Als eerste bedankt voor jullie reactie..
Dat sport / pmt werkt dat is bijna een feit. Waar ik naar op zoek ben, wat ik wil uitzoeken is WAAROM het werkt. Welk deel van sporten leidt tot een vermindering van de positieve symptomen?
Is dat iets fysiologisch/ chemisch ? Een bestaande verklaring voor het ontstaan van postievie symptonen is een teveel aan dopamine. Bij lichamelijke arbeid komt adrenaline vrij. Adrenaline wordt gevormd uit dopamine. Sporten verlaagd dus de dopamine concentratie en zou dus ook (theoretisch gezien dan ) tot een vermindering van de positieve symptonen kunnen leiden.
Of is het meer het feit dat je je aandacht bij het sporten hebt en dus minder ergens anders? Wanneer je heel geinteresseerd een boek zit te lezen kan het voorkomen dat je niet merkt dat je in een ‘verkeerde“ houding zit. Pas wanneer je het boek weglegt merkt je bijvoorbeeld pas dat je voet slaapt. Dit kan ook tijdens het sporten plaatsvinden. Zo druk met wat anders dat je het andere als het ware ”vergeet’
Of zijn er nog andere factoren die van belang zijn? Een bepaalde structuur die sporten kan bieden? Stress verlaging? en zo kan ik nog wel een paar dingen bedenken….
Juist omdat hier op dit moment weinig over bekend is zou ik hier mijn scriptie over willen schrijven. Uit jullie reacties kan ik concluderen dat sporten KAN werken voor sommige personen. Dit komt overeen met de reacties die ik in de zaal zie. Nog een reden om hier verder onderzoek naar te doen. Jullie reacties kunnen mij hier bij helpen.
Ik hoop dat ik jullie iets meer duidelijkheid heb gegeven over waar ik mee bezig ben en wat ik wil bereiken. Op dit moment heb ik nog veel vragen en hoop dat jullie misschien mij hierbij kunnen helpen.
Groeten Jos
Voor iemand die meer informatie wilt of op een andere wijze mij wil/ kan helpen –> mailen mag ook altijd jozzjozz@gmail.com