Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

diagnose

• luc rodenburg

bij mij hebben ze in 1990 de diagnose schizofrenie vastgesteld.Het klopt idd toen had ik alle kenmerken die t bevestigde(psychose,lange peride met neg kenmerken enz)sinds ik echter 9 jaar geleden met ontslag ben uit n psychiatrisch zieken huis heb ik geen enkel kenmerk meer dat op de ziekte duid.ik gebruik al 6 jaar geen med meer slaap goed heb werk en woon zelfstandig. Ik zit prettig in mn vel en onderhoud normaal contact zoals ieder ander.ik heb sterk t gevoel dat ondanks dat de diagnose is gesteld ik geen schizofrenie heb.

Zijn er mischien mensen die t ook zo ervaren net als ik

• Feather

misschien werden die negatieve verschijnselen wel veroorzaakt door juist de medicatie!

Misschien behoor je tot de gelukkigen die slechts eenmaal een schizofrene periode hebben doorgemaakt en daarna weer prima kunnen functioneren (dus niet chronisch schizofreen), weet het percentage ff niet, geloof dat dat geldt voor 25%

Misschien was idd de diagnose fout

Maar hey, wat doet het ertoe? Prijs jezelf gelukkig en LEEF!

• luc rodenburg

ja je hebt helemaal gelijk feather alleen hoop ik dat er in de toekomst iets veranderd aan t stigmatiserende randje wat aan de diagnose vast zit.

ik denk dat wel s zal gebeuren als de heren doktoren zich nog dieper in de stof ingegraven hebben.

overigens bedankt voor je positieve reactie

• Tulio

Dit hoor je niet vaak Luc, maar zoals doktoren fouten kunnen maken, kunnen psychiaters dit ook. Ik wens je veel succes verder.

Tulio

• gbuisman

Volgens mij is de diagnose ‘scizofrenie’ een diagnose die op symptomen gebasseerd is.

In gewoon nederland zou je het woord ‘gek’ gebruiken, maar ja, psychiaters doen natuurlijkm liever moeilijk, anders vallen ze meteen door de mand, dus ze gebruiken moeilijke woorden.

Als ze zeggen “client is scizofreen' dan bedoelen ze ”volgens mij is hij gek".

Het is net zo als dat je naar de huisarts gaat met buikpijn en de arts geeft dan als diagnose: “de patient heeft buikpijn.”

Waar komt die buikpijn dan vandaan? Slecht gegeten, teveel gedronken, een maagzweer, spanningen op huis of werk, een griepje, klapopen gekregen? Er zijn heel veel oorzaken en daar zegt de diagnose niets over.

Hetzelfde geldt voor scizofrenie; het betekent eigenlijk niets;

Ben je overspannen, heb je te weinig geslapen, heb je liefdesverdriet en nooit geleerd om ermee om te gaan, heb je net iets heel vervelends meegemaakt, voel je je onbemind en onbegrepen, kijk je teveel teevee en draai je helemaal door, blow je teveel, enzovoorts, enzovoorts, dat kunnen allemaal redenen zijn om raar te doen, en eventueel psychoties te raken.

Een beetje psychose (bij een normaal mens) duurt een paar dagen en is dan weer over.

Verder niets aan de hand.

Tijdens zo'n psychose kun je heel associatief denken, dus dan heb je allerlei ‘wanen’.

Nou, de een raakt dan helemaal in paniek “oei, als ik nu maar niet gek wordt”, de ander heeft er minder moeite mee “nou, ik hoef tenminste niet meer bang te zijn dat ik gek kan worden.”

Het is net zoiets als zware koorst.

Het probleem met de westerse beschaving is dat de geestelijke component eigenlijk ontbreekt; je bent je lichaam en als er iets stuk gaat dan laat je het repareren.

Het echte leven is veel meer een avontuur. je maakt van alles mee, je zoekt daar oplossingen voor, je maakt fouten, faalt, en je leert wel of niet van je fouten.

En dat moet je dan nog allemaal verwerken.

Tsja,dat leer je niet op het HBO.

Olee!

(ps misschien bestaan er ook echt krankzinnige gekken, maar die heb ik nog nooit ontmoet)

• noix

hallo gbuisman

het is wel duidelijk dat jij niet weet wat schizofrenie in houd, ik vraag me af ,wat doe

je dan op deze site.

de mensen hier gaan er wel seriues mee om.

noix

• Tulio

Hij gaf zijn mening erover.

Tulio

• noix

ja , dat doe ik ook

• Brian

Als de medische wereld weer zo dacht als gbuisman, waren de problemen snel voorbij. Helaas valt er dan niets te verdienen. Je hebt voor de volle honderd procent gelijk. Het is ook heel belangrijk mensen met wanen hetzelfde te vertellen, en dat zelfde bij jou te doen als je waant. Leer je eigen wanen ook te zien als iets leuks achteraf en niet als een vieze ziekte waartegen slechts therapie en pillen werken. Olee to you too!

• Tulio

Begrijp ik, daarom ben jij op deze site, misschien hij ook.

Tulio.