Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizofrenie en dagbehandeling

• pentimento

ik ben 20 jaar en ben net gediagnoseerd met schizofrenie.

we zijn nog op zoek naar een goed bij mij passend medicijn op dit moment lijkt dat de risperdal te zijn.

nu heeft het ggz mij voorgesteld om in dagbehandeling te gaan.

omdat ik hier totaal niet in bekand ben. en niet weet wat me daar te wachten staat zou ik graag wat reacties en meningen hierover hebben.

alvast bedankt.

• lexa

Dagbehandeling kan je helpen leren omgaan met je beperkingen,

Het is maar net wat je doelen zijn, wat verwacht je van een therapie.

Sommige dagtherapieen zijn heel analytisch en andere zijn meer bezigheidstherapie, dus kreatief bezig zijn.

Het is maar net wat je wilt en verwacht.

Informeer daar goed naar.

groetjes lexa

• Keighleigh

Ik heb ooit een hele leuke dagtherapie gehad daar hoefde ik alleen maar creatief bezig te zijn heb echt honderden schilderijen in die tijd gemaakt en ik heb er niet eens slechte herinneringen aan hoewel het voor de rest voor mij niks gedaan heeft.

• SHeila

voor mijn broer die in die tijd ook 20 jaar oud was en die diagnose kreeg is hetzelfde voorgesteld.

Het was voor hem ergens een plek waar die heel veel rust kreeg, en lekker ging knutselen. Hij heeft leuke dingen gemaakt in die tijd uit zijn interesses natuurlijk zoals een helraiser hoofd van gips (HAHA)..

Maar ergens was het voor hem heel confronterend om daar patienten te zien die geen moment van de dag nog bewust beleefde en waarvoor het spelletje mens erger je niet al te moeilijk was.

Het is dus ergens heel confronterend omdat er echt wel een gedachte door je heen schiet : Eindig ik ook zo???

Maar ergens ook rustgevend.

Ik denk dat het per persoon verschilt of dit helpt of niet.

Overigens bij mijn broer heeft het niets geholpen, ook dagopname niet!

dat hield hem alleen van de straat af wat zo fijn uitpakte voor onze buurt en de politie die zo fel tegen hem zijn.

Ik hoop dat als je ermee instemt het je goed gaat doen. Wie niet waagt die niet wint. Je moet jezelf gewoon afvragen: Zou het me kwaad kunnen doen om het te proberen?

• lexa

ja dat wilde ik ook zeggen, met zoek uit wat je verwacht.

Dagbehandeling kan alleen maar creatief bezig zijn zijn.

En dat kan mensen helpen, emoties te uiten enzo, misschien ontdek je nog een leuke hobby, maar echt therapeutisch is het niet.

Als het je om de bezigheid en het dagritme gaat kun je ook naar een DAC gaan.

Maar als je echt therapie wil informeer dan goed wat ze te bieden hebben,

sociotherapie, psychotherapie, PMT, muziektherapie, creatieve therapie, psychodrama.

En heb je bijv ook individuele gesprekken.

• silentfight

Ik vond het niet leuk en voor velen is er niets aan met die bezigheidstherapie. Wat leer je nu uit knutselen.

Tjah, voor mij was zelfs knutselen een hele opgave. Ik durde niet in die groep. Ik wilde niet naar beneden gaan. Ik ‘spijbelde’ constant.

Het lijkt geen therapie maar aan de andere kant weer wel. Het gaf wat afleiding en ook wat rust.

Soms wilde ik net opgenomen worden maar dan om gewoon zo'n dingen te doen. Niet om gesprekken te houden want dan voel ik me weer slechter. Te confronterend en er gebeurd telkens teveel.

Je bent bij andere mensen wat toch ook wat positief is. Ik weet niet of er nog mensen zijn die zich volledig opsluiten.