Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Forum voor partners/vrienden/fam van ...???

• Ceciel

Beste lezers,

weten jullie waar ik een forum of chatroom zou kunnen vinden voor partners van mensen met schizofrenie, evt. vrienden/familie van …. etc.?

Ik chat en mail graag, dus voor mij zou dat een goed medium zijn, maar ik heb al uren gesurfd en vind nergens zoiets.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes, Ceciel

• anneke vd ree

ik ben een moeder van een zoon van 18 met schizofrenie en nog altijd niet psychose vrij ik weet niet of ik je kan helpen maar heb inmiddels wel heel veel ervaring

• Ruba

Kijk eens op de site van Ypsilon: www.ypsilon.org Hier kun je je aanmelden voor diverse e-mail-groepen, zoals partner-van……

• Brian

Je bent er nu..

• Ceciel

Dat is zo, maar ik tref hier toch minder mensen met een schizofrene partner dan ik dacht en hoopte. Ik ben vooral benieuwd naar relaties die eigenlijk best goed gaan, ondanks de typische moeilijkheden die met schizofrenie gepaard gaan. “Typische moeilijkheden” vind IK persoonlijk: dat mijn partner zo weinig initaitief neemt, en dat ik vaak het voortouw moet nemen anders spreken/zien we elkaar soms gewoon weken niet… dat ik niet goed weet hoe ik om moet/kan gaan met zijn ‘tirades’ over ‘de maatschappij’ (grenzend aan paranoia) of dat ik niet goed weet wat hij voor mij voelt/KAN voelen gezien zijn ziekte. Nadat ik het uitmaakte 3 jaar terug leek het alsof het juist BETER met hem ging. Volgens de info die ik heb, kan dat komen omdat een relatie ook voor (te??)veel prikkels zorgt waardoor hij dus bijna liever GEEN relatie heeft dan wel?? Anthony, hoe ligt dat bij jou? Aan de andere kant weet ik dat hij mij in de periode dat het uit was erg gemist heeft en heel veel aan me dacht. Sommige dingen gingen juist WEL beter toen we verkering hadden: hij was bezig vrijwilligerswerk te zoeken en ging sporten etc. Kortom: hij werd actiever toen we verkering hadden.

Misschien is het ook niet perse nodig om met partners-van-… te mailen, misschien kunnen anderen (MET schzifrenie) me daar wat meer duidelijkheid over geven…???

Ten overvloede: ik ben al die tijd -dus ook toen het uit was- gek op hem gebleven, omdat hij zo zachtaardig is en verder gewoon omdat hij HIJ is.

• noix

hoi ceciel,

Ik heb zelf een schizoaffectieve stoornis en mijn vriend is manisch depressief, maar hij is heel stabiel.

We hebben allebei weleens te maken met elkaars moeilijke periode, maar het belangrijkste dat ons op de been houd is dat we elkaar heel vrij laten.

We zitten allebei in de WAO en zijn dus hele dagen thuis, maar zijn toch veel alleen, en daar hebben we ook beide behoefte aan.

ik heb veel last van paranoide gedachten bijna dagelijks, maar mijn vriend gaat daar heel goed mee om, door me in mijn waarde te laten. en het vooral niet op hem zelf te betrekken.

Ik denk dat dat is wat jij ook moet doen, een duidelijke scheiding maken van dingen die bij hem horen, of bij zijn ziekte horen, en de gewone relationele dingen.

Je houdt duidelijk heel veel van hem, om wie hij is, en daar gaat het om, laat een ziekte niet in de weg staan van je gevoel.

succes noix

• Ceciel

beste Anneke,

bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook wel veel ervaring, want ook mijn broer is schizofreen (begon zich te manifesteren rond zijn 20e). Ik ben er dus ‘mee opgegroeid’ en dat was geen lolletje. Want mijn broer had -achteraf gezien- al op heel jonge leeftijd een persoonlijkheidsstoornis en kon om de kleinste dingen ontploffen. Ook had hij een soort ziekelijke behoefte om mij als kleinere zusje te pesten en te kleineren. Later is dus de diagnose schizofreen en chronisch dperessief gesteld. (Maar borderline zal er ook wel bijzitten denk ik zo)

Ik heb al jaren geen contact meer met hem, omdat ik dat niet aankan.

Het contact met L. is heel anders, juist heel warm zachtaardig en koesterend. Maar L. is dan ook een heel ander iemand. Juist daarom zoek ik contact met PARTNERS-van….

Het lijkt me voor jou niet makkelijk; mijn moeder is inmiddels overleden, maar ik weet hoe moeilijk het voor haar is geweest. Sterkte in elk geval!

groetjes van Ceciel

• Ceciel

Beste Ruba,

ik heb inmiddels de weg naar schizpartners gevonden. Ik had me daar al eerder aangemeld, maar weet inmiddels ook hoe het werkt hihi!.

Bedankt, Ceciel

• Ceciel

Hoi Noix,

bedankt voor je hart onder de riem.

Ik ben blij om te horen dat het ook goed kan blijven gaan.

Dat geeft me hoop. En natuurlijk heeft elke relatie ups en downs, misschien moet ik accepteren dat de problemen met iemand met schizofrenie gewoon wat anders van aard zijn. Mijn vriend wil misschien dichter bij mij in de buurt komen wonen, dat zou al veel problemen (van zich terugtrekken enzo) wegnemen.

groetjes, ceciel

• noix

sterkte ceciel en goed dat je je bij schizo partners hebt aangesloten

gr. noix