Sytse,
Op de Bijbel pagina, een paar weken geleden, zei jij, op een reactie van mij, dat ik je had begrepen (het IK ben van God). Ik kende je levens verhaal niet, had wel ergens opgepikt dat je vrouw in een verpleegtehuis is opgenomen.
Klein stukje van mijn verhaal:
Deze persoon is al 41 jaar getrouwd. Binnen 3 jaar huwelijk was er al een zeer ernstige aanval op mijn leven gepleegd. Rede……waandenkbeed. Anderhalf jaar later wordt ons jongste kind (bijna 2 jaar oud) te pletter geslagen tegen het plafond……rede…..zij zat gezellig op de bank plezier te maken met haar zus en broer in afwachting van onze kerkgang. Ik was nog geen 2 minuten uit de kamer.
Toch was dit vrolijke, levenslustige kind, het lievelingetje van haar vader. Twee maanden voor deze ramp had ik de huisarts om hulp gevraagd, zeggend bang te zijn dat er ongelukken zouden gebeuren. Zijn antwoord: Je moet wat geduldiger zijn!!!
Twee jaar is mijn man verplicht verpleegd geweest. Ontoerekeningsvatbaar en tbs.
Omdat het zo echt zonder rede gebeurd is en zij ook zo op elkaar gesteld waren……wat erg, ook voor hem, wat verschrikkelijk ziek!!
Hij is weer thuis gekomen, men deed het voorkomen als “genezen”, wist ik veel.
Gemiddeld zo'n 3x in de twee jaar was er een “grote” uitbarsting die ons leven bedrijgde, maar door mijn alertheid (op tijd vluchten, niet proberen met woorden de redelijkheid te bereiken) geen fysieke schade aanrichtte. Mijn klachten bij de psychiater die de controle had in die tbs periode werden afgedaan met de dooddoener: Je kunt het wel aan, er gebeurd toch niets.
Mijn man is een aardige “buurman”, bereidt om van alles voor een ander te doen.
Mijn kinderen kwamen toen zij 16 en 17 jaar waren eens huilend thuis: de leiding van de soos waar zij lid van waren had gezegd: “Wat hebben jullie een leuke vader”.
Zo hebben we door getobd. De kinderen zijn het huis uit, mijn man gepensioneerd. Door de mindere prikkels die hij krijgt zijn de “buien” afgenomen. Ik pas me zo veel mogelijk aan, maar soms, soms gaat het gewoon toch weer mis en zie ik de waanzin weer oplaaien. Het was me van de week even te veel!!!!
Groet Arny