Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schizofrenie

• Ellen

ik ben voor school met een werkstuk bezig over schizofrenie. en ik heb een paar vraagjes:

- wat is de letterlijke betekenis van schizofrenie (als die er is?)

- zijn er synoniemen of aanverwante termen voor schizofrenie?

ik hoop dat iemand me ermee kan helpen!

alvast bedankt!!

Ellen

• Ruba

Hoi Ellen

Schrizofrenie betekent letterlijk gespleten geest. Grieks: schizo= splitsing en frenie= van de geest

Jammer genoeg zorgt dit voor veel verwarring, de verwarring dat geest gelijk is aan persoonlijkheid.

Aanverwante termen….. eh gestoord, waanzin, gek, krankzinnig, etc. in de volksmond. Synoniemen voor schizofrenie in wetenschappelijke termen zijn er niet bij mijn weten, wel verouderde benamingen, zoals dementia praecox (vroegtijdige dementie, zo benoemd door Kraeplin, de man die te boek staat als eerste de ziekte apart te hebben benoemd). Overigens sprak de bedenker v.d. naam schizofrenie (Bleuler) over “die gruppe der schizophrenieën”

• SHeila

Mijn broer heeft hele erge schizofrenie en ik kan je er heel veel over vertellen.Wij kampen er nu al 5 jaar mee dus als je vragen hebt mag je ze wel even doormailen.

En trouwens de letterlijke betekenis is idd gespleten persoonlijkheid maar de ziekte heeft daar totaal niks mee te maken!

Deze benaming komt van vroeger af en schizofrenen werden altijd onder een gespleten persoonlijkheid gegooid maar nogmaals de ziekte heeft er niets mee te maken!

Liefs

Sheila

• Ruba

Hallo Sheila, de letterlijke betekenis is juist niet geslpeten persoonlijkheid, maar gespelten geest. Geest staat niet gelijk aan persoonlijkheid. En de mens met schizofrenie werd ook nooit onder gespelten persoonlijkheden (mps. DIS) gegooid), slechts door de media die niet het onderscheid kon maken tussen persoonlijkheid en geest.

• SHeila

meen je dat nou??? ik heb inderdaad overal gelezen : GESPLETEN PERSOONLIJKHEID.

nou lekker is dat, dat ze zo zorgvuldig informatie verschaffen.

• Ruba

Ach ja, Sheila, zorgvuldig infomatie verstrekken…………… helaas is men daar in de psychiatrie ook niet zo scheutig mee.

B.v. de info die wordt gegeven tijdens psycho-educatie, is eigenlijk te triest voor woorden. Waarheden worden verkondigt, terwijl het slechts aannames zijn, zonder wetenschappelijk bewijs, of er wordt met cijfers gestrooid die helemaal niet gelden voor betreffende persoon. Voorbeeld de terugvalprevalentie-cijfers die men altijd te horen krijgt. De cijfers die men vertelt, gelden voor opgenomen patiënten, voor ambulante patiënten liggen die heel anders. maar ja dan komt medicatie-gebruik als preventie er veelminder goed vanaf……………….. dûh…………………

• Brian

De persoonlijkheid is de gebruikte hersen opslagcapaciteit en de geest is de nog ongebruikte hersen opslagcapaciteit. Persoonlijkheid is het putten uit opgebouwde neurotische patronen die herrinneringen vormen. Persoonlijkheid is dermate voorspelbaar voor de gebruiker en kan tot zelfkennis en routine maar op latere leeftijd tot beperkingen leiden. Geest is de bevlogenheid, koester het leerproces. Met een vrije geest, die dus nog niet tot persoonlijkheid is omgezet, kan je mooi improviceren als muzikant of kunstenaar, of als medium optreden. Het gezonds ben je te noemen als je geest in balans is met je persoonlijkheid. Jonge mensen hebben meestal hun lichaam nog niet onder controle omdat het zo snel veranderd, lichaamgroei en verandering chemische stuurprocessen. Daarom is het zo belangrijk dat jongeren veel sporten en bewegen zodat je de transformatieve processen kan bijbenen en begrijpen, en je lichamelijke grenzen leert volgen en vastslellen. Dit doet echter bijna niemand en onze cultuur promoot studeren, dat is het hoogste goed voor de jeugd, maar helaas is het meestal zitten en wachten. Antidepressiva op jonge leeftijd is zeer gevaarlijk omdat de gebruiker de complete lichamelijke ontwikkeling overslaat, of niet alert meemaakt. Dit is natuurlijk met blowen en andere downers net zo. Dit is ook de reden waarom tegenwoordig zoveel zinloos geweld verkeerd afloopt. Als je je eigen krachten niet meer kent, loopt een knokpartijtje snel met dodelijke afloop uit de hand. Iemand een pak slaag geven is zo erg nog niet, maar als je niet weet wat kan en wat je slachtoffer hebben kan, dan spoor je dus niet helemaal naar mijn mening. Maar het is niet jouw fout, want je bent het product van je omgeving, en daar is nogal het een en ander scheef. Als je geest en je persoonlijkheid niet in balans zijn ben je een hapklare brok voor de psychiatrie, of riagg of ander onzinnige instelling. Waar het er dan voor 99 procent van de gevallen op neer komt, is experimentele medicatie. Dit zijn middelen waarvan er geeneen meer dan vijf jaar op de markt is. Hoe kan jij daar je leven lang een zogenaamde stoornis mee managen? Daarbij kan je ze opnemen als zogenaamde luxe goederen. Dit wil zeggen dure medicijnen, die het ziekenfonds vergoed in tijden van overvloed, maar schaars zullen zijn in crisi. Wat doe jij dan? Als je gewend bent je psyche uitteschakelen en te onderdrukken met medicatie. Als voorbeeld kan je mooi de ramp in new orleans nemen, het eerste wat er dan niet meer te krijgen is zijn deze medicijnen. Persoonlijke mening en ervaring is ook dat het stoppen met antidepressiva vele malen moeilijker is dan dat met illegale straatdrugs als heroine. Denk heel goed na voor dat je je leven laat verwoesten door antidepressiva en doktoren die alleen maar uitzijn op de bonus die ze verkrijgen van de producent als ze jou verslaafd maken. Zo banaal is het gewoon, de doktor anno 2005 is een hypocriete egocentrische en domme zakkenvuller. Jouw en mijn omgeving zijn de veroorzaker van psychoses in je hoofd. De dokter zegt dat je hoofd zelf de schuldige is. Hoe kan iemand deze domme leugen geloven?