Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

een vriend heeft schizofrenie

• Faar

Heey

Een hele dierbare en goede vriend van mij heeft schrizofrenie.. Ik zou graag willen weten wat het allemaal inhoudt en hoe je het kan oplossen. Zijn er medicijnen voor of moet je ervoor oefeningen doen. Hij wil niet naar de dokter en ik zou hem toch graag willen helpen.. want ik maak me zorgen over hem en ik niet dat er iets gebeurd met een dierbaar iemand.

Hij zegt: ik had gister gevochten met een jongen en toen ik boven op hem zat zag ik rode ogen en een zwart mondholte..

Ik maak me erg heel erge zorgen over en weet niet wat ik ermee moet. Hij weet dat ik me zorgen maak en dat ik hem graag vrolijk zie, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen???

-xxx- Faar :) help me please

• Brian

Hij geeft aan dat hij klaar is voor een nieuwe fase in zijn leven. Je moet zijn woorden niet letterlijk nemen, maar er als het ware doorheen proberen te kijken. Helaas is er niemand, of toch (jij)? die hem hierbij helpt. Ouders hebben het, als ze er tenimiste zijn, te druk met hun eigen verwarringen.

• noix

hoe weet je zo zeker dat je vriend schizofrenie heeft, als hij niet naar de dokter wil?

Wie heeft de diagnose gestelt?

Laat hem dan terug gaan naar deze persoon, als het tenminste een betrouwbare dokter is, deze kan hem instellen op de juiste medicatie, dit kan de symptomen van de schizofrenie onderdrukken.

De ziekte is echter chronische, dus zal niet over gaan.

maar met de juiste medicatie kan een psychose wel over gaan en kan hij dus een betrekkelijk normaal leven leiden.

Oefeningen om om te gaan met deze ziekte zijn er niet echt, belangrijkste is acceptatie en daar kun je wel therapie voor volgen, maar toch het grootste deel zal hij zelf moeten doen.

sterkte noix

• Ruba

cognitieve gedragstherapie is als iemand niet meer knetter-psychotisch is een hele goede manier om te leren omgaan met positieve verschijnselen.

Er bestaan ook verscheidene therapieën voor “alleen” stemmenhoorders.

ook zonder medicatie zijn er genoeg mensen met schizofrenie die een goed leven kunnen leven, helaas moeten ze dan voor het grootste gedeelte wel zelf het wiel uitvinden hoe dit te bewerkstelligen, tenzij je een hulpverlener treft die zijn/haar eigen denkkader kan loslaten

• Arny

Faar, je schrijft: “hij wil niet naar de dokter”

mijn raad aan jou is: Stem daar niet mee in, eis van je vriend dat hij (jullie samen) medische hulp krijgen!!

Dit is een advies van een door schade en schande “wijs” geworden partner van een schizofrenie patient die met deze ziekte ook niet onderbehandeling wil(de), met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.

sterkte gewenst Arny