Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schizofrenie en sporten

• Keighleigh

Ik heb gemerkt dat sporten een positief effect heeft op mijn geestelijke welzijn, als ik veel sport heb ik in principe minder medicatie nodig hoewel ik niet minder want als ik dan even een weekje minder sport heb ik weer meer nodig.

In de tijd dat ik bijv. 3x per week sportte gebruikte ik geen medicijnen en ging het veel beter dan de tijd dat ik niks gebruikte en niet sportte, wie heeft hier ook ervaring mee?

Ik heb ergens gelezen dat sporten iets heel goeds doet voor je geestelijke welzijn doordat je eventjes nergens aan denkt.

• Ruba

Een gezonde geest zit in een gezond lichaam.

Wetenschappelijk is al aangetoond dat hardlopen een goed anti-depressivum is.

Daarbij: sport ontstresst (voor de meeste mensen dan he); dus werkt prima om evt. stressfactoren die een psychose kunnen uitlokken te kunnen handlen.

Maar ja, het initiatief nemen om tot sporten te komen………….

Groetjes, Ruba (zondermedicatie, maar met dagelijks veel lichaamsbeweging;-)

• Brian

Heel erg goed te lezen, dat jij nu het mens/dier injezelf aan het ontdekken bent. Als ze zo verder gaat, ga je vanzelf ontdekken dat je juist je hersens beter gebruikt als je ‘sport’. Wat dat dan ook maar wezen moge bij jou..

• Keighleigh

Nou sporten deed ik al heel lang vrij fanatiek dat heb ik nodig om me gezond te voelen, misschien wist je het nog niet maar ik heb jarenlang zonder medicatie gezeten.

Ik bouw nu medicatie zo langzaam op omdat ik juist langzaam moet wennen aan mijn ‘nieuwe ik’ omdat ik met heel anders ben dan zonder.

Als ik geen baby had gehad had ik waarschijnlijk nog zonder gezeten maar ik kan geen risico nemen, een psychose kan ik me simpelweg niet permiteren omdat ik een kleintje te verzorgen heb.

Wat ik begrepen heb is dat jullie allebei niks slikken? Nou wie weet komt die tijd voor mij ook weer in de toekomst.

• Ruba

Hoi Keighleigh,

Mooi om te lezen hoe je je verantwoordelijkheid neemt voor je kindje. Zonder medicatie je demonen bevechten en daarnaast de zorg voor een kind, dat lijkt me idd geen goede keus, oftewel niet te doen (tenzij je superwoman bent?)

heb je eigenlijk laten uitzoeken hoe groot de kans is dat je baby jouw schizotypie erft, of aanverwant daaraan schizofrenie? Ik wil zelf geen kinderen, maar als mensen met schizofrenie, of aanverwant wel voor kids kiezen, vind ik dat iig altijd en teken dat vader en moeder het wel een leefbaar iets vindt. Anders zouden we allemaal achter de nazi 's aanlopen die de üntermensch wilden vernietigen.

maar het blijft een moeilijk iets, kids opvoeden terwijl jezelf ook zo met jezelf bezig bent/moet zijn. Hoe doe jij dat als ik vragen mag? Heb je begeleiding? Van te voren goed laten informern wat belangrijk is voor het kind, etc.?

groetjes, Ruba

• Keighleigh

Ja je hebt gelijk, er is een grote kans dat hij het ook krijgt, maar ik vind dat er wel goed mee te leven valt, ik heb overigens niet bewust gekozen in eerste instantie voor deze baby, hij is per ongeluk verwekt maar ik was wel blij toen ik daar achter kwam.

Ik sta onder strenge controle van het consultatiebureau en die vind dat ik het erg goed doe, maar ja ik heb voor de rest momenteel weinig klachten en die kleine vind het allemaal even prachtig.

Ik zit heel slecht in elkaar heb zoveel dingen dat het niet even hier op te noemen is, vooral ook lichamelijk maar al die dingen vind ik geen belemmering om gelukkig verder te leven, ach niemand is perfect.

Overigens lees ik wel erg veel en vraag ik veel advies van andere mensen, wat meer zou ik kunnen doen, iedereen die mij kent zegt dat we het goed doen dus dat zal dan wel kloppen :) Ik geloof dat moeder zijn hetgeen is ik nog het beste kan van alles, vind het ook veruit het leukste.

• Brian

Da's een heel goeie boodschap, maar dat heb ik geloof ik al eens geschreven. Kinderen zijn juist voor schizofrenen heel erg goed, want een kind dwingt je om naar een ander leven te kijken, ipv het zinloos focussen op jezelf. Alles wat er zo al tegenwoordig te doen is in het leven, zijn eigenlijk zinloze vervangers voor dat waar het om draait: het doorgeven van het leven. Ook jij wilt toch fijn reincarneren ooit?En het is toch prachtig als je kind ook nog eens is zoals jij: een beetje getikt. Dan kan je, als je je eigen zelf geaccepteerd hebt, je kind bijbrengen te leven zonder erbij stil te moeten staan. Het is toch prachtig je kind uitteleggen dat wij anders zijn, en dat we mogelijkheden hebben die de andere dan weer niet hebben, jullie kunnen mooi samen om de wereld lachen. Keighleigh ik bid heel veel voor jouw en je spruitje en het er af en toe bijhorende mannetje. En dat alles zonder dat ik religie praktizeer.