Dit is een hele goede vraag..Het antwoord zal verklaren waarom, dat wat we kennen als schizofrenie, niets meer is dan een reclame slogan voor medische drugs. Als iemand in een psychose komt is dit te merken doordat zijn gedrag volkomen anders is dan dat van vroeger. Dit is een teken van bv rouw, stress, onderbelasting, probleempjes, frustratie, wat dan ook. Allemaal menselijke dingen. Echter de omgeving vind: oei dat kan zo niet, met die nieuwe persoonlijkheid heb ik het maar heel moeilijk, ga maar eens even naar de dokter. Eigenlijk zouden ze moeten zeggen: eindelijk een teken van leven. Want: Luxus kan mensen leven laten zonder, problemen te moeten maken. Dit is een geschenk wat je dient te waarderen, maar ken de keerzijde: het is niet menselijk. Zo, als je dit snapt ben je al een heel ver. Tegenwoordig zijn zeer veel mensen behoorlijk gestroomlijnd in hun karakter, ze hebben zo veel cash en bezit dat ze zich al snel storen aan die die hun ziel zien als hun hoogste roerend goed. Die die van psychose naar psychose racen, deze mensen storen dus in hun welzijn. Hiervoor zijn pilletjes ontworpen, die de gebruiker zogezecht saai en suf maken, zodat niemand zich nog moet verdiepen in de trubbel die ze maken. Mensen waarvan gezegd wordt dat ze regelmatig psychotisch zijn worden schizofrenen genoemd. En dit is helemaal niet zo erg want we hebben er nu een medicijn voor! Over de mogelijkheid dat psychosen misschien wel geen probleem zijn voor de psychotici wordt niet nagedacht. Nee, de omgeving heeft een probleem. Ik weet dat psychoses zo lang kunnen duren dat de psychose gewoon een karakter wordt, en dat niemand van zijn naasten er dus een probleem mee heeft. Ik weet ook dat psychoses niet slecht zijn. Je kunt ze missen in de periodes dat anderen denken: godzijdank is hij psychose vrij. Even samenvatten: je kunt psychose beter opvatten als een aankondiging van verandering. Niemand heeft een uitgebalanceerde ziel, er dient ruimte te zijn ter ontplooing. En je vraag: ze noemen het schizofrenie om de medicijnen tegen schizofrenie te kunnen verkopen. Vroeger heette het gewoon krankjorem. Het ergste vindt ik eigenlijk dat kleine kinderen nu op school werkstukjes moeten maken over dit thema, en ieder afwijkend gedrag nu als ZIEK bestempeld wordt.