Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

persoonsgebonden budget

• p.g.

Hoewel psychiatrisch patient met soms een psychose en autisme ben ik niet onder behandeling terwijl er wel door de psychiater op gewezen is dat ik hulp nodig heb, ik wil geen inmenging in mijn leven. Nu hoorde ik van het persoonsgebonden budget. Kom ik daarvoor in aanmerking en hoe kan ik daarvoor in aanmerking komen? Wie betaald het? Bedankt voor uw antwoord

• schizy

beste p.g.

het pgb wordt betaald uit de AWBZ (algemeen potje van de overheid). Je kunt het aanvragen bij het regionaal indicatie orgaan; maar ze zullen wel willen weten wat je diagnose is; je hebt een medische verklaring nodig.

Van het budget kun je hulp inkopen, geen hulpmiddelen. Het hangt ervan af welke indicatie je krijgt of je bijvoorbeeld ondersteuning of huishoudelijke hulp krijgt.

Het is verstandig iemand in je familie aan te stellen als beheerder van het budget. Misbruik betekent dat je het terug moet betalen.

Succes!