Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

oorzaak schizofrenie

• E Hoogenes

Goedendag allemaal,

Ik heb geen last van schizofrenie, maar heb wel iemand in de buurt waarvan ik denk dat zij het zou kunnen hebben. Ik heb op internet gekeken en kwam op de site van Syntyche terecht. www.syntyche.nl.

Wat zij beschrijven in oorzaak, gevolgen en behandeling is naar mijn mening van een onschatbare kennis en waarde. Dit is niet omdat zij weer zogenaamd iets nieuws hebben ontdekt, maar gebaseerd op eigen levenservaringen ondersteun ik hun gedachtegoed grotendeels. Misschien hebben jullie er wat aan.

groetjes

Edward

• Edwin

Ik kan ook alleen maar met die gedachtengoed eens zijn,alleen zie ik niks over schizofrenie staan.Ik ben bang dat dit niet onbewust is gegaan.

• Creat

Wel Edward wel eens bij stil; gestaan dat er meschien ook mensen van jou vinden dat je schizofrenie lijdt bovendien staat er niks over schizofrenie op die zite iedergeval noem je het een gedachte goed en geen wetenschap kun je meschien ook uitleggen waarom je denkt dat iemand in je buurd aan schizofrenie lijdt

Creat

• E Hoogenes

Er staat inderdaad niet expliciet iets over schizofrenie in een hoofstuk. Waar het op neer komt is dat schizofrenie een persoonlijkheidsstoornis is, ontstaan uit emotionele verwaarlozing (nu of ooit lang geleden). Niet perse van opvoeders of hun opvoeders of die daar weer voor (ga zo maar door). Het kan ook komen van een maatschappij waarin wij leven die niet (meer) aansluit op onze innerlijke beleving die voortkomt uit ons geweten. De combinatie hiervan ligt misschien nog wel het meest voor de hand. Wat ik hiermee wil zeggen is dat persoonlijkheidsstoornissen (net zoals verslavingen bijvoorbeeld) uiteindelijk misschien wel voortkomen uit een gevoel van ons geweten dat niet klopt met de werkelijkheid. Als ik kijk naar de maatschappij om ons heen dan zie ik een grote chaos waarin bepaalde zaken inmiddels als normen en waarden worden gehanteerd of als cultuur wordt uitgelegd waarbij ik me afvraag hoe dit in hemelsnaam tot stand is gekomen. Solidariteit, medeleven etc. stopt vaak al bij je land, landgenoten, familie, vrienden, partner of nog eerder bij jezelf. We hebben onze hebzucht en egoisme zolang zijn werk laten doen dat we gewoon niet meer in staat zijn nog te bedenken hoe het ook anders kan zijn.

Ik kan me voorstellen dat dit ver zit weggestopt bij ons mensen, maar dat er nog ergens een restje van “beschaving” in ons huist, nl. in ons geweten. Dit “weten” wat in ieder mens schuilt zorgt voor een onbehaaglijk gevoel in een ieder van ons. Het hangt dan van de opvoeding en omgeving af in hoeverre dit vorm krijgt. Persoonlijheidsstoornissen, verslavingen, ziektes, oorlogen, honger, dorst etc. liggen dan op de loer.

Ik zeg niet dat alles hieruit voortkomt, maar je hoort me het tegendeel ook zeker niet beweren.

Ik ben zelf 20 jaar lang gokverslaafd geweest. Ben er nu geheel vanaf en bovenstaande zienswijze is daarbij boven komen borrelen. Ik kan niets van bovenstaande bewijzen. Ik kan alleen maar zeggen.

Is het normaal dat we op onze wereld constant in oorlog zijn. Dat er mensen omkomen van honger en dorst terwijl een betere verdeling van onze rijkdommen veel kan voorkomen. Dat we steeds weer ons laten meeslepen door mensen die het zogenaamd goed met ons voorhebben. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan en dit is alleen nog maar op macro niveau.

