Heej hallo allemaal,
Ik zit eigenlijk met een probleem. Mijn broer van 23 is denk ik schizofreen. Hij heeft 10 jaar lang drugs gebruikt en heb het idee dat dit het misschien versterkt heeft.
Hij beschuldigt mijn ouders en mij ervan sleutels te verspreiden door de hele stad, dat we zijn klokken achteruit draaien in zijn huis, beweert dat er dingen gebeurt zijn die totaal niet gebeurd kunnen zijn!
Ook denkt hij o.a. dat als hij tv kijkt er opeens andere muzieknr. komen. Dat deze speciaal voor hem zijn.
Vaak komt hij hier thuis en komt dan met beschuldigingen over sleutels etc. Hij kan behoorlijk agressief worden(alhoewel hij nooit geslagen heeft o.i.d.).
Ik vraag me af hoe ik het beste om kan gaan met iemand die zo is. Er is geen diagnose gesteld en ondanks dat hij zijn vriendin mishandelt heeft, is hij geen gevaar voor de samenleving. Er kan dus niets aan worden gedaan, als hij zelf niet wil worden opgenomen.
Weet iemand hoe ik op mijn broer moet reageren? En of er mogelijkheden zijn om hem te laten opnemen, zodat hij medicijnen wil gaan nemen?
(we hebben hem gezegd dat wij vinden dat hij ziek is, maar dat wil hij uiteraard niet inzien)
Alvast bedankt voor jullie reacties
Groetjes Jo