Ok dan ik heb maar een hele korte vraag en dat is of ik ergens een checklist of een soort test kan invullen om erachter te komen of in ieder geval meer zekerheid kan krijgen of ik schizofrenisch ben…
Ik ben een 16 jarige jongen en heb al gedurende 2 jaar een depressie die de laatste 4 à 5 maanden een stuk heftiger is geworden. Ik kom uit een familie waar geestelijke stoornissen behoorlijk aanwezig zijn (van mijn vader's kant dan). Mijn opa en oma waren beide Manisch Depressief. Mijn oom was schizofrenisch ik maak me zorgen. Ik heb laatst een site ontdekt waar de volgende symptomen opstonden.
Veel voorkomende voortekenen zijn oa:
opvallende sociale afzondering.
verminderd van functioneren op school, werk of thuis.
tekortkoming in de zelfverzorging.
moeite met slapen.
vervlakking van het affect, de emoties.
Hetgeen waar ik me zorgen om maak is dat dit gewoon “ik” ben… Toen ik dit las ging er een koude rilling over mijn rug omdat dit een perfecte omschrijving is van mij. Ik weet ook dat deze symptomen ook af te schrijven zijn aan een depressie maar toch maak ik me zorgen. Ik ken niemand waar ik hierover kan praten (of najah wel iemand waar het mee zou kunnen maar zou er niks mee opschieten) dus hierbij vraag ik om jullie hulp…
Wie heeft er een test/checklist/ of meer info over (beginnende) schizofrenie bij jongeren…