Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen, Haico, een jonge man, 27 jaar oud. woonachtig te Wormer. Ik loop al jaren te tobben met het feit dat mijn Pa schizofreen is.. En met de problemen die ik ondervind daaruit vloeiend… Ik zou echt niet weten waarmee ik moet beginnen met dit verhaal, maar ik zal alles maar van me afschrijven en ik denk dat dit forum daarvoor de ideale plaats is om wat steun van gelijkgestemden te krijgen.
Al vanaf dat ik geboren ben kampt mijn pa met behoorlijk hevige psychoses. Dus dat ik jong was kregen wij (ik en mijn 2 oudere zussen) al over zijn psychoses te horen. Echte medicijnen waren er niet alhoewel hij wel aan kleine rode pillen zat (weet de naam niet).. Vaak ging het over het feit dat ik de sportheld was of dat pa weer eens een gesprek met Marilyn Monroe of Desi Bouterse aan de telefoon had.
Ook mijn zussen hadden vaak de mooiste sportprestaties geleverd. Echter wat moet je ermee als je zo jong bent.. Dit is zo doorgegaan tot mijn 11e waarna mam uit uiterste wanhoop is gescheiden van pap. Sindsdien volg ik het allemaal vanaf de scheidslijn en moet ik bij elk bezoek aan pap aanhoren hoe moeilijk het leven is zonder ma. Ook valt hij zo om het jaar terug in een hevige psychose waardoor hij echt een bedreiging wordt voor de omgeving. Het is niet de eerste keer dat hij opgepakt wordt voor een vergrijp waar hijzelf in feitte niks aan kan doen, namelijk schizofreen zijn.
Door het feit dat ik mijn eigen vader emotioneel helemaal niet ken ben ik hierdoor heel erg in onbalans. Ik ben dus inmiddels 27 en kan vaak niet eens mijn eigen emotionele gevoel inschatten. Ook contact leggen met mensen gaat vaak erg moeilijk af. Vooral het contact met nieuwe mensen is erg stroef. Ik doe mijn best maar toch loopt het zelden van harte. Vaak doe ik me verzekerd voor, zeg maar zoals een clown een masker draagt, maar dit heeft het totaal geen effect, mensen beschouwen de waarheid toch wel.
Godzijdank zijn ik en mijn zussen gezegend met een hele hele lieve moeder die ondanks alle problemen rondom pa sterk is gebleven. Ik denk dat als pa zelf mocht kiezen hij dit natuurlijk ook nooit gewild heeft..
Ik moest dit gewoon even kwijt en ik hoor graag jullie reacties.