Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voeding en schizofrenie

• dorothea

Hallo,

Ik heb diverse artikels gelezen over schizofrenie in relatie met voeding.

Er zou sprake kunnen zijn van een glutenintolerantie.

Daarbij is er een tekort aan vitaminen en mineralen.

Het histaminegehalte wordt verhoogd (teveel gifstoffen in de hersenen).

Een onevenwichtigheid in de serotoninehuishouding (neurotransmitter in de hersenen).

Mijn mening is, omdat een gezonde geest alleen in een gezond lichaam is.

Dat gezonde voeding een belangrijke bijdrage kan leveren voor een geest die beter zal functioneren door de juiste voeding.

In mijn syllabus heb ik geschreven over de voedingsleer in relatie tot schizofrenie.

Ben je nieuwsgierig of heb je vragen, bezoek even de website: www.levendvoedsel.nl

Sterkte en beterschap toegewenst.

mvrgr

Didy

didyvandev@yahoo.com

• Keighleigh

Je zal het vast niet onaardig bedoelen maar ‘beterschap toegewenst’ vind ik nogal onaardig klinken, bij veel van ons is het niet te genezen maar moet je ermee leren leven.

Bovendien klinkt het gelijk of je niet Schizofreen mag zijn maar zo snel mogelijk weer beter moet worden, ik kan me bijvoorbeeld goed vinden in veel meningen hier op dit prikbord van mensen die het aandurven zonder medicijnen te gaan en zo te durven leven want daar is lef voor nodig en zeer veel zelfkennis.

Voor de rest vind ik je oproepje wel zo interessant dat ik zo even kom buurten.

• Brian

Voeding is belangrijk, maar lang niet altijd heb ik tijd om mangos te pureren en ze een nacht te laten inweken. Als je nu een restaurant begint, met natuurvoedsel, dan zit het dus altijd vol.

• Ruba

Was toevallig vandaag op een site waarop onderzoeken stonden over voeding en schizofrenie. Verschillende theorieën werden aan de hand van wetenschappelijk bewijs ingedeeld (van werk enigszins tot klinklare onzin -geen wetenschappelijk bewijs dus-).

Daaruit kwam iig naar voren dat een glutenvrij dieet kan helpen bij het verminderen van symptomen van schizofrenie. Voor wie het uit wil proberen (ik vond het echt niets dat dieet -smerig!- en nee, bij mij hielp het niets) dus het proberen waard of je de evt. winst (vermindering v.d. klachten, dus absoluut geen beterschap) wilt afzetten tegen de nadelen (het strenge, best lastige en vaak dure dieet). Overigens gelden de nadelen voor veel voedingsdieten/orthomoluculaire therapieën (als je al jaren slechts WAJONG hebt………….. of zou de SD bijzondere bijstand leveren? Of is het aftrekbaar van de belasting? En wat doe je eerst aan je initiatiefgebrek, enz. om überhaupt hiermee te beginnen en het dan ook nog eens vol te houden)

• Brian

Ja, daarom zou het goed zijn dat dorothea een glutenvrij restaurantje begint en de probleemeters voorzichtig kennis kunnen maken met de voordelen van gezonde voeding. Als het eten zowieso geen euforisch gevoel meer brengt dan maakt het ook weer niet uit of je nou gezond of ongezond eet en dan is het GVR een goede uitkomst. Mensen die hun geestelijkegezondheid willen opgaan peppen door een dieet moeten wel een zeer slecht voedingspatroon gehad hebben anders is er niet zoveel goed te doen VGM. Het compleet drastisch en radikaal omswingen van een eetgewoonte is nooit goed, dat kan je op je klompen navoelen, ook niet als het ineens heel uitgbalanceerd goed zal zijn. Het is hem ook maar net wat je daarbij doet, per dag en welk seizoen je zit, het is zeer persoonlijk er komen veel meer factoren om de hoek dan gluten ja of nee. Het is toch veel beter zelf uit te vogelen waar je culinair op tript, dan dat wat in een boekie voorgekauwd wordt. Tegenwoordig is het diversiteit troef dus das al weer mooi meegenomen voor de gezonde schizofreen.