Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bestaat er een verschil tussen man. en vrouwelijke schizofrenie

• Brian

Heel interessant en nog nooit iets over gepubliceerd. Is er een wezenlijk verschil tussen mannelijke en vrouwelijke schizofreniteit? En waarom niet? Ik denk dat de medische wereld hier ten onrechte geen onderscheidt tussen maakt. Is er iemand die hier iets over kwijt kan.

• noix

Ik kan alleen maar zeggen dat ik in de mannen die schizofreen zijn veel herken, ben zelf vrouw.

Maar waarom vindt jij het ten onrechte dat de medische wetenschap hier geen aandacht aan besteed, blijkbaar heb jij er wel een mening over.

Wat is volgens jou het grote verschil tussen schizofrenie bij vrouwen en bij mannen?

• karel

Noix, hij moet iets verzinnen om ons wakker te houden!!:)

• Brian

Ik denk dat er geen verschil tussen is, de oorzaken zijn volgens mij wezenlijk gelíjk. Ik snap alleen niet waarom er geen verschil in medicatie is. Een geestelijk gezonde vrouw functioneerd volgens mij anders dan een geestelijk gezonde vrouw. Dit resultaat kan dus nooit bereikt worden als voor beide sexen de zelfde medicatie ontworpen en voorgeschreven wordt. Dit is het bewijs dat de ware gedachte achter antidepressiva-golf niet het geestelijk welzijn van de gebruiker is.

• Brian

Ik heb een foutje in het bericht getipt..

• anneke vd ree

Ik denk en weet het bijna wel zeker dat het meer bij mannen als bij vrouwen voorkomt en als vrouwen het krijgen er redelijk goed vanaf kunnen komen en dat het bij mannen toch wat hardnekkiger is

• Ruba

Binnenkort een publicatie over genderverschillen bij schizofrenie! (Marion Scholten van het UMC heeft hier onderzoek naar gedaan). Het belangrijkste verschil dat uit dit onderzoeknaar voren is gekomen, is dat vrouwen beter zijn in emoties herkennen, ook als ze schizofrenie hebben. Waarschijnlijk functioneren ze hierdoor beter. Als ik de publicatie heb (zodra gepubliceerd, krijg ik een kopie), zal ik hier de inhoud wel posten.

Lees ook eens op Anoiksis haar oproep voor dit (dus inmiddels afgeronde) onderzoek. Even zoeken onder de onderzoeken.

• Brian

O..heel goed. Je doet me een groot plezier met het posten ervan, als het zover is merken we het wel. Vindt het erg belangrijk dat een wetenschapper zich hier eens in verdiept. Ik denk dat de oorzaken min of meer gelijk zullen zijn, isolatie, gebrek aan uitingsmogelijkheden, drugsgebruik, slechte voeding en saaiheid (dom of geen werk), geprojecteerd in een vatbaar en gevoeligbrein (dat laatste is genetisch bepaald) met introverte aanleg. Maar dat de uiting (acting-out zoals mama kaileigh beschrijft) kompleet verschillend is. Dit heeft ook niets met de persoon zelf te maken of hoe hij of zij het ‘probleem’ ervaart, maar met de omheenstaande buitenwereld (opdringeringe gezondheidszorg, sensatiezoekende opinie). Zou deze laatste twee niet bestaan, ben ik van mening dan zou 95% van de nu schizofreen gediagnosticeerden niet wakker liggen van het eigen gedrag.

• Ron

Er is geen verschil in medicatie tussen mannen en vrouwen omdat bij zowel mannen als vrouwen blijkt dat er sprake is van overactiviteit van het dopaminerge neurotransmittersysteem. De meeste antipsychotica is gericht op het blokkeren van dopamine-receptoren. Dit neurotransmittersysteem werkt bij mannen het zelfde als bij vrouwen.