Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wajong/bijstand/ Wao??

• Anne

hoi,

ik heb een vraag voor mijn broer. Hij is momenteel 32…hij heeft schizofrenie en heeft vele ups en downs. Hij heeft nu enorme schulden gemaakt…doordat hij een periode met psychoses achter de rug heeft…en nu het weer wat beter gaat (hij neemt zijn medicijnen)proberen we hem uit het diepe dal te helpen…

hij heeft momenteel een bijstandsuitkering, waarvan hij (ook zonder schulden) nauwelijks rond komt…(want hij krijgt geen huursubsidie, en de gemeente waar hij woont zijn erg laks met financiele hulp zoals de bijzondere bijstand)…. nu weet ik dat er een Wajong uitkering bestaat….maar we waren te laat met aanvragen…(want moet na de 17de verjaardag en toen ging het nog redelijk met hem) en ook heeft hij daarna nog even geprobeed te studeren, waarbij hij geen studiefinanciering ontving….hierdoor zou hij zijn recht op een wajong-uitkering verspilt hebben…

nu vraag ik me af…blijft hij nu voor altijd in de bijstand??? of zijn er nog andere mogelijkheden om hem óf nog wel in de wajong te krijgen….óf dat hij een WAO uitkering zou kunnen ontvangen?? (hij kan nl echt niet werken….door zijn psychoses).

hoop dat iemand goede raad heeft…zou ons erg helpen

groetjes, anne

• noix

als je vanuit een studie situatie ziek word en tussen je 17e en 21e aaneengesloten een jaar lang eruit gelegen hebt, dan heb je recht op wajong.

Ben je het niet eens met hun oordeel (GAK)

dan kun je dit juridisch aan vechten

• Anne

hey noix

bedankt voor je reactie….ik denk dat de wajong niet gaat lukken…want hij heeft wel een studie gedaan…maar dan eentje waar je geen studiefinanciering voor krijgt….dus dan telt t niet meer o.i.d.

wel bedankt iig voor je reactie!!

xx anne

• Ruba

Hoi Anne,

Waarom wil je zo graag een arbeidsongeschiktheidsuikering voor je broer. Wajong is nl ook geen rijkelijk inkomen (ong. gelijk aan het bijstandsniveau). Als hij bij het CWI ingeschreven is onder F4 of 5 (onbemiddelbaar voor werk zeg maar) kun je misschien ook wel bij de sd regelen dat hij geen sollicitatieplicht meer krijgt. Misschien is het handiger als je hem wilt helpen je te gaan richten op dingen als budgetering, verkrijgen van huursubsidie, contact zoeken met de cliëntenraad van de sd wat betreft de bijzondere bijstand enz. Voor info over dit soort zaken kun je ook goed terecht bij Ypsilon, moet je even op hun site zoeken bij wie je dan precies moet zijn,mssch weten zij ook anders wel mogelijkheden om nog een Wajong aan te vragen, al zal dat met de verscherpte regels wel moeilijk zijn ( bijmij deden ze er 10 jaar geleden niet zo moeilijk over dat ik eigenlijk te laat was met het aanvragen van deze uitkering - overigens door laksheid van een maatschappelijk werkstr die me naar de sd verwees ipv uwv).

Succes

Groetjes Ruba

• Anne

hoi ruba,

zoals je misschien wel al begrijpt weet ik weinig af van alle regels die er zijn….

een wajong uitkering schijnt beter te zijn dan een bijstandsuitkering omdat je dan meer rechten zou hebben en ehm…nou over all zou dat beter zijn heb ik begrepen…

ik heb wel navraag gedaan over de bijzondere bijstand….maar de gemeente (hilversum) die doet daar erg moeilijk over…die hebben al meerdere keren doodleuk gezegd dat ze daar geen budget voor hebben.

huursubsidie kan hij niet krijgen…want hij deelt de douche met iemand….en een zelfstandige woonruimte is helaas niet eenvoudig te vinden….deze kosten blijven nu dus hetzelfde…..

ik ga komende week met hem kijken of er uberhaupt mogelijkheden voor hem zijn…..ik hoop het wel…want hij kan er immers niets aan doen dat hij door zijn ziekte in deze problemen gekomen is….tot nu toe blijf ik hem maar financieel ondersteunen….

tnx voor je reactie!!

xx

• noix

met wajong val je juist buiten een hoop regelingen die bij de bijstand wel van toepassing zijn, je hebt bijv minder vaak of helemaal geen recht op bijzondere bijstand