk als nu)

Als je goed met iemand kan en diegene wordt ziek, dan reageer je heel anders dan als je helemaal niet met iemand kan. En hierdoor neemt ze ook niets van mij aan.

Volgens haar man zijn ze wel eens hiervoor naar de huisarts geweest, en dat hij daar niets mee doet, maar dat geloof ik niet.

Ik ben ook gewoon bang dat het een keer goed fout gaat, en dat het dan ten kosten van iemand moet gaat.

De laatste 2 weken is het redelijk rustig, maar dat moet ik wel afkloppen

Groetjes Suzanne*

• feather

Suzanne, er bestaat ook zoiets als de oggz (openbare geestelijke gezondheidszorg). Hier valt bezmoeizorg onder; dan gaat een hulpverlener actief op pad om te proberen een onwillige patient die voor overlast zorgt in zorg te krijgen, waarbij de gehele omgeving wordt betrokken om de problemen die bestaan op te lossen. Vraag eens info bij de ggd (die vaak ok een meldpunt hebben) en overleg dan eens met haar man en dochter. Dat is iig een betere manier dan om iemand gedwongen opgenomen proberen te krijgen.

• Suus

Bedankt voor de tip!!! Aan de GGD had ik nog niet gedacht.