Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schizotypy

• saskia

Hallo!

Ik ben bezig met afstuderen en wilde graag iets meer weten over het ziektebeeld schizotypy. dit heb ik zelf opgezocht:

Schizotypy verwijst naar een cluster van persoonlijkheidskenmerken, zoals vreemde, soms paranoïde gedachten, vreemde waarnemingen, af- of toegenomen helderheid, luidheid van toon en afgenomen vermogen tot concentratie, waarbij de vatbaarheid van schizofrenie aanwezig kan zijn. Een schizotype individu zal zich makkelijker terugtrekken uit sociale relaties met een mogelijk gevolg tot achteruitgang in het sociaal functioneren. Hierbij kan gedacht worden aan minder vrienden, afname van prestaties op school, minder hobby?s en de zelfverzorging dat soms te wensen overlaat.

kan iemand mij helpen om nog meer informatie te krijgen?

Groetjes Saskia

• Edwin

ik weet weinig van theoretisch dingen omtreft schizofrenie of voorafgaande fases.helaas

• Angela mv Rick 20-05-2005

Ik denk dat je schizotypisch bedoelt, dat heb ik en je vind waarschijnlijk online niet nog iemand die het heeft ik zoek nl al jaren.

• lexa

http://www.moeilijkemensen.nl/info/STPS1.html

Kijk hier eens, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar persoonlijkheids stoornissen, dan is er best veel over te vinden.

schizofrenie is een psychotische stoornis en heeft er in zovere niks mee te maken.

Wel is het zo dat 55 % van de mensen die eerst als schizotypisch gediagnosticeerd werden later als schizofreen gezien worden.

Dus het kan een voorfase zijn.

succes lexa

• Angela mv Rick 20-05-2005

Ik denk zelf dat ik misschien al Schizofreen ben ik herken me namelijk iets teveel in jullie ziektebeeld.

• dolf

Hallo Saskia,

Wat jij schizotypisch noemt, wordt in de alternatieve sector schizoïditeit genoemd.

Lees hierover op mijn site:

http://www.newthinking.nl/doosvanpandora.html/psychologie.html/schizoiditeit1.html

en

http://www.newthinking.nl/doosvanpandora.html/psychologie.html/schizoiditeit.html

Let vooral op de psychologische kenmerken die genoemd worden.

Succes,

Dolf.

• Creat

de een vind de andere naif en een ander vind de een paranoide

vreemde waarnemingen wetenschap heeft aangetoont dat kijk op de wereld min of meer in aanleg is aangeboren daar bij denkt men aan geloof als dat zo is kan niemand aan nemen wat de juiste waarneming is

terugtrekken uit sochale relaatsies kan ook betekenen dat iemand gewoon genoeg had van waar mee hij omging

prestatsies op school of hobbie kan ook duiden dat het niet meer genoeg boeidt

dan komen we bij zelf verzorging aan het probleem is wie bepaalt dat wanneer iemand zich niet genoeg verzorgt en wat versta je eronder een een vind dit al als je een paar dagen niet zou scheren dus ik kan niet inzien waar om je dit een ziektebeeld noemd als dat niet wetenchappelijk is the bewijzen dat het zo is Groeten Creat