Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

chizofrenie en werken

• martijn

Hoi mensen,

Ik weet sinds korte tijd dat ik schizofreen ben en ik heb in het verleden altijd gewoon kunnen werken.

Rond nieuwjaar heb ik een psychose gehad. Ik ben nou aan het opkrabbelen, maar na een paar maanden in de ziektewet kom ik heel moeilijk uit bed en voel ik me anders (misschien bewuster van wat ik heb (helaas)).

Ik gebruik al medicijnen maar ik heb niet het gevoel dat alles daarmee weg is.

Wat zijn de ervaringen van jullie met werken na een psychose. Zijn er mensen die na de psychose gewoon weer aan de slag konden?

Ben hier nogal onzeker over, vandaar!

Met vriendelijke groet,

Martijn

• JL

Ik heb een paar maanden na mijn eerste psychose een half jaar in een keuken gewerkt. 40 uur per week. In deze periode wist ik nog niet dat ik schizofrenie had. Niets was zeker toen, maar ik heb het werk volgehouden. Ik ben nu ongeveer 10 jaar ouder en heb in die 10 jaar maar 1,5 jaar zonder werk gezeten.

Wat in mijn voordeel werkt is dat ik een doorzetter ben en erg graag wil werken. Ik neem het leven zoals het is en het hoeft allemaal niet perfect te gaan.

• Angela mv Rick 20-05-2005

Ik ben na de eerste psychose alle vaardigheden om te kunnen werken verloren en dat is nooit meer teruggekomen, ik kreeg erna psychose na psychose en weet pas sinds 2 jaar wat ik heb ervoor was dat niet duidelijk.

• Edwin

het zou kunnen natuurlijk..denk ook dat het gaat hoe ernstig je aandoening(welke gradatie)

Ik zelf werk 20 uur in de week,maar ben al een paar jaar niet psychotisch geweest,maar meer als 20 uur trek ik niet anders kan ik psychotisch worden.ik zou proberen een baan te vinden waar je langzaam kan opstarten om zo het arbeidsproces te ervaren,

Succes,Edwin

• robert

hoi martijn.

ik ben ook schizofreen en ik mag niet eens werken van mijn behandelaar omdat mijn schizofrenie waarschijnlijk door het vele werken komt en sporten ik heb mij in een psygose gewerkt het belangrijkste doel in je leven is nu het onder controle houden van je schizofrenie zorgen dat je geen terugval krijgt hoe ga je dat echter doen dat is de vraag sterkte ermee

groetjes robert

• kvs

hoi martijn,

ik heb zelf ook schizofrenie en dat is ongeveer een half jaar geleden vastgeseld.

tijdens mijn opname ben ik begonnen met vrijwilligerswerk. boekjes nieten, in plantsoenen werken, inpakwerk enz. heel laagdrempelig werk allemaal. door de negatieve symptomen was heel moeilijk om mij daar elke keer voor te motiveren. maar ik wilde er naartoe werken om weer in de maatschappij aan de slag te kunnen, dat heb ik mijzelf altijd voor ogen gehouden. natuurlijk had ik ook wel eens een dag geen zin/fut maar ik pepte mijzelf toch elke keer weer op. sinds 2 maanden heb ik weer werk via een uitzendbureau. ik werk nu in een magazijn en dat bevalt uitstekend. dat anders voelen waar je het over had, heb ik ook wel een beetje. ik ben niet zo spontaan meer als ik was en heb ook moeite met nieuwe dingen te onthouden. via mijn trajectbegeleider en een sociaal werkster van de riag ben ik nu bezig om in aanmerking te komen voor de wet sociale werkvoorziening. ik heb geacepteerd dat ik toch een arbeidshandicap heb. ik woon volledig zelfstandig en dat gaat redelijk goed. het kan natuurlijk altijd beter. ik werk nu 35 uur per week, dat is eigenlijk te veel (ben helemaal uitgeput als ik thuis kom). maar elke donderdag wordt mijn loon gestort en dat geeft mij voldoening.

ik merk dat ik ook nog steeds herstellende ben van mijn psychotische periode en elke dag bouw ik weer wat meer weerstand op. het helpt ook zeker om veel fruit te eten en aan te vullen met vitaminen pillen, bijv. centrum van a tot zink. nog steeds heb ik wel dagen dat ik futloos ben maar daar moet je gewoon doorheen beuken. het is verdomde moeilijk niet toe tegeven aan de stemmetje dat zegt: waar ben je mee bezig, blijf toch lekker thuis in je bed liggen, je hoeft nooit meer te werken.

ik geniet ervan dat ik weer onder de mensen ben. ik bekijk alles per dag. ik ben gestopt met hash roken en drink ook niet zoveel bier meer. verder wil ik nog zeggen dat ik nog nooit iemand tegen ben gekomen die helemaal'“normaal”is. iedereen mankeert wel wat. als tip zou ik je willen geven, accepteer dat je misschien vreemde dingen heb gezegd en gedaan maar dat je daar niets maar dan ook helemaal niets aan kunt doen. probeer vooruit te kijken. neem je medicijnen op tijd in (ik slik per dag 3mg risperdal en 150 mg amytriptyline) en accepteer dat je die nodig hebt om weer te kunnen functioneren.

ik liep een jaar terug ook over straat denkende dat ik god was. nu weet ik weer dat ik een klein radartje ben in de maatschappij/economie.

sterkte met alles, geloof in jezelf en doe waar je je eigen lekker bij voelt.

groeten kvs

• Brian

Meestal is ‘werk’ een van de redenen naar het waarom. Als je zo onder de dertig levensjaren bent dan kom je daar meestal in een situatie die nu niet bepaald levensstimulerend is te noemen. Desondanks alle lof over de stap die je gemaakt hebt. ‘kantoor’ is eigenlijk iets heel ergs. Misschien wordt het na een kantoorpsychose eens tijd erover na te denken of carriere of geld wel belangrijker is dan geestelijke gezondheid. Een van de niet leuke bijkomstigheden bij ‘werk’ is ook ‘weekend’, een vermoeiende serie van twee dagen waarin het ‘kantoor’ niet bezocht dient te worden. Het moet dus niet. Benut de volgende psychose eens fruitvol. Ik vind altijd kunnen werken, eigenlijk niet gewoon, zoals je het benaamd.