Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe weet ik of er sprake is van schizofrenie?

• Danique

Dag mensen,

Ik zit met een vraag waar misschien iemand me mee zou kunnen helpen. Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat mijn ex aan schizofrenie lijdt maar ik weet niet wat ik daar mee moet. Hij wil ook geen contact meer met mij, stoot mij volledig af, en toch maak ik mij diepe zorgen om hem.

Dingen waaruit ik mijn vermoedens haal:

-extreem hoog IQ en ook de hele dag alsof het een opsessie is bezig met het opzuigen van informatie

-beslist geen discussie mee aan te gaan, als hij vind dat het heelal eindig is en iemand hem er van probeert te overtuigen dat dit niet zo is dan probeert hij op alle mogelijke manieren anderen te overtuigen van zijn stantpunt, wat uitloopt in frustratie omdat dit niet lukt.

-Heel erg perfectionistisch, en het ook niet kunnen accepteren als een ander dat niet is of iets naar zijn idee niet goed genoeg doet.

-Niemand kan hem doorgronden, wil en kan ook niet praten over wat er in hem omgaat. Meerdere mensen zeggen, “er is iets psychisch niet goed maar ik kan er geen vinger op leggen wat het is”

-Nachten wakker liggen omdat hij geen antwoord weet op een bepaalde vraag, vaak vragen waar niemand antwoord op zou kunnen weten.

Ik kan geen concrete situaties ophalen waaruit blijk zou moeten zijn van hallucinaties en/of dergelijken. Ik kan ook niet zeggen dat die er niet zijn, dat weet ik niet.

Ik zou het erg waarderen als iemand mij over bovenstaande dingen meer helderheid zou kunnen bieden, of als ik is zou kunnen praten met iemand die meer ervaring heeft met dergelijke situaties.

Alvast bedankt,

Danique

• noix

lijkt me niet echt een geval van schizofrenie,

schizofrenie heeft sowieso niks met IQ en leergierigheid te maken.

en ook niet met of iiemand perfectionistisch of gesloten, in zichzelf gekeerd is.

Bij schizofrenie moet er in de eerste plaats sprake zijn van een psychose.

je zou eens op www.schizofrenieplein.nl kunnen kijken.

maar ik zou me niet zo druk maken hierom.

gr noix

• Angela mv Rick 20-05-2005

Dit lijkt veel meer op autisme of ADD, ik heb het vermoeden dat mijn vriend 1 van de twee heeft verdiep je daar eens wat meer in.

• Brian

Heb je er wel eens over na gedacht of zijn gekke gedrag misschien een gevolg kan zijn van jullie kapotte relatie? Wat zou je nu doen als verschillende forum gebruikers gezegd hadden: Ja, dit is schizofrenie, dat moet het zijn? Ik vindt het nogal arrogant om argumenten voor zijn gedrag te zoeken zodat je het ziek kunt noemen. Dit wijst er voor mij op dat jij de reden van de breuk bent. Onthou goed: het meerendeel van de mensen is niet gemaakt voor emotionele spelletjes. Groei op.

• danique

Brian schreef:

>

> Heb je er wel eens over na gedacht of zijn gekke gedrag

> misschien een gevolg kan zijn van jullie kapotte relatie?

Ten eerste heb ik het nooit “gek gedrag” genoemd, eerder verontrustend, maar uiteindelijk komt het erop neer dat het andersom is. Een relatie die is gebroken door zijn verontrustende gedragingen, ik die probeerde te doorgronden wat er speelde maar daarop werd afgestoten. Gedragingen die trouwens al maanden voortsleepten en steeds erger werden of andere vormen aannamen

Wat

> zou je nu doen als verschillende forum gebruikers gezegd

> hadden: Ja, dit is schizofrenie, dat moet het zijn? Ik vindt

> het nogal arrogant om argumenten voor zijn gedrag te zoeken

> zodat je het ziek kunt noemen.

Waarom arrogant? waarom zou ik argumenten nodig hebben om iemand ziek te willen noemen. Ik heb op psychisch vlak meer mee gemaakt van dichtbij onder andere in mijn eigen familie, genoeg om in te kunnen schatten dat er iets niet oke is. En waarom zou ik iemand ziek willen noemen als ik liever mezelf voor zou willen houden dat alles oke is?

Dit wijst er voor mij op dat

> jij de reden van de breuk bent.

Daar heb je wel verschikkelijk veel zicht op! (na het lezen van een berichtje)

Onthou goed: het meerendeel

> van de mensen is niet gemaakt voor emotionele spelletjes.

> Groei op.

als jij je is een voorstelling zou kunnen maken van de emotionele spelletjes die ik heb mee gemaakt en die er op dit moment met mij worden gespeeld. Bedankt voor je begrip.

• Brian

Dat wat jij beschrijft is een normale reaktie van een afgewezene (man). Hoe je nou ineens een link naar schizofrenie legt is me een beangstigend raadsel. Iemand die vandaag de dag wordt omgepraat tot schizofreen zal de rest van het leven moeten geloven aan een gelijkmatige dosering experimentele drugs. Dus: een junkie op jonge leeftijd tot aan het graf. Dit is geen leuk vooruitzicht waaraan jij je ex probeert te helpen. Denk dus even echt na voordat je aan iedere scheet een psychosomatisch etiketje gaat kleven. Ik heb ook een zeer groot medeleven met een ieder die om wat voor reden (bv dat de vriendin ervan door is) even in een dip(je) zit, maar de naasteliefde die jij hier tentoonspreidt maakt me lichtelijk misselijk.

• Creat

Hallo Brian zo jij hebt het door waar de psychiatrie vaaks voor word misbruikt als maar iemand zich niet zo gedraagt als men wil dan plakken we er maar een een ziektebeeld op het lijkt mij duidelijk dat danique gewoon niet acsepteren kan dat iemand zich niet zo gedraagt als ze wil ook al mankeert hij wat waarom gaat ze dan gewoon niet verder met haar ijgen leven? uit is uit ….stop de vervolging van mensen die anders zijn .trauwens met de psychiatrie is ook geen discusie aante gaan wil ook altijt gelijk hebben en ijst dat ieder gelijk is vergelijk baar met het wat danique noemde iets naar hun mening niet goed doet wat is het verschil?…Creat

• Maaike

hoi danique,

ik denk dat ik wel begrijp wat je meemaakt hoor.

Als je wilt mag je me altijd mailen.

groetjes