Gerda, als je een wao-gat hebt zou je gezien het antwoord van het breedplatvorm een rechtsbijstandverzekering kunnen nemen.
In de kranten en op tv valt er niks over het onderwerp te lezen en ook bij de politiek leeft het niet er wat aan te doen voor wao-ers met een wao-gat waarschijnlijk omdat het toch om een relatief kleine groep gaat en er helaas (nog?) geen specifieke belangenvereniging is opgericht die zich daarop richt en die zijn stem aan de politiek laat horen.
Ik zelf ging ervanuit dat mijn wao gat zou vervallen omdat de media het steeds over 70-75% heeft.
Ik denk dat het heel veel wao-ers met een wao-gat heel erg teleurgesteld zullen zijn als ze er net als ik achter komen dat alleen de nieuwe wao-ers van 70 naar 75% gaan en voor die groep geen sprake meer is van een wao-gat,
maar de mensen met een wao-gat (die heel krap zitten) het wat de politiek betreft verder wel kunnen vergeten, niks verbetering voor die groep.
Als je geluk hebt dan betref je als wao-er een van de velen waarbij in de cao onderhandelingen werd bepaald dat de werkgever de wao-gat premie ging betalen en dat gold voor vrijwel alle bedrijfstakken en de ambtenaren, daar werd het gewoon door de werkgevers betaald.
Een kleine groep, bijvoorbeeld uitzendkrachten en mensen met tijdelijke contracten, moesten zichzelf verzekeren tegen het wao-gat en deden ze het niet waren ze de pineut. Zelf had ik steeds wisselende werkgevers en daarom verzekerde ik me niet. Vroeger gold wetgeving op sociaal terrein altijd voor iedereen, maar nu is dat losgelaten en gaat men nieuwe en oude wao stroom apart behandelen.
Dat komt alleen door de groep wao-ers met een wao-gat (want de wao-ers zonder wao-gat krijgen al 70%).
Het hele gebeuren rond de nieuwe wao is ondoorzichtig en onrechtvaardig en de wao-ers met een wao-gat die het betreffen worden niet geinformeerd, die moeten kennelijk allemaal bij het breedplatform informeren om erachter te komen hoe het echt zit.
In termen van normen en waarden gesproken vind ik de gang van zaken waardeloos en beslist niet als sociaal te krakteriseren. Ik heb er geen goed woord voorover