Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schizofrenie en W'AO: Wao-gat blijft voor oude gevallen!!! wordt geen 75%,

• Rene

Ik heb autisme en licht schizofreen . Ik ben afgekeurd en krijg nu 50% wegens het wao gat.

(Voor vragen over het wao-gat en de nieuwe wao kunt u terecht op www.bpv.nl. alsmede tussen 12.00 uur en 20.00 uur bellen op telefoonnummer 020 - 4 800 300.

Ik kreeg van het landelijk breedplatform wao dit antwoord:

"De regering heeft er voor gekozen om mensen die nu een WAO-uitkering hebben ook in de toekomst niet meer dan 70% uit te betalen.

In uw geval is dat dan dus die 50% vanwege het WAO-gat.

Daarom is er geen sprake van ophoging tot 75%, hoe spijtig ook."

Zelf ging ik ervan uit 75% te krijgen maar het blijft dus 50% en dat is iets boven bijstand. Ik vind het erg dat er niemand hier iets aan kan gaan doen want het is onrechtvaardig!!!!!!!

• Gerda

hoi

zelf ben ik afgekeurd voor 80 tot 100% ben je niet gekeurd dan? ik vind het heel raar waar ze mee bezig zijn zelf heb ik maar 600 euro dus das ook niet zo veel en dat terwijl ik 80 tot 100% ben afgekeurd. maar goed blijf het maar een raar zooitje vinden bij uwv.

mijn zwager mankeerd echt niks en is ook volledig afgekeurd dat vind ik niet kloppen en dan werkt hij nog bij ook en woont thuis en heeft dik 900 euro klopt toch niet.

hij kan alles maken heeft zelfs een gehandicapt pasje voor de taxi hij mankeer echt niks ja lui heeeeel erg lui.

hij is altijd op de scooter weg want fietsen dat heb ik hem nog nooit zien doen laat staan lopen.

hoe is het mogelijk dat andere mensen alles voor elkaar krijgen begrijp je toch niet.

nou succes.

liefs gerda

• Rene

Bedankt voor je reactie Gerda. Ik ben volledig afgekeurd bij de keuring en had een wao-gat daardoor. Heb jij zo'n lage uitkering wegens een wao-gat?

• Rene

Ik krijg dus 50% (door het wao-gat) en een nieuwe instromer in de wia krijgt 70-75%.

Terwijl elke wao -er vanaf 1 januari 2006 inplaats van Wao Wia krijgt.

Rechtvaardig zou zijn gelijke monniken gelijke kappen, dus dat met de invoering van de wia iedereen naar 70% kan gaan, immers voor de nieuwelingen in de wia regeling geldt dat ze geen wao-gat hebben, waarom zouden de oude gevallen met wel een wao-gat dan dat wao gat dienen te moeten houden?

Dat riekt naar willekeur en ongelijke behandeling!

Er is sprake van ongelijke behandeling in de nieuwe Wia.

Ik heb opgevangen dat in het kader van de gelijke rechten voor ieder mens er voor mensen met een wao-gat een proces aangespannen kan woren bij het Europees gerechtshof met een aanklacht wegens ongelijke behandeling

Het zou mooi zijn als dat gebeurd en dat het Europees hof het ermee eens zou zijn want dan krijgen de mensen die een wao -gat hebben alsnog ook 70%.

Ik hoop dat de PvdA en SP sympathiek tegenover deze juridische actie-gedachten wil staan en dat de heer Wouter Bos en Jan Marijnisse ook sympathiek tegenover deze gedachte wil staan.

• Gerda

hoi rene

geen idee ik zal het niet weten komt denk ik dat ik hier voor schoonmaakster ben geweest en dat verdient niet zo best.

en dan nog 70% er van tja hou je niet veel over.

ik heb echt geen idee waarom ik zo weinig heb.

liefs gerda

• Rene

Bedankt voor je reactie Gerda. Je kan aan de wao een kopie van de wao uitkering berekening aanvragen en daarop staat of je een wao gat hebt.

Het breedplatform heeft het volgende nog toegevoegd:

U gaat er vanuit dat iedere WAO-er per 1.1.2006 WIA ontvangt. Dat is niet juist. Wie een WAO-uitkering ontvangt blijft onder de WAO vallen (tenzij hij weer arbeidsgeschikt wordt verklaard en langer dan 5 jaar arbeidsongeschikt blijft en daarna uitvalt.) Mensen die na 1.1.2004 ziek werden vallen onder de WIA.

Wat blijft is het WAO-gat. Ik weet niet of er al een proces is aangespannen bij het Europese hof maar het staat u zeker vrij daar naar te stappen. Ik verwijs u daarvoor naar een advocaat/vakbond/rechtsbijstandverzekeraar

• Rene

Gerda, als je een wao-gat hebt zou je gezien het antwoord van het breedplatvorm een rechtsbijstandverzekering kunnen nemen.

In de kranten en op tv valt er niks over het onderwerp te lezen en ook bij de politiek leeft het niet er wat aan te doen voor wao-ers met een wao-gat waarschijnlijk omdat het toch om een relatief kleine groep gaat en er helaas (nog?) geen specifieke belangenvereniging is opgericht die zich daarop richt en die zijn stem aan de politiek laat horen.

Ik zelf ging ervanuit dat mijn wao gat zou vervallen omdat de media het steeds over 70-75% heeft.

Ik denk dat het heel veel wao-ers met een wao-gat heel erg teleurgesteld zullen zijn als ze er net als ik achter komen dat alleen de nieuwe wao-ers van 70 naar 75% gaan en voor die groep geen sprake meer is van een wao-gat,

maar de mensen met een wao-gat (die heel krap zitten) het wat de politiek betreft verder wel kunnen vergeten, niks verbetering voor die groep.

Als je geluk hebt dan betref je als wao-er een van de velen waarbij in de cao onderhandelingen werd bepaald dat de werkgever de wao-gat premie ging betalen en dat gold voor vrijwel alle bedrijfstakken en de ambtenaren, daar werd het gewoon door de werkgevers betaald.

Een kleine groep, bijvoorbeeld uitzendkrachten en mensen met tijdelijke contracten, moesten zichzelf verzekeren tegen het wao-gat en deden ze het niet waren ze de pineut. Zelf had ik steeds wisselende werkgevers en daarom verzekerde ik me niet. Vroeger gold wetgeving op sociaal terrein altijd voor iedereen, maar nu is dat losgelaten en gaat men nieuwe en oude wao stroom apart behandelen.

Dat komt alleen door de groep wao-ers met een wao-gat (want de wao-ers zonder wao-gat krijgen al 70%).

Het hele gebeuren rond de nieuwe wao is ondoorzichtig en onrechtvaardig en de wao-ers met een wao-gat die het betreffen worden niet geinformeerd, die moeten kennelijk allemaal bij het breedplatform informeren om erachter te komen hoe het echt zit.

In termen van normen en waarden gesproken vind ik de gang van zaken waardeloos en beslist niet als sociaal te krakteriseren. Ik heb er geen goed woord voorover