Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Ben ik schizofrenisch?

• Ik_Blijf_Anoniem

Ok dan ik heb maar een hele korte vraag en dat is of ik ergens een checklist of een soort test kan invullen om erachter te komen of in ieder geval meer zekerheid kan krijgen of ik schizofrenisch ben…

Ik ben een 16 jarige jongen en heb al gedurende 2 jaar een depressie die de laatste 4 à 5 maanden een stuk heftiger is geworden. Ik kom uit een familie waar geestelijke stoornissen behoorlijk aanwezig zijn (van mijn vader's kant dan). Mijn opa en oma waren beide Manisch Depressief. Mijn oom was schizofrenisch ik maak me zorgen. Ik heb laatst een site ontdekt waar de volgende symptomen opstonden.

Veel voorkomende voortekenen zijn oa:

opvallende sociale afzondering.

verminderd van functioneren op school, werk of thuis.

tekortkoming in de zelfverzorging.

moeite met slapen.

vervlakking van het affect, de emoties.

Hetgeen waar ik me zorgen om maak is dat dit gewoon “ik” ben… Toen ik dit las ging er een koude rilling over mijn rug omdat dit een perfecte omschrijving is van mij. Ik weet ook dat deze symptomen ook af te schrijven zijn aan een depressie maar toch maak ik me zorgen. Ik ken niemand waar ik hierover kan praten (of najah wel iemand waar het mee zou kunnen maar zou er niks mee opschieten) dus hierbij vraag ik om jullie hulp…

Wie heeft er een test/checklist/ of meer info over (beginnende) schizofrenie bij jongeren…

• Gerda

http://www.ypsilon.org/

dat is een site voor mensen met een schizofrenie en voor naasten fam en dergelijke.

als je op schizofrenie drukt dan krijg je een menu daar staat veel info.

ik hoop je hier mee geholpen te hebben.

liefs gerda

• lexa

Wat je beschrijft zijn allemaal symptomen van een depressie, dus dat heeft nog niks met schizofrenie te maken.

Ik zou eens naar de huisarts gaan, om erover te praten, misschien kan die je doorverwijzen.

Je bent er jong bij dat kan in je voordeel werken.

Verder kun je eens kijken op de site van de hulpgids:

http://www.hulpgids.nl

zit ook een forum bij

GR lexa

• Ik_Blijf_Anoniem

Dankjullie wel =) Ik weet ook dat die symptomen ook voor een depressie gelden en ik maak me ook niet teveel zorgen maar het rare is dat ik een aantal van die symptomen al voor mijn depressie merkte. Dus vandaar dat ik er toch graag wat meer van wil weten…

Dankjullie wel =)

• Ik_Blijf_Anoniem

De volgende symptomen van schizofrenieplein.nl vind ik zeker in mijzelf terug:

-op voor anderen onbegrijpelijke manier angstig of in de war is

-er niet in slaagt om in werk, studie of hobby te presteren wat er normaal gesproken van hem of haar verwacht kan worden

-mensen in de omgeving afschrikt of irriteert door de manier waarop hij of zij zichzelf verwaarloost

-onvoorspelbare woede-uitbarstingen heeft

-de hele dag in bed ligt, maar 's nachts door het huis spookt of in de stad ronddwaalt

-geen vriend(inn)en maakt of hooguit korte, oppervlakkige contacten heeft

Maar van schizotype kenmerk ik ook een aantal symptomen…

-heeft eigenaardige overtuigingen of magische denkbeelden die het gedrag zeer beïnvloeden.

-heeft ongewone waarnemingen en betrekkingsideeen.

-heeft vaak merkwaardige gedachten en een wijdlopige, vage en detaillistische spraak.

-is achterdochtig.

-kent een zeer ingeperkt gevoelsleven. (deze is HEEL duidelijk aanwezig… bijvoorbeeld bij een begrafenis van een neef van mij voelde ik niks… Het doet me niks dat hij is overleden alhoewel ik wel goed met hem omging. Ik heb niet gehuild en ook nu doet het me echt weinig dat hij nu overleden is.)

-gedraagt zich vaak zonderling, excentriek of vreemd in zijn gedrag of uiterlijk.

-heeft geen intieme vrienden of vertrouwelingen buiten de eigen familie.

Eigenlijk allemaal behalve

-heeft een buitensporige angst die niet afneemt in een vertrouwde omgeving.

Hmm… Najah weet eigenlijk niet wat het doel is van dit bericht… Meer hardop denken… Ik weet niet echt wat ik moet doen… Ik zit na te denken om het er met mijn huisarts over te hebben aangezien ik over een week zoiezo naar de huisarts moet… Maar ik wil mijn ouders er voorlopig buiten houden tot ik wat meer zekerheid weet…

• lexa

Ik zou sowieso naar de huisarts gaan, je lijkt een beetje geobserdeerd met schizofrenie, los van het feit of je het hebt, want ook de symptomen die je nu opnoemt kunnen bij andere ziektebeelden voorkomen.

een belangrijk symptoom vna schizofrenie is een psychose en zolang je daar geen last van hebt zou ik me niet verder afvragen of je nu schizofrenie hebt

GR lexa

• Wowed

Wat je gelezen hebt op die sites zijn symptomen, er zijn ook mensen met die symptomen maar niet schizofreen zijn. De wetenschap is er nog niet achter wat schizofrenie precies is. Men weet wel dat iemand die schizofreen is een stofje mist die niet wordt aangemaakt in zijn/haar hersenen. En dit zou een oorzaak kunnen zijn voor deze handicap.