Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

leerling met stemmen

• Marjolein

Hallo.

Ik ben onderwijzeres op een VMBO school, en ook vertrouwenspersoon daar. IK heb een aantal weken voor het eind van het schooljaar een paar gesprekken gehad met een meisje uit mijn brugklas. Er deed zich (beknopt) het volgende probleem voor.

Ze hoort stemmen in haar hoofd die haar dingen vertellen over andere mensen, en die komen meestal uit. Verder ziet ze vaak een man, meestal snachts, die dan naast haar bed staat en tegen haar zegt dat als ze het vertelt aan iemand dat hij haar dan vermoord. Ook zegt ze stemmen te horen die zeggen dat ze naar het station moet fietsen. Dit doet ze dus niet vrijwillig maar gedwongen. Dan staat ze naar het spoor te kijken en dat spoor zegt dan tegen haar ‘spring spring’.

Ik heb haar moeder naar school laten komen maar moeder denkt dat het voornamelijk aandacht trekken is. Ze is niet echt gebrand op hulp inschakelen.

Het meisje is op de basisschool al eens behandeld voor stemmen maar toen is er niks gevonden wat op stemmen duid. HEt meisje heeft toen gezegd dat het over was en de behandeling is gestopt.

Herkent iemand hier iets in, want ik vind het heel moeilijk en ik blijf er zo maar mee rondlopen.

Alvast bedankt

Marjolein.

• Brian

Het kind merkt heel goed dat jij oren voor haar verhalen hebt, daarom gaat ze door. In bepaalde mate doen alle kinderen dit.

• Marjolein

Dat realiseer ik me ook heel goed, maar wat als er een kern van waarheid in zit en ik doe het af als aandachttrekkerij? Dat vind ik een eng idee.

En natuurlijk is zoiets verzinnen al helemaal niet in orde. Dan moet er zowiezo al iets grondig mis zijn.

• Keighleigh mama van Nick

Ik ben het ermee eens dat dit verhaal niet helemaal duidelijk is, het klinkt alsof er een deel bij verzonnen is.

• Brian

Het onderscheid tussen een echte waan of een verzinsel zit hem in de details. Dit is het zelfde als bij het onderscheid tussen de leugen of de waarheid. Is het verhaal van het betrokken kind alleen maar een bepaalde lijn, zonder details aan de zijkant, dan kan je beter zeggen: ‘ja,ja, jij kleine…’. Komt ze met details, bv hoe de man gekleed is, of iets speciaals wat hij steeds opnieuw zegt, dan is het anders.

• Keighleigh mama van Nick

Ja daar heb je gelijk in Brian. (je hebt trouwens een leuke naam)

• dolf

Ik vind dat je gelijk hebt, Marjolein. Het is niet normaal. Aandacht trekken kan een kind van die leeftijd wel op een andere manier. Daar is dit verhaal te abnormaal voor. Bespreek het in ieder geval met je collega's en blijf contact houden met de moeder. Het is zij die al dan niet de beslissing neemt om er wat aan te doen.

Dolf.

• noix

Hoi Marjolein,

Ik denk ook dat het echt wel een probleem is, als je aandacht wilt verzin je wel iets anders. Ik denk dat je haar probleem serieus moet nemen en haar moet begeleiden naar hulp

Gr. Noix

• een ex-patient

Klinkt droevig, maar zeer eenvoudig: debuterend psychotisch. De leerling moet er met zijn of haar ouders over praten en met de huisarts. deze zal haar doorverwijzen naar een psychiater of het riagg. Zonder medicatie gaan deze klachten niet weg, en hoe eerder men erbij is, hoe beter, want dan zal de psychose waarin ze dreigt te geraken langer duren en heftiger van aard zijn. Daarna is de kans op volledig herstel het grootst als men er sneller bij is.

Het is dus van groot belang dat u de leerling aanraadt met ouders en huisarts te gaan praten.

• een ex-patient

ik bedoel natuurlijk dat de psychose heftiger en langer van duur zal zijn als men er niet op tijd bij is.

Dit is een zeer typisch verhaal, verzinnen doet niemand dit, zeer kenmerkend voor iemand die in een psychose gaat raken, of al psychotisch is.