Ik denk in ieder geval dat de huidige psychiatrie (uitzonderingen daar gelaten) hier veel te weinig rekening mee houdt. Wat de invloed is van zulke omstandigheden op de mensheid. Ben benieuwd naar reakties.

• Creat

Hallo E Hoogenes ik las laatst een stukje van een bekend wetenschapper dat het noodzakelijk is om naar mars the gaan omdat de kans dat we ons zelf uitroeien met de dag thoe neemt en daarmee het bestaan van de mensheidt op het spel zetten dat gaat ons vast wel lukken denk je ook niet dan bedoel ik de aarde omzeep helpen

• Ruba

Mijn reaktie.

1. schizofrenie is geen persoonlijkheidsstoornis

2. wat jij als oorzaak noemt, zie ik meer als uitlokkende (stresserende) factoren voor psychoses, maar niet als DE oorzaak, want er moet al wel een gevoeligheid (in de genen, want immers er kan niet uitkomen wat al niet in de genen zit) voor bestaan.

• E Hoogenes

Ja,we moeten flink oppassen. Gelukkig zijn er ook nog mensen die dat wel door hebben. En ondanks dit vooruitzicht geloof ik nog steeds dat er iets mooiers bestaat. Hier of in het hiernamaals ;-)

• E Hoogenes

Ruba schreef:

>

> Mijn reaktie.

> 1. schizofrenie is geen persoonlijkheidsstoornis

> 2. wat jij als oorzaak noemt, zie ik meer als uitlokkende

> (stresserende) factoren voor psychoses, maar niet als DE

> oorzaak, want er moet al wel een gevoeligheid (in de genen,

> want immers er kan niet uitkomen wat al niet in de genen zit)

> voor bestaan.

Mijn visie is dat alles bij iedereen in de genen zit. Als er iets is wat er bij een persoon uitspringt (wat dan ook) dan zouden het weleens omgevingsfactoren (opvoeding, huidige cultuur, historisch verleden) kunnen zijn die die bepaalde genen versterken. Er wordt nogal eens vanuit gegaan dat genen onveranderbaar zijn.Wat je nu eenmaal bij je geboorte hebt meegekregen verander je niet meer. Ik ben het daar niet mee eens. Waarom niet? Omdat ik te vaak bij mezelf en bij anderen gezien heb dat er een diagnose werd vastgesteld waarvan werd gezegd dat deze weleens onveranderbaar zou kunnen zijn. Toch gebeurde er iets waardoor de diagnose geen enkele stand hield. Dat iets zou je liefde kunnen noemen. Liefde (oprechte aandacht, interesse voor een ander, geven zonder iets terug te verwachten) die een soort van hoop bij iemand omhoog brengt voor een mooier leven dan dat wat we nu zien in onze maatschappij.

Ik kan dit alleen onderbouwen uit eigen ervaringen. Of de wetenschap dit zou kunnen onderbouwen, ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat ook de wetenschappers vaak uitgaan van onze huidige maatstaven. Dat is nu precies waarom ik wetenschap met een korrel zout neem. Er wordt uitgegaan van wat we nu denken te weten, maar wat weten we eigenlijk. Er zijn zoveel aannames in een wetenschappelijke onderbouwing die als ze anders zouden zijn het hele resultaat overhoop kunnen gooien. Daarom vertrouw ik op mijn geweten. Deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ik ben alleen soms zo stom het te negeren. ;-)

• Ruba

Hoi E,

Genen kunnen veranderen o.i.v. de omgeving, gewoon wetenschappelijk aangetoond.

Hersenen kunnen veranderen, en daarmee ook “aandoeningen gelegen in de hersenen” anders zouden al die praattherapieën ook niet werken.

En ach ja, de wetenschap: ik blijf er maar om lachen. Axioma op axioma, maar stel dat de eerste al niet klopte hahahahaha

groetjes, Ruba

• Brian

Speel je nog wel blackjack?