Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wanen en sport

• Jos

Hallo allemaal,

Op dit moment loop ik als bewegingsagoog/psychomotorisch therapeut stage in de GGZ…

Voor mijn scriptie ben ik op onderzoek uit naar het werkzame bestandsdeel van hetgeen wat wij doen. IHet is (bijna) een feit dat het werkt maar nog niet te verklaren.

Ik hoor namelijk vaker terug dat iemand die een uur bij ons gesport heeft even met zijn gedachte nergens anders bij was dan bij de sport. Er treed dus een (tijdelijke) vermindering op van de wanen/stemmen/ nare gedachtes..

Herkent iemand dit? Of heeft iemand misschien soortgelijke verhalen/ ervaringen?

Het gaat dan voornamelijk om activiteiten die leiden tot vermindering van wanen…

Ook wanneer iemand denkt een verklaring hiervoor te hebben hoor ik het graag…

Groeten Jos

Mailen mag ook altijd…jozzjozz@gmail.com

• robert

hoi jos

ik ben zelf schizofreen en vind sporten ook heel leuk ik heb vroeger altijd veel gesport maar mijn probleem is dat ik niet tegen mensen om mij heen kan hebben het geeft zenuwen en stres en dat moet ik vermijden maar ik weet zeker dat wanneer patienten sporten hun gedachten even verlost zijn van hun wanen en het moe zijn van het sporten kan een heel rustgevend gevoel geven

groetjes robert

• Edwin

ook schizofreen en ik probeer wel te sporten als ik sport zit ik beter in me vel en heb ik minder last van wanen.

Groetjes Edwin

• Gerda

hoi

ik heb ook schizofrenie en ik ben ook bang voor mensen dus durf niet naar een sport club.

ik ben ook vaak binnen omdat ik bang ben voor de mensen daar buiten.

maar ik heb een ggvster en die loopt 3 a 4 keer in de week een uurtje met me kan je vertellen dat het heel erg prettig is de buitenlucht.

als ik een stuk gewandeld heb dan voel ik me een stuk rustiger.

dus sport helpt wel.

liefs gerda

• Creat

Hallo Jos then eerste het begrip wanen betekend diskrimienatsie van de mening of kijk op de wereld boven dien niet wetenscappelijk the bewijzen kijk topic wanen maar goed om dat ik niet de beroerste ben het is allanger bekend zo als zommige hier al noemde dat veel mensen die jij benoemd baat hebben bij lopen of the wel wandelen sterker er is wel eens beweert dat het beter werkt dan de pillen waarom ze dan mensen opsluiten en volstoppen met pillen is mij dan ook een raatsel meschien is het omdat het niet nodig is om the nadenken bij sport en gedwongen bent je the consentreren bij wat je doet meschien dat iemand die verstand heeft van zen je daar meer over kan vertellen :Creat

• Jos

Als eerste bedankt voor jullie reactie..

Dat sport / pmt werkt dat is bijna een feit. Waar ik naar op zoek ben, wat ik wil uitzoeken is WAAROM het werkt. Welk deel van sporten leidt tot een vermindering van de positieve symptomen?

Is dat iets fysiologisch/ chemisch ? Een bestaande verklaring voor het ontstaan van postievie symptonen is een teveel aan dopamine. Bij lichamelijke arbeid komt adrenaline vrij. Adrenaline wordt gevormd uit dopamine. Sporten verlaagd dus de dopamine concentratie en zou dus ook (theoretisch gezien dan ) tot een vermindering van de positieve symptonen kunnen leiden.

Of is het meer het feit dat je je aandacht bij het sporten hebt en dus minder ergens anders? Wanneer je heel geinteresseerd een boek zit te lezen kan het voorkomen dat je niet merkt dat je in een ‘verkeerde“ houding zit. Pas wanneer je het boek weglegt merkt je bijvoorbeeld pas dat je voet slaapt. Dit kan ook tijdens het sporten plaatsvinden. Zo druk met wat anders dat je het andere als het ware ”vergeet’

Of zijn er nog andere factoren die van belang zijn? Een bepaalde structuur die sporten kan bieden? Stress verlaging? en zo kan ik nog wel een paar dingen bedenken….

Juist omdat hier op dit moment weinig over bekend is zou ik hier mijn scriptie over willen schrijven. Uit jullie reacties kan ik concluderen dat sporten KAN werken voor sommige personen. Dit komt overeen met de reacties die ik in de zaal zie. Nog een reden om hier verder onderzoek naar te doen. Jullie reacties kunnen mij hier bij helpen.

Ik hoop dat ik jullie iets meer duidelijkheid heb gegeven over waar ik mee bezig ben en wat ik wil bereiken. Op dit moment heb ik nog veel vragen en hoop dat jullie misschien mij hierbij kunnen helpen.

Groeten Jos

Voor iemand die meer informatie wilt of op een andere wijze mij wil/ kan helpen –> mailen mag ook altijd jozzjozz@gmail.com

• Brian

Als je heel veel sport (of leeft/werkt), denk je alleen nog maar, shit ik heb kramp in mijn spieren. En waarom nu weer? Het verdringt zinloze gedachten, die er niet toe doen en die je laten denken dat je gek wordt/kan worden, dit is een hele opluchting. De meeste mensen kunnen deze zelfgewilde onderdrukking natuurlijk niet aan en geven liever toe aan het langzame maar plezierige gekwordingsproces dan de met pijn gepaard gaande lichamelijke en bijbehorende geestelijke ontwikkeling. Vroeger waren er zeer veel organen die deze taak opzich namen, zoals verenigingen, huwelijk, leger, beambtenjobs, maar deze hebben we allemaal onder het mom van de heilige individualisering de nek om gedraaid. Nu moet ieder individu zelfstandig voor zijn eigen benodigd portie onderdrukking en leed opkomen en dit onvermogen is natuurlijk de reden voor het toegeven aan zogenoemde schizofrenische stoornissen. Een volwassen mens weet echter het slechts financiele medelijden van de psycholoog/psychiater/arts te weerstaan en zelf regelmatig de zintuigen/zenuwen/spieren dusdanig opterekken of lichtelijk te forceren zodat er zoiets als geestlijke ontwikkeling te bespeuren zal zijn. Je kan hier best een scriptie over gaan schrijven maar het betreft hier fundamentele levens basiskennis. De wereld van nu is een financieel hedonistische. Tegenwoordig bestaan er hele goede medicijnen die je de levensdrang gewoon laten vergeten. Dit is miljarden business, niemand heeft belang bij jou onderzoek. Dit is ook de reden waarom er niets, geen onderzoek, geen publikaties te vinden is over dit thema. Het is een stap terug. Er bestaan veel internetsites over hoe de vikingen zichzelf gelukkig maakten, het uitroeien van in de wegstaande eskimotjes en drinken van ijsbeer bloed. Denk jezelf eens in hoe dit onoverwinnelijksheidgevoel de endorfientjes sproeien liet. Gaap. Goddank zijn er nu drugs tegen zulke oprispende slechte ideen.

• Jos

“Tegenwoordig bestaan er hele goede medicijnen die je de levensdrang gewoon laten vergeten. Dit is miljarden business, niemand heeft belang bij jou onderzoek. Dit is ook de reden waarom er niets, geen onderzoek, geen publikaties te vinden is over dit thema. Het is een stap terug.”

Ik denk dat veel mensen belang hebben bij mijn onderzoek. Wanneer je op een andere weg je Levensdrang ( zo als jij het noemt) kunt controleren ben je niet meer medicijnafhankelijk. Het is jammer dat jij dit ziet als een stap terug.

“Goddank zijn er nu drugs tegen zulke oprispende slechte ideen….”

Ja en gelukkig zijn deze ook allemaal vrij van bijwerkingen….:S

• Brian

Dat was een democratische macro visie. Ik sta er regelmatig van versteld hoe slecht mensen algemeen zijn voorbereid op hun eigen leven. Beweging, lichtelijke onderdrukking en sporadische forcering zijn basisvoorzieningen voor happiness en tijdelijke fijne flows. Wat ik bedoel: er is geen onderzoek voor nodig, slechts een voorbeeld. Als jij nu een voettocht naar een bedvaart oord begint heeft dat een grotere impact voor je medelevenden dan het over enkele maanden afleveren van een verplicht boekwerkje over een gezond thema. Het is ook beter voor je eigen welzijn. Ook je creativiteit zal opbloeien zodat je niet langer het forum nodig hebt voor inspiratie.

• Jos

“afleveren van een verplicht boekwerkje over een gezond thema”

Ten eerste is het bij mij geen zaak van een verplicht boekwerkje afleveren. Het gaat mij erom dat ik bepaalde dingen constateer en hiervoor een verklaring zoek. Dit met de gedachte in mijn hoofd dat bepaalde mensen hierbij gebaat zouden kunnen zijn. Uit jouw verhaal kan ik concluderen dat jij de verklaring hiervan al weet. Echter denk ik dat de huidige maatschappij om andere maatstaven vraagt mbt verklaringen.

“Ook je creativiteit zal opbloeien zodat je niet langer het forum nodig hebt voor inspiratie.”

Inspiratie heb ik genoeg. Een mens (gezond of niet) staat aan zoveel factoren bloot dat het onmogelijk is om deze allemaal te doorgronden. Het enige wat ik kan proberen is om op een bepaald gebied mijn bijdrage te leveren.

Daarbij heb ik geen persoonlijke ervaring mbt positieve symptomen oid. Het lijkt mij wel zo fair om te vragen naar ervaringen van mensen die dit wel hebben. Anders ga ik uit van alleen maar de theorie en mijn eigen bevindingen. Aangezien het over andere mensen dan mij gaat vind ik dat ik dit ook moet meenemen.

Het vragen naar andermans ervaringen lijkt me in dit opzicht dan ook geen verkeerde zaak. Tenzij je bedoelt dat ik mijn eigen creativiteit moet gebruiken om me voor te stellen hoe het is. En dan nog blijven het gedachtes ipv ervaringen.

Uit jouw reacties proef ik een bepaalde weerstand? Klopt dit en zo ja waar komt deze weerstand vandaan. Meer inzicht in bepaalde dingen lijkt mij geen slecht idee als je kijkt naar het aantal mensen dat last heeft van deze symptomen.