Hoi,

In het midden van de 70-er jaren (1975-1976) ben ik ongeveer driekwart jaar opgenomen geweest in het Provinciaal Ziekenhuis Santpoort, op de afdeling Amstelland. Deze afdeling verschilde nogal van de rest van het ziekenhuis in de zin dat het een psychotherapeutische gemeenschap was voor jongeren van 15-21 jaar. Er werd op een alternatieve manier psychiatrie bedreven met therapieen zoals psychodrama en rollenspel. Het idee achter “Amstelland” was dat de bewoners betrokken werden in het genezingsproces van elkaar, vandaar de term “psychotherapeutische gemeenschap”. Ik kwam er als 16-jarige terecht omdat ik in een identiteitscrisis geraakt en ernstig ontspoord was. Het verblijf in Amstelland was een indrukwekkende ervaring, alhoewel ik er niet veel aan gehad heb.

Ik zou graag in contact komen met mensen die in (ongeveer) dezelfde tijd opgenomen zijn geweest in Amstelland en ervaringen uit die tijd delen. Dit geldt overigens ook voor personeelsleden die er toen werkten.

Reacties zijn welkom op het forum of het het volgende e-mailadres: wimn@hotmail.com