Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Is dit nu schitzofrenie?

• Gizmogup

Al sinds mijn jonge kinderjaren heb ik last van dwanghandelingen. Als ik iets niet goed uitvoer zou ik op allerlei manieren zwaar gestraft worden. Dit heb ik sinds mijn 8e jaar. Toen ik in de pubertijd kwam had ik allerlei vreemde ervaringen. Ik hoorde mijn overleden opa steeds ademhalen als ik in bed lag. Ik dacht dat de radioberichten allemaal voor mij bestemd waren en ik dacht dat personen op posters aan de wand mij zagen. Ik ging me hierdoor raar gedragen. Voor mijn moeder heb ik het altijd verborgen weten te houden. Toen ik uit huis ging wist niemand dit. Ik heb jaren gedacht dat mijn stiefmoeder tegen mij was en dat ze me wilde vergtiftigen en dat denk ik nu nog vaak. Verder denk ik dat iedereen het op mij gemund heeft. Ik denk ook vaak dat ik bespioneerd wordt met of zonder camera. Ik vertrouw geen mensen. Vorig jaar zomer heb ik 2 maal een psychose gehad en ben onvrijwillig opgenomen geweest. Ik slik nu risperdal. De artsen zeggen dat het geen schitzofrenie is en zeggen dat het bij mijn borderline hoort. Ik ben daar echter niet zo zeker van. Volgens mij ben ik schitzofreen. Wie kan mij wat op weg helpen met dit verhaal? Ik wel graag opnieuw door een psychiater onderzocht worden om te kijken of ik dan inderdaad schitzofreen ben.Ik heb er in mijn dagelijks leven veel last van. Stemmen horen en dan die ene stem die me allerlei opdrachten laat doen. Ik word er zo moe van. Wie kan mij helpen?

Groetjes Gizmogup

• Ruba

Hoi Gizmogup

Wat een vervelende dingen allemaal.

Je hebt het recht op een second opinion, ditkunje in overleg doenmet je eigen psychiater, maar je kunt zelf ook aan de slag (ik heb zelf goede ervaringen met het UMC). Op de site van Ypsilonkunjemeer vinden over second opinion. Het is natuurlijk mogelijk dat je “alleen maar” een ernsitge borderline hebt , mischien naast je borderline ook schizofrenie en natuurlijk is het ook mogelijk dat je de verkeerde diagnose hebt (mn bij vrouwen wordt in het beginstadium van schizofrenie vaak de diagnose BPS gesteld, of andere persoonlijkheidsstoornis, totdat iemand echt langdurig knetterpsychotisch wordt). De scheidslijn tussen de verschillende DSM-IV diagnoses is gewoon heel klein, maar de aanpak is bv tussen behandeling van BPS of schizofrenie nogal verschillend.

Iig sterkte, is niet niks zo te lezen wat je allemaal moet doorstaan.

Ruba

• Gizmogup

Hallo Ruba,

Bedankt voor je reactie. Ik wil inderdaad graag een second opinion, helemaal nu ik van jou hoor dat bij vrouwen in het begin vaak BPS wordt vastgesteld. Ga ook even op de side van ypsilon kijken.

Groetjes Gizmogup

• Keighleigh

Het kan ook nog Schizotypisch zijn, ik herken me namelijk erg goed in jouw verhaal en heb een Schizotypische persoonlijkheidsstoornis met borderline kenmerken, na een second opinion kwam dit eruit.

• Brian

Ik zal je een geheimpje vertellen. Het is niet vreemd, en de juiste behandeling ligt voor het opgraaien, maar dat heeft niemand jou helaas geleerd. Er is geen tijd meer beschikbaar voor dit soort aspecten van het leven. Het merendeel der bevolking ignoreert deze gedachten, omdat de tijd ontbreekt er bij stil te staan. Helaas is bij onze generatie veel onderbelasting door werkloosheid of te lang gerekte schoolse activiteiten waardoor we wel de tijd hebben ze tot in de details uit te pluizen en te bestuderen, wat eigenlijk, ik spreek uit eigen ervaring, een vrij zinloze bezigheid is. Ook zijn veel algemene menselijke relaties, die basisvereiste zijn voor geestelijke gezondheid behoorlijk verbleekt of compleet verdwenen. Als jij, of artsen nu denken dat dit schizofrenie betreft, dan is dit dus een feit en is er geen weg meer terug en ik hoop echt dat dit lot je bespaard blijft.

• Keighleigh

Ik vergeet te zeggen dat ik ook een second opinion wil omdat ik vaak denk dat ik Schizofreen ben ipv Schizotypisch, mijn klachten zijn namelijk zo erg.