Volgens mij is de diagnose ‘scizofrenie’ een diagnose die op symptomen gebasseerd is.
In gewoon nederland zou je het woord ‘gek’ gebruiken, maar ja, psychiaters doen natuurlijkm liever moeilijk, anders vallen ze meteen door de mand, dus ze gebruiken moeilijke woorden.
Als ze zeggen “client is scizofreen' dan bedoelen ze ”volgens mij is hij gek".
Het is net zo als dat je naar de huisarts gaat met buikpijn en de arts geeft dan als diagnose: “de patient heeft buikpijn.”
Waar komt die buikpijn dan vandaan? Slecht gegeten, teveel gedronken, een maagzweer, spanningen op huis of werk, een griepje, klapopen gekregen? Er zijn heel veel oorzaken en daar zegt de diagnose niets over.
Hetzelfde geldt voor scizofrenie; het betekent eigenlijk niets;
Ben je overspannen, heb je te weinig geslapen, heb je liefdesverdriet en nooit geleerd om ermee om te gaan, heb je net iets heel vervelends meegemaakt, voel je je onbemind en onbegrepen, kijk je teveel teevee en draai je helemaal door, blow je teveel, enzovoorts, enzovoorts, dat kunnen allemaal redenen zijn om raar te doen, en eventueel psychoties te raken.
Een beetje psychose (bij een normaal mens) duurt een paar dagen en is dan weer over.
Verder niets aan de hand.
Tijdens zo'n psychose kun je heel associatief denken, dus dan heb je allerlei ‘wanen’.
Nou, de een raakt dan helemaal in paniek “oei, als ik nu maar niet gek wordt”, de ander heeft er minder moeite mee “nou, ik hoef tenminste niet meer bang te zijn dat ik gek kan worden.”
Het is net zoiets als zware koorst.
Het probleem met de westerse beschaving is dat de geestelijke component eigenlijk ontbreekt; je bent je lichaam en als er iets stuk gaat dan laat je het repareren.
Het echte leven is veel meer een avontuur. je maakt van alles mee, je zoekt daar oplossingen voor, je maakt fouten, faalt, en je leert wel of niet van je fouten.
En dat moet je dan nog allemaal verwerken.
Tsja,dat leer je niet op het HBO.
Olee!
(ps misschien bestaan er ook echt krankzinnige gekken, maar die heb ik nog nooit ontmoet)