Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Psychose na gebruik van softdrugs

• Ursula

Bijna 2 jaar geleden is mijn broertje in een psychose beland. Na gedwongen opname in een gesloten inrichting en veel medicijnen gaat het nu gelukkig aan de beterende kant. De angst voor een tweede psychose zit er nog steeds in, vooral als er periodes zijn waar hij erg afwezig is en niet zichzelf lijkt te zijn.

Nu weet ik dat het gebruik van softdrugs een psychose kan veroorzaken. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Mijn vriend blowt bijna dagelijks en dit al bijna 10 jaar. Omdat ik van dichtbij heb ik meegemaakt wat een psychose met iemand (en omgeving) doet, ben ik bang dit nog een tweede keer mee te maken. Hij is nu 28 (misschien al te oud voor een psychose, gem leeftijd schijnt rond de 21 te liggen..) Kan iemand mij vertellen wat de kans hierop is, zodat ik het hem misschien eindelijk eens duidelijk kan maken wat de risico's zijn.

Ook zou ik graag in contact komen met mensen die ook een familielid hebben (gehad) met een psychose, zoals ik schreef zit de angst er nog steeds goed in, misschien zijn er mensen die hun ervaringen (goed/slecht) met mij willen delen??

Ik hoor graag van jullie.

groetjes Ursula

• dolf

Hallo Ursula,

Voor al je vragen kun je het best naar Ypsilon gaan: www.ypsilon.org.

Dolf.

• Dime

Hallo Ursula

Ik heb zelf schizofrenie, overigens niet door drugs gebruik maargoed.

Als je veelvuldig gebruik maakt van softdrugs, kan dit idd schizofrenie veroorzaken.

Het schijnt zo te zijn dat je tijdens het veelvuldig blowen in een psychose kan belanden, soms loopt het nog goed af, maar het kan zich ook ontwikkelen tot schizofrenie.

Ik raad je zeker aan om eens te praten met je vriend. Als je gezond bent is Blowen niet nodig. En schizofrenie is idd geen pretje. Je zit je leven lang er aan vast. En is het dat waard om je af en toe lekker in je hoofd te voelen? Er zijn meer dingen die je leven leuk kunnen maken…

• Brian

Stoned zijn is een instant psychose. Je dienstverlenend riagger ziet het verschil helemaal niet tussen iemand die geblowd heeft en iemand die in een psychose zit. Dat ziet niemand. Je broertje is er nu niet beter af dan je denkt. Zijn geest is op apathie gesteld door de medicijnen. Ik vindt het heel erg voor je dat je al tien samen bent met iemand die slechts voor de stuff leeft. De blower heeft alleen maar aandacht voor zijn eigen psychose en niet bepaald voor die van jou, helaas.

• Wimn

Hoi,

Ik ben “ervaringsdeskundige” mbt. cannabis. Ik heb gemerkt dat cannabis angst- en onrustgevoelens versterkt. Een risico dus als je al op het randje zit met dit soort dingen. Gebruik van cannabis door mensen met psychische klachten is niet aan te raden, dat geldt niet alleen voor schizofrenie!

Wim

• een zus

Met mijn broertje (25) , is het vorige maand helemaal fout gegaan. Al enige weken was hij extreem angstig en sliep bv ook niet meer in zijn eigen woning, maar bij mijn moeder. Daar is hij op een avond helemaal doorgeslagen en heeft geprobeerd zelfmoord te plegen, hij was totaal verward, zichzelf niet meer, huilde zelfs, hij hoorde stemmen in zijn hoofd. Ten einde raad heeft mijn moeder de politie gebeld die hem meenam naar het bureau en er daar een pshychiater bij liet komen. Mijn broertje is toen gedwongen opgenomen. Zijn IBS is pas net afgelopen, maar hij blijft nu vrijwillig in behandeling. Mijn broertje blowde ook heel veel, en dronk daarbij ook behoorlijk wat bier. Van zijn psych hoorden wij ook dat een pchychose door wiet ed kan ontstaan. Gelukkig is mijn broertje zo geschrokken dat hij zegt nooit meer wiet te willen gebruiken.

• een ex-patient

Ben ook ervaringsdeskundige. Na een periode van ong 3 jaar van dagelijks cannabisgebruik besloot ik daarmee op te houden: heb toen een week niet of nauwelijks kunnen slapen en schoot in een psychose.

na ambulant op zyprexa te zijn ingesteld ging het vlug genoeg beter, ben nu zelfs 5 jaar symptoomvrij.

overal lees en hoor ik dat drugsgebruik van invloed is op het ontstaan van psychoses, maar je moet er wel een genetische aanleg voor hebben.

als je vriend al 10 jaar blowt, kun je er wel van op aan dat die aanleg bij hem ontbreekt.

• karel

Zo zeker zou ik daar niet van zijn hoor..

Ken mensen die langer dan 10 blowen, en die hebben al verschillende psychoses gehad…neem nou maar van mij aan dat dat zo is en dat dat bij iedereen kan komen